COMPANII

Visul lui Patriciu, indeplinit de multinationale: Febra francizelor cuprinde retailul

03 mai 2013, ora 00:07, autor(i): Madalina Pana   | 1 comentariu publicat
Aboneaza-te la: RSS   Trimite prin: LinkedIn
patriciu.jpg
Retaileri internationali precum Carrefour, Mega Image si Metro deschid din ce in ce mai multe magazine in sistem de franciza. Coincidenta sau nu, moda de a se asocia cu parteneri locali a fost preluata de marile lanturi de magazine, dupa ce omul de afaceri Dinu Patriciu si-a anuntat planul ca 80% din magazinele Mic.ro, care impanzisera Capitala si restul tarii, sa fie operate de mici comercianti.

In urma cu doi ani, reteaua Mic.ro era in plina expansiune, iar proprietarul sau avea planuri mari: 1.300 de magazine fixe si 1.000 mobile pana la finele anului respectiv, dupa ce in primul an de activitate lantul ajunsese la 460 de unitati, in 35 de localitati. 

Atunci, pana la 15% din magazine erau operate de parteneri, dar visul lui Patriciu era ca 80% dintre bacanii sa fie administrate intr-un astfel de sistem.

Intre timp, reteaua Mic.ro a dat faliment, dar visul sau a fost dus mai departe de multinationale.

Astfel, Mega Image, unul dintre cele mai dinamice lanturi de retail din Romania, care si-a dublat reteaua in ultimii doi ani, a lansat "Shop&Go", concept prin care cei care vor sa devina antreprenori pot prelua un magazin Shop&Go pe care sa-l gestioneze.

Mega Image pune la dispozitie experienta sa in retail, in timp ce persoanele interesate pot opera un astfel de magazin, fara riscurile de a incepe de la zero.



Reteaua Mega Image cuprinde acum 216 magazine in Bucuresti, Constanta, Ploiesti, Pitesti, Brasov, Targoviste si alte orase, sub marcile Mega Image (140) si Shop&Go (76).

In vara lui 2012, Metro a lansat la randul sau programul "La Doi Pasi", un concept de franciza pentru micii comercianti independenti. Dupa doua luni de la startul oficial al programului, reteaua ajunsese la un numar de 200 magazine deschise.

Si retailerul francez Carrefour a anuntat recent intrarea in reteaua Express din Romania a patru noi magazine de proximitate in franciza, prin colaborarea cu partenerul sau, Angst. Numarul de unitati in acest format se ridica la 23, dintre care 3 magazine operate in sistem integrat si 20 in franciza.

Franciza, posibila solutie pentru revigorarea mediului de afaceri

Mihaela Mocanu, avocat in cadrul Tuca Zbarcea & Asociatii, spune ca franciza este mult mai mult decat un simplu contract intre un francizor si un beneficiar, este o operatiune complexa ce impune un anumit tip de comportament in afaceri.

"In conditiile actuale de criza, dezvoltarea unei afaceri in franciza pare a fi o optiune destul de sigura, intrucat riscul de esec al afacerii este mai redus decat in cazul unui start-up obisnuit", a punctat Mihaela Mocanu.

Ea a mentionat ca francizatul beneficiaza de experienta in afaceri a francizorului, avand acces la know-how-ul acestuia, deci la toate informatiile necesare, inclusiv de asistenta francizorului pe parcursul initierii si dezvoltarii afacerii.

Un alt avantaj al francizei este legat de notorietatea marcii francizorului, care ii va permite beneficiarului sa castige mult mai usor o anumita cota de piata.

Nu in ultimul rand, francizatul este si va ramane independent in desfasurarea activitatii, ceea ce ii asigura libertatea de actiune necesara deciziilor sale.

Avocata de la Tuca Zbarcea & Asociatii a remarcat ca, in ultimul timp, se manifesta o tendinta de dezvoltare a acestei piete, deopotriva prin intrarea unor francize internationale, cat si in ceea ce priveste exportul francizelor romanesti pe pietele externe.

Printre principalele sectoare in care interesul francizorilor, dar si al beneficiarilor a crescut vizibil, se numara industria modei si cea de lux, dar si sectorul consultantei in afaceri.

Avantaje si dezavantaje

In cartea sa intitulata "Franciza, francizarea", Mihaela Mocanu mai descrie avantajele si dezavantajele unei francize si ofera sfaturi francizorilor si francizatilor pentru a dezvolta o afacere de succes.

De exemplu, in cazul francizorului, acesta trebuie sa se asigure ca va avea disponibilitatile financiare, de timp, precum si mijloacele organizatorice necesare dezvoltarii retelei.

De asemenea, el trebuie sa realizeze un studiu de piata in vederea pregatirii expansiunii, evaluarii potentialului pietei si totodata sa testeze suficient in timp conceptul sau, anterior lansarii francizei. Importanta este si existenta unui manual al francizei, in care viitorul francizor sa organizeze informatiile care alcatuiesc know-how-ul sau.

Urmatorul pas este alegerea marcii sub care beneficiarii sa-i promoveze produsele ori serviciile, pe care sa o inregistreze in vederea protejarii si sa o promoveze pentru a o valorifica.

Pentru o afacere de succes, francizorul trebuie sa puna la punct un sistem coerent de selectare a francizatilor retelei, sa gaseasca criterii obiective pentru alegerea lor si, nu in ultimul rand, va trebui sa controleze in permanenta ca fiecare dintre francizatii retelei sale sa respecte intocmai normele de activitate in reteaua de franciza.

De partea cealalta, beneficiarii francizei au ocazia de a pune pe picioare o afacere avand un statut situat la limita dintre cel de antreprenor si angajat. Chiar daca franciza nu presupune asumarea unor riscuri de afaceri foarte mari, fiind o replicare a unui model de business existent, francizatul trebuie sa ia in calcul si o serie de neajunsuri potentiale.

Astfel, in primul rand trebuie sa-si poata asuma costuri semnificative (si anume dreptul de intrare si redeventele periodice) si sa poata respecta exigentele impuse de retea (ca de exemplu cele cu privire la aprovizionare, preturile practicate de retea, publicitate).

"Sfatul nostru este ca cei interesati sa fie foarte atenti la toate etapele pe care le presupune preluarea unei afaceri in franciza ori dezvoltarea unui asemenea business, atat la aspectele contractuale – termenii si obligatiile pe care si le asuma, dar si la altele, cum ar fi evaluarea afacerii, know-how-ul actual si cel viitor, notorietatea brandului, vadul comercial, segmentul de piata caruia i se adreseaza. Este un complex de factori, de obligatii si de conditii care trebuie avut in vedere", a precizat avocata Tuca Zbarcea & Asociatii.
Comentariile acestui material
 
Numele complet:*
ex: Ion Popescu
Adresa de email:*
Site personal:
ex: http://www.dailybusiness.ro/
Comentariul tau:*
ATENTIE! Camp obligatoriu.
 
 
 
Adrian Popescu a spus:
03/05/2013 10:40
Orice magazin cu preturi fudule trebuie implantat in zone unde traiesc fuduli . Cine face banul usor cu usurinta il scoate din buzunar .
 
KeyJobs - Job-uri premium
Marti, 09 August 2022, 15:58
Alegeti frecventa cu care doriti sa primiti newsletterul:
Adresa dvs. de email:
Abonati-va la newsletter