- 
English
 - 
en
Romanian
 - 
ro

Lupta dintre franzela traditionala si painea feliata ii tine in sah pe producatori

27 Feb, 00:01 • Redactia DailyBusiness
Confruntati cu scaderea consumului de paine, producatorii stau pe ganduri: ar fi mai bine sa se concentreze pe painea traditionala sau pe specialitatile in genul painii feliate, care se vand tot mai bine? Miza este mare: piata painii din Romania creste cu circa 20% in 2008, la 1,2 miliarde de euro.
Lupta dintre franzela traditionala si painea feliata ii tine in sah pe producatori

Romanii mananca de la an la an, din ce in ce mai putina paine. Conform statisticilor Rompan, patronatul din panificatie, consumul de paine a scazut in ultimii zece ani cu zece kilograme pe consumator, la 108-110 kg pe locuitor pe an, si, cu toate ca este inca ridicat fata de media europeana, trendul de scadere va continua si in urmatorii ani.

In fata acestei situatii, desi valoric piata creste in 2008 cu pana la 20%, conform estimarilor lui Aurel Popescu, presedintele Rompan, panificatia a intrat intr-un puternic proces de segmentare, in care specialitatile si painea traditionala se lupta din ce in ce mai aprig pe cosul zilnic al romanilor.

„Situatia de pe piata painii s-a schimbat si se va schimba fundamental in urmatorii ani. Pe fondul cresterii vanzarilor de paine feliata, cu seminte, fara conservanti si alte specialitati, si in conditiile scaderii consumului, firmele de panificatie trebuie sa ia clar o decizie. Ce produc mai mult, paine feliata, alte specialitati sau painea traditionala?”, declara, pentru DailyBusiness, Alin Giurea, presedintele Pambac Bacau, unul dintre cei mai mari producatori din tara.

„Ponderea in prezent este covarsitoare pentru painea clasica, de peste 90% din consum, dar am observat in piata o crestere puternica a consumului de preparate in genul painii feliate, a baghetelor, painii cu seminte etc.”, spune Aurel Popescu, presedintele Rompan. „Pe viitor, pornind si de la experienta europeana, ne asteptam ca ponderea feliatei sa creasca, iar painea traditionala sa isi reduca ponderea in consum”, a mai spus, pentru DailyBusiness, reprezentantul producatorilor din panificatie.

Urmand acest trend, Pambac Bacau, Dobrogea Group si Spicul, trei dintre principalii producatori de paine din Romania au trecut deja la dezvoltarea puternica a productiei de produse premium, de la painea feliata la cea cu minerale, fara E-uri si cu aport caloric redus.

Painea nu va mai reprezenta alimentul de baza al romanilor

Painea pare sa scada ca importanta in alcatuirea cosului zilnic al consumatorului roman. Cel putin asta arata studiile Rompan care spun ca obiceiurile de consum ale romanilor s-au schimbat destul de mult in ultimii 10 ani.

Pe fondul cresterii preturilor in domeniul panificatie dar si al interesului tot mai vadit pentru produsele sanatoase si care nu ingrasa, romanii nu mai cumpara in fiecare zi paine, cum o faceau inainte. Pe de alta parte, se prefera din ce in ce mai mult painea ambalata, feliata, cu E-uri cat mai putine si cu un aport caloric scazut. Si obiceiurile privind locul de cumparare s-au schimbat. Romanii cumpara mai mult din supermarketuri si mai putin de la magazinele de cartier.

„Magazinele specializate de paine isi pierd din ce in ce mai mult rolul din piata. 70% din achizitiile de produse de panificatie sunt efectuate in hiper si supermarketuri, in timp ce magazinele de cartier mai detin maxim 6% din vanzari. Evolutia este una normala, acelasi lucru intamplandu-se in majoritatea tarilor in curs de dezvoltare”, a precizat Popescu.

Dincolo de motivele legate de pret, o franzela costand in medie intre 0,7-0,9 lei in prezent, iar o paine feliata intre 3,5-4,5 lei, dar si urmare a unei alimentatii mai rationale, oferta destul de bogata de alimente din piata a determinat consumatorii sa inlocuiasca painea cu alte produse.

„De la produsele de patiserie, la cerealele pentru micul dejun, romanii au ales si alte produse. Acest motiv ne-a facut sa cautam alternative, iar majoritatea producatorilor a ales sa isi diversifice produsele, insistand pe produsele de nisa, tot mai cerute in piata”, a precizat Popescu.

Romanii consuma in prezent in proportie de 70% paine alba si 30% paine neagra. „Am constatat insa, in ultimii doi ani, o crestere de peste 30 de procente a vanzarilor de paine ambalata si feliata, a specialitatilor de faine integrala, graham, secara, a celei cu adaos de semnite, germeni de grau si seminte”, a declarat presedintele Pambac Bacau.

Un studiu realizat de Euromonitor, citat de Spicul, arata faptul ca in 2007, produsele de panificatie de nisa au crescut cu pana la 70%, la vanzari de aproape 150 de milioane de euro.

In prezent, romanii se afla pe locul III in Europa in privinta cosumului de paine, cu 108-110 kg pe locuitor pe an, dupa Albania si Bulgaria, in timp ce media europeana este de 78-80 kg/locuitor/an.

Painea traditionala pierde teren

Confruntati cu o crestere a importanta a importurilor de produse de panificatie si implicit cu o majorare a cotei de piata a produselor altadata considerate de nisa, producatorii romani se gandesc sa relanseze painea traditionala drept „produs de baza” in obiceiul de consum al romanilor.

„Painea traditionala, franzela romaneasca, realizata dupa reteta clasica, ar trebui promovata mai mult si vom incerca sa facem acest lucru prin toate masurile posibile”, spune presedintele Rompan.

„Franzela clasica are gust, o textura mai buna, nu este un balon de sapun ca cea turceasca, si nu contine E-uri, amelioratori si conservanti”, spus Popescu.

In prezent, pe piata romaneasca se importa paine din Austria, Germania, Ungaria si chiar din Bulgaria sau Ungaria.

„Painea calda trebuie sa revina. Noi incercam sa le aducem aminte romanilor de franzela, de gustul clasic nu cel de burete care il gasesti la painea asta care tine si 3 saptamani dar care zici ca e de plastic. A manca paine moderat, dar de calitate, inseamna pana la urma o alimentatie sanatoasa”, spune Alin Giurea, presedintele Pambac Bacau.

Conform unui studiu de piata prezentat de Rompan, franzela de 280-300 de grame este mai cautata in zona Constanta-Pitesti, painea de 500 de grame este consumata in zonele Teleorman, Dolj, Olt, Valcea, iar painea de 500-600 de grame este preferata de consumatorii din zona Moldovei. Franzela de peste 800 de grame si pana la patru kilograme este consumata in Ardeal si Banat.

Popescu: Piata painii va creste in acest an cu 20%, la 1,2 mld.euro

Producatorii din domeniul panificatiei estimeaza ca in acest an, dincolo de scaderea consumului si cresterea preturilor, piata painii va creste, ca valoare, cu aproape 20%, de la 1 la 1,2 mld.euro, dar va scadea in ceea ce priveste consumul, cu pana la 5%. Anul trecut, in Romania s-au produs 2,5 milioane de tone de paine.

„Daca vom reusi sa ne adaptam productia la noile preferinte in materie de consum, vom reusi sa crestem cu 20%. In conditiile in care TVA-ul va ramane la 19%, iar preturile la energie, apa si grau vor creste, acest lucru se va traduce in mod direct in pretul painii, care deja a crescut cu 12% de la inceputul anului, iar consumul o sa scada. Cert este ca potential de crestere exista, piata putand sa ajunga la 1,2 mld. euro in acest an”, a mai declarat Aurel Popescu, presedintele Rompan.

In prezent, pretul painii din Romania este apropiat de nivelul celui din Ungaria, Polonia, Cehia, dar cu 40% mai mic decat media europeana. Cea mai ieftina pain este in Bulgaria, unde pretul este cu 60% sub media UE, iar cea mai scumpa in Suedia si Norvegia, cu 40-65% peste media europeana.