- 
English
 - 
en
Romanian
 - 
ro
Real Estate

Sediu propriu sau spatii inchiriate: ce prefera marile companii romanesti?

27 Feb, 00:01 • Redactia DailyBusiness
Companiile mari cu un ritm alert de dezvoltare a afacerii prefera sa inchirieze spatiile de birouri, pentru o flexibilitate mai mare, in timp ce companiile cu rate de crestere mai stabile aleg alternativa unui sediu propriu.
Sediu propriu sau spatii inchiriate: ce prefera marile companii romanesti?

Estimarea ii apartine Mirelei Raicu, consultant senior al agentiei imobiliare Esop.

Decizia de a inchiria sau a cumpara depinde de factori diversi, unul dintre cei mai importanti fiind insa directia strategica de dezvoltare a afacerii.

Reprezentantii Orange Romania au declarat ca investitiile companiei sunt gestionate catre dezvoltare si nu catre sedii, motiv pentru care prefera sa inchirieze.

„Orange nu face investii in cladiri. De aceea, sediile in care angajatii isi desfasoara activitatea sunt locatii inchiriate”, au explicat reprezentantii companiei.

„Orange Romania este furnizor de servicii de telecomunicatii, prin urmare investiile noastre sunt directionate in principal catre extinderea retelei si in dezvoltarea serviciilor si produselor Orange”, au mai spus acestia.

De asemenea, oficialii Vodafone au afirmat ca toate spatiile de birouri in care activeaza compania sunt inchiriate.

In schimb, Romtelecom detine atat sedii proprii, cat si inchiriate. Tinand cont de istoria companiei (fost monopol telecom national), sediile proprii sunt o componenta importanta a portofoliului operatorului.

Astfel, compania detine sediile vechi, care au fost reconditionate, cum ar fi cel de la Palatul Telefoanelor, insa a inchiriat si spatii noi.

In ceea ce priveste companiile care achizitioneaza sedii, acestea sunt de regula firme locale, cu numar mediu de angajati intre 70-150, potrivit analistilor Esop.

Totusi, si companiile mari, cu un numar de peste 1.000-2.000 angajati, gasesc uneori util sa aiba propriul sediu. Este si cazul celei mai mari societati romanesti, Petrom.

„Mutarea Petrom in propriul sediu va reprezenta o crestere importanta a eficientei in ce priveste costul general legat de infrastructura, iar angajatii nostri vor beneficia de un mediu de lucru modern si sofisticat”, a declarat Dan Pazara, directorul de comunicare al companiei.

„Noile birouri ne vor aduce o flexibilitate marita a spatiului si vor facilita comunicarea. Circa 2.500 de angajati, repartizati in prezent in mai multe sedii, vor lucra in PetromCity (sediu in constructie – n.r.)”, a mai spus Pazara.

In ce situatie isi cumpara firmele sedii proprii? „Companiile care prefera sa aiba propriul sediu au atins un anumit nivel de stabilitate, si vad achizitia unui imobil ca un mod de economisire si de investire totodata. De asemenea, anumite institutii pot fi interesate de achizitia sau construirea unui sediu, ca varianta mai avantajoasa pe termen lung”, a precizat Mirela Raicu de la Esop.

Dar mai exista si alte avantaje. „Sediul propriu ne da posibilitatea de a personaliza atat arhitectura cat si layout-ul si fluxul de lucru la nevoile Petrom : transparenta, comunicare, cultura organizationala, eficienta. Pe de alta parte, suntem o companie care promoveaza intern si extern utilizarea cu responsabilitate a resurselor naturale, deci am avut in vedere o cladire „green”, cu eficienta ridicata”, a precizat Dan Pazara, reprezentantul Petrom.

Petrom City, o investitie totala de 130 mil. euro

Petrom City va fi localizat in nordul Bucurestiului, langa lacul Straulesti, constructia demarand la sfarsitul lui 2007 si urmand sa fie finalizata in 2009.

Contractul de constructie pentru viitorul sediu a fost castigat de firma austriaca Alpine SA in urma unei licitatii.

Ansamblul de birouri al Petrom va fi alcatuit din 5 imobile: doua cladiri de birouri ovale, o constructie cu forma clasica, un centru de date si o centrala care va genera energie.

Investitia totala pentru realizarea Petrom City este de circa 130 milioane de euro si include ecologizarea terenului, constructia celor trei cladiri administrative, a centrului de date, a centralei electrice, a garajului si realizarea infrastructurii stradale.

Suprafata totala desfasurata a spatiilor de birouri este de 70.000 de mp si doar investitia in birouri se va ridica la 80 milioane euro. Acestea vor fi 90% independente energetic.

Facilitatile suplimentare ale ansamblului cuprind cafenea, centru medical, un magazin Viva, o cantina pentru toti angajatii, gradini interioare si exterioare. Gradinile interioare au o suprafata de 2.100 mp.

Multinationalele aloca angajatului mai mult spatiu decat firmele locale

Suprafata medie pe angajat este in Bucuresti de 12,5 metri patrati, cea mai mare din Europa Centrala si de Est, dar una dintre cele mai reduse din lume, potrivit unui studiu de piata facut public recent de compania de consultanta imobiliara DTZ.

Pentru spatiile tip head-office, companiile multinationale aloca intre 15-17 mp per angajat, in timp ce companiile locale merg pe o medie intre 10-14 mp, a precizat Mirela Raicu de la Esop.

Pentru activitatile obisnuite sau de back-office, companiile din Europa de Est au tendinta de a aloca spatii intre 6-9 mp inchiriabili pe angajat, in timp ce companiile din SUA si restul Europei merg pe o medie de 8-12 mp pe angajat, a adaugat Raicu.

Fiecare companie dimensioneaza spatiul inchiriat in functie de numarul de angajati, ca prim criteriu. Politica de spatiu alocat per angajat difera foarte mult in functie de mai multe aspecte: tipul de activitate desfasurata – daca este head-office sau back-office; domeniul de activitate – call-center-urile sunt exemplul cel mai clar ce arata diferenta (aici alocandu-se suprafete cu 50-70% mai reduse), dar si cultura organizationala a firmei respective, si a tarii de provenienta a business-ului.

Totusi, deja numeroase companii sunt foarte interesate in a oferi un plus de confort si calitate angajatilor. Pe acest fond, proiectele mixte si integrate (cele ce inglobeaza fie mai multe cladiri cu destinatii diferite -rezidential/birouri/comercial, fie mai multe ansambluri de astfel de destinatii diferite) devin din ce in ce mai atractive pentru companii.

Apreciate in mod deosebit sunt proximitatea zonelor de luat masa, a celor de sport si relaxare, a gradinitelor si locuintelor, a mai spus Mirela Raicu.