COMPANII, MEDIA & MARKETING

Istoria shaormei de marca: Hipnoza Dristor intr-o piata salbatica

30 septembrie 2014, ora 00:05, autor(i): Madalina Pana 
Aboneaza-te la: RSS   Trimite prin: LinkedIn
shaorma.jpg
Afacerile cu shaormerii au explodat in Romania in ultimii ani, pe fondul crizei. O parte dintre acestea au prosperat, transformandu-se in lanturi de restaurante care concureaza cu giganti internationali precum McDonald's si KFC. Companiile care au reusit sa isi faca un nume in domeniu trebuie sa faca fata insa unei lupte tot mai crancene, care se muta din strada la OSIM.

Shaormeriile au aparut ca ciupercile dupa ploaie de la izbucnirea crizei la finele lui 2008, ajungand in prezent sa formeze o piata estimata la circa 200 de milioane de euro. Aproape in fiecare intersectie mare din Capitala vezi cate o shaormerie, apartinand unui brand celebru sau mai putin cunoscut. 

Cel mai puternic brand in domeniu, dar care nu cuprinde numele shaorma, este "Dristor Kebap". Marca a fost inregistrata la Oficiul de Stat pentru Inventii si Marci (OSIM) in 2010 de catre firma Kebap Shop SRL, din sectorul 3 al Capitalei.

Potrivit informatiilor din presa, aceasta companie ar face parte din acelasi grup cu firmele Gullu Baba SRL, care a inregistrat inca din 2006 sloganul "Pentru un gust de neuitat vino la Dristor Kebab" si Dristor Kebab SRL, care detine marca "Dristor Kebab din 1999". Aceasta companie a inregistrat la OSIM pana si numele cartierului care i-a facut shaorma celebra, respectiv Dristor. 



Criza a favorizat afacerea deschisa in cartierul bucurestean, care s-a extins dincolo de acesta, fiind probabil cel mai mare lant de shaormerii din tara.

Anul trecut, companiile Dristor Kebab SRL si Kebap Shop SRL au derulat afaceri cumulate de 20,5 milioane de lei (peste 4 milioane de euro), cu 258 de angajati.

Spre comparatie, McDonald's Romania, cu o retea mult mai mare, de 67 de restaurante, a inregistrat anul trecut cu afaceri de 415 milioane de lei cu 2.699 de angajati, potrivit datelor de la Ministerul Finantelor.

Hipnoza Dristor

Brandul Dristor Kebap pare sa fie atat de atractiv, incat mai multe companii vor sa inregistreze marci similiare la OSIM.

Spre exemplu, compania buzoiana Dristor Kebap Shaorma SRL incearca de anul trecut sa inregistreze la OSIM marcile "Dristor" si "Dristor Kebap Shaorma". Daca cererea pentru prima marca a fost retrasa, cererea pentru a doua se afla inca in examinare de fond la OSIM.



Dupa cum se observa din imaginile prezentante mai sus, cele doua sigle sunt asemanatoare. Astfel, ramane de vazut daca firma buzoiana va putea sa inregistreze in final aceasta marca.

Rebranding-surpriza

Atrasa de numele Dristor, o alta firma bucuresteana, Dristor Doner Kepap SRL, a incercat sa inregistreze la OSIM marca "Dristor Doner 11", dar s-a lovit insa de opozitia firmei ce detine marca Dristor. La finele lui iunie, institutia de profil a transat disputa in favoarea Dristor Kebab SRL, companie care mai are si marca "Dristor Kebap din 1999".



Inspirata probabil de aceasta disputa, o alta companie din grupul care opereaza shaormeriile Dristor Kebap, respectiv Kebap Shop SRL, a depus cerere in august la OSIM pentru inregistrarea marcii "Dristor Doner din 1999".

La scurt timp dupa depunerea cererii, shaormeria Dristor Kebap Budapesta si-a schimbat numele in Dristor Doner, dupa cum se vede si in imaginea de mai jos. Este posibil ca si celelalte shaormerii din retea sa isi schimbe numele.




Mai mult, grupul care opereaza lantul Dristor Kebap se pare ca a ales noul brand, Dristor Doner, pentru extinderea in Capitala. O noua shaormerie, similara cu cea de la Budapesta, a fost inaugurata recent in Piata Delfinului din cartierul Pantelimon.




Istoria shaormei la OSIM

Din 2008 incoace au fost depuse la Oficiul de Stat pentru Inventii si Marci (OSIM) peste 10 cereri pentru inregistrarea numelui Shaorma pentru clasa 43, reprezentand servicii de alimentatie publica si clasa 29, reprezentand carne, pasari si altele. Doar 3 dintre acestea reprezinta acum marci inregistrate.

Primul venit a fost si primul servit. Firma Shaorma House SRL din Slatina este prima care a inregistrat la OSIM un brand cu numele acestui preparat, respectiv Shaorma House, dupa ce a depus cerere in octombrie 2008.



Ulterior, in 2010 si 2011, au mai fost depuse inca 4 cereri pentru inregistrarea marcilor “Shaormania”, “Shaormaniac”, “Shaorma din carne proaspata” si “Shaorma indiana”, care apar ca fiind radiate.

Al doilea brand cu numele shaorma pentru care OSIM si-a dat OK-ul este cel inregistrat de firma Andreeas 95 Exim SRL din Afumati. Aceasta a depus in ianuarie 2010 cerere pentru marca “SHAROMA Productie Shaorma Proaspat & Congelat Carne de Pui”.





In 2011, un bucurestean din sectorul 3 a depus cerere pentru brandul “Ce-ti mai place shaorma”, acesta asteptand inca decizia OSIM de admitere la inregistrare a marcii.

In 2011 si 2012, un constantean a incercat sa inregistreze marcile Crespy Shaorma, respectiv Crispy Shaorma, insa fara succes. Prima a fost radiata, iar a doua refuzata, potrivit datelor OSIM.

Un cetatean din Caracal a reusit apoi sa inregistreze marca Shaorma King, dupa ce a depus cerere in octombrie 2012.




Anul trecut, o firma din sectorul 3, Ral Com Star Trading SRL, a depus cerere pentru inregistrarea marcii “Asul tau din maneca La Nasu Conasu shaorma & pizza”. Inca asteapta opozitii/obervatii.




Anul acesta, o firma din sectorul 2, Casa Armeneasca, a depus cerere pentru marca Shaormania Plus. Dupa ce initial OSIM a respins de la inregistrare aceasta marca, o comisie din cadrul institutiei a admis ulterior contestatia depusa de firma bucuresteana. Ramane de vazut daca ii va aproba in final cererea de inregistrare a marcii.
Comentariile acestui material
 
Numele complet:*
ex: Ion Popescu
Adresa de email:*
ex: ipopescu@yahoo.com
Site personal:
ex: http://www.dailybusiness.ro/
Comentariul tau:*
ATENTIE! Camp obligatoriu.
 
 
 
Steliana Rizeanu
Clinica Aquamarin in colaborare cu Centrul de formare Eurostudy va invita la un curs de formator autorizat acreditat CNFPA; participantii la curs...
Steliana Rizeanu
Clinica Aquamarin in colaborare cu Centrul de formare Eurostudy va invita la un curs de formator autorizat acreditat CNFPA; participantii la curs...
Steliana Rizeanu
Clinica Aquamarin in colaborare cu Centrul de formare Eurostudy va invita la un curs de formator autorizat acreditat CNFPA; participantii la curs...
Duminica, 28 August 2016, 05:01
Alegeti frecventa cu care doriti sa primiti newsletterul:
Adresa dvs. de email:
Abonati-va la newsletter