- 
English
 - 
en
Romanian
 - 
ro
Real Estate

Piata terenurilor destinate dezvoltarilor logistice continua sa creasca

12 Nov, 09:33 • Redactia DailyBusiness
Dezvoltatorii de spatii logistice si industriale sunt inca interesati de noi achizitii de terenuri, cu toate ca multi dintre ei detin deja loturi pe care urmeaza sa construiasca, potrivit unui studiu realizat de DTZ.
Piata terenurilor destinate dezvoltarilor logistice continua sa creasca

Acest segment este cel mai putin afectat sector al pietei imobiliare romanesti de criza financiara globala.

Pe masura ce piata se maturizeaza, preturile terenurilor incep sa se stabilizeze, astfel ca doar in unele zone am notat o crestere a preturilor terenurilor pentru dezvoltari industriale si logistice de maximum 20%, se arata in studiul citat.

Pentru a fi viabil din punct de vedere al pretului, un teren destinat dezvoltarilor logistice trebuie sa se situeze ca pret intre 10-20 euro pe metru patrat.

Piata bucuresteana a logisticii a inregistrat un nivel inalt al cererii in prima jumatate a anului 2008 datorita activitatii din ce in ce mai importante a principalilor ocupanti (in majoritate provideri de logistica), precum si a mutarii celor nou veniti in facilitatile de clasa A pe care Capitala le ofera in parcurile logistice moderne.

Dezvoltatorii nu au putut tine pasul cu cresterea rapida a cererii si a trebuit sa faca fata provocarilor reprezentate de necesitatea de a-si sincroniza proiectele cu termenele dorite de chiriasi.

Pe aceasta piata, in prima jumatate a anului au fost tranzactionate spatii de depozitare de peste 150.000 mp. In aceeasi perioada, oferta a fost de aproximativ 200.000 mp in facilitati logistice moderne.

Gradul de ocupare este de 95%, datorita faptului ca o parte din stocul nou dat in folosinta in 2008 a fost inchiriat in avans de ocupanti activi pe piata, cum ar fi Carrefour si DSV, se precizeaza in studiul DTZ.

Zona cea mai bine dezvoltata din Bucuresti, din punct de vedere logistic, ramane partea de vest a orasului, de-a lungul Autostrazii 1, favorizata de infrastructura existenta si facilitatile disponibile. Aici s-au dezvoltat 5 proiecte majore: Cefin Logistic Park, Bucharest West, Prologis Park Bucharest A1, Mercury Logistics Park ºi A1 Business Park.

Cealalta zona de interes pentru dezvoltatorii din industrie si logistica este cea de pe Soseaua de Centura, unde sunt amplasate Chitila Logistic Park (in nord-vest) si NordEst Logistic Park (in partea de est).

Dezvoltatorul belgian WDP a anuntat inceperea unui proiect pe Autostrada 2 in apropierea localitatii Fundulea.

Pentru restul tarii s-a inregistrat o intarziere in privinta terminarii proiectelor care au fost anuntate anul trecut ca urmand a fi lansate in circuit in anul 2008.

Noile proiecte logistice de clasa A din afara Bucurestiului sunt Cefin Logistics Park Arad si LogCenter Timisoare, ambele date in exploatare anul acesta. Restul dezvoltatorilor si-au anuntat finalizarea unor proiecte cu incepere din primul trimestru al anului 2009: Helios-Phoenix, Eyemaxx, CTP, VGP si Invest4See. Orasele target sunt Timisoara, Oradea, Sibiu, Brasov, Cluj/Turda, Ploiesti si Pitesti.

Cererea de spatii pentru logistica vine cu preponderenta din partea operatorilor care in mod normal au nevoie de suprafete de aproximativ 10.000 mp. In acelasi timp, este de remarcat cresterea solicitarilor de spatii mai restranse pentru companiile de distributie si productie, cu suprafete de 1.000 pana la 2.000 mp. Acest trend se pare ca va continua sa se manifeste si in anii viitori.

In depozitele de logistica moderna chiriile sunt in jur de 4,5-5,5 euro/mp/luna pentru suprafete de pana la 2.000 mp. Pentru unitati mai mari, de pana la 10.000 mp se poate obtine o chirie de 4,5 euro/mp/luna, si chiar mai putin pentru suprafetele de peste 10.000 mp. Nivelul costurilor de service este undeva in jur de 0,8 euro/mp/luna in mai toate facilitatile moderne.

Chiriile pentru spatiile logistice variaza in functie de diferiti factori, cel mai important fiind legat de calea de acces, distanta de la teren pana la oras si prezenta utilitatilor.