- 
English
 - 
en
Romanian
 - 
ro

Retaileri locali vs. hipermarketurile straine. Ce sanse au romanii?

13 Oct, 00:01 • ioan.basea
Duelul dintre retailerii locali si cei straini, unul dintre cele mai interesante din intreaga economie romaneasca, pare sa lase putine sanse de reusita companiilor romanesti. Acestea considera totusi ca detin un avantaj fata de concurentii straini prin faptul ca fiind de mai mult timp in piata, ii cunosc mai bine pe consumatori, in timp ce strainii se bazeaza pe know-how-ul dobandit pe pietele internationale.
Retaileri locali vs. hipermarketurile straine. Ce sanse au romanii?

Concurenta in sectorul de retail a devenit din ce in ce mai dura in ultimii ani, ca urmare a intrarii pe piata a unui numar tot mai mare de companii straine si expansiunii teritoriale a acestora.

Cu toate acestea, cifra de afaceri cumulata a primilor 3 retaileri activi in Romania este in jur de 10-20% din valoarea pietei, ceea ce reprezinta mai putin de media europeana de 40% si demonstreaza ca inca mai este loc pe aceasta piata, potrivit unui studiu al companiei de cercetare Nielsen.

[quote=Andreea Mihai, director de marketing la Carrefour]Comertul modern este la doar 39% din total fata de 90-95% in alte tari precum Franta sau Spania, asa ca este inca loc de crestere.[/quote]
Lantul autohton de hipermarketuri Pic este una dintre companiile care se confrunta cu expansiunea retailerilor straini, si care are in plan propria strategie de extindere.

„Am achizitionat terenurile necesare in Calarasi si ne pregatim sa inauguram pana la sfarsitul anului un parc de retail, unde pe langa hipermarketul Pic vom incerca sa aducem si retaileri de bircolaj, cel mai probabil pe Bricostore”, a precizat Penescu.

Reteaua de hipermarketuri Pic functioneaza in judete precum Oradea, Craiova, Pitesti, Braila. Compania urmeaza sa deschida parcuri de retail in Ploiesti si Calarasi.

Patronul Pic considera ca are drept avantaj fata de concurenta straina prezenta indelungata in piata de retail, grupul Pic fiind infiintat in 1991.

Alti reprezentanti ai unor companii locale considera ca magazinele de dimensiuni mari, operate in general de straini, pun pretul mai presus de calitate.

„Hipermarketurile au contribuit la scaderea calitatii produselor. Ele ofera produse ieftine, dar nu de calitate”, a declarat pentru DailyBusiness.ro Marius Banuta, directorul comercial al Angst, o retea cu capital romano-elvetian care pune accentul pe prezenta de proximitate, in cartiere.

Reprezentantii Pic au confirmat tendinta romanilor de a cumpara produse ieftine, dar de calitate scazuta.

„Proportia dintre cei ce prefera produse de calitate si sunt dispusi sa plateasca un pret mai mare si cei care prefera produse mai slabe calitativ este de 10:90. Aceasta tendinta este totusi in scadere, pe fondul majorarii salariilor”, crede Penescu.

Reprezentantii Angst au afirmat ca in prezent comertul traditional nu mai exista, iar hipermarketurile contribuie la aceasta tendinta.

Concurenta cu retailerii straini, benefica

Intrebat de DailyBusiness.ro despre concurenta cu retailerii straini, Marius Banuta de la Angst spune ca nu se teme de competitorii straini si ca aceasta concurenta este una benefica pentru piata.

La randul lor, reprezentantii Carrefour n-au motive de teama fata de competitorii autohtoni si declara ca aceasta concurenta dintre hipermarketuri si supermarketurile locale „este laudabila din punct de vedere al spiritului antreprenorial roman”.

Printre punctele tari pe care mizeaza comerciantii straini se numara know-how-ul de zeci de ani de zile pe piete foarte diferite, puterea mare de cumparare si nu in ultimul rand puterea financiara, potrivit Andreei Mihai, director de marketing al Carrefour.

Desi expansiunea lanturilor de retail straine pare de neoprit, retailerii romani stau in expectativa si urmaresc operatiunile de pe piata imobiliara, inainte de a lua in calcul urmatoarea extindere.

Cresterea preturilor – obstacol in calea profiturilor?

Comerciantul Angst considera ca discutiile din jurul cresterii preturilor produselor comercializate nu sunt decat previziuni, deoarece Romania nu a fost atinsa de scumpirile majore care au avut loc in regiune.

Nici Penescu nu considera ca a avut loc o crestere a preturilor produselor la raft, sustinand ca acestea au ramas relativ stabile. El remarca totusi o inasprire a conditiilor de creditare, care ar putea constitui un factor de inhibare a consumului.

Marile lanturi de supermarketuri straine au abordat o strategie agresiva in momentul in care au intrat pe piata romaneasca de retail si au preferat sa preia retaileri locali in locul unei dezvoltari de tip greenfield.

Astfel, grupul belgian Delhaize a achizitionat compania La Fourmi, pentru suma de 18,6 milioane euro, deoarece a considerat ca este mai oportun sa preia cele 14 supermarketuri ale lantului La Fourmi, datorita pozitiei lor atractive, din zonele populate.

Unul din proprietarii Pic, Cornel Penescu, a refuzat 2 oferte de preluarea din partea unor retaileri straini importanti. Francezii de la Carrefour i-au oferit omului de afaceri o suma cuprinsa intre 50 si 60 de milioane de euro pentru 2 hypermarketuri Pic in 2006, potrivit informatiilor publicate in presa. Cea de a doua oferta de preluare respinsa de proprietarii Pic a venit din partea grupului Tesco, al doilea retailer din Europa, cu afaceri de 62 miliarde de euro in 2007, dar nici aceasta din urma nu si-a atins scopul.

Marius Banuta, directorul comercial al magazinelor Angst, a declarat pentru DailyBusiness.ro ca actionariatul companiei nu a primit nicio oferta de preluare si nici nu intentioneaza sa vanda.

Retailerul Carrefour a cumparat pentru suma de 55 de milioane de euro reteaua de supermarketuri Artima, detinuta de fondul de investitii Polish Enterprise Fund si supermarketul Univers’All.

Si retailerul local Cristim a purtat negocieri cu spaniolii de la Campofrio in vederea incheierii unui parteneriat, dar discutiile au esuat din cauza pretentiilor financiare considerate prea ridicate de catre investitorii spanioli.

Valoarea pietei de retail modern, estimata la 28,3 miliarde euro pentru 2008, este de asteptat ca in 2009 sa depaseasca 33,4 miliarde de euro.