Auto

Autostrazile lui Sova care se transforma in drumuri expres

01 Oct, 13:40 • Redactia DailyBusiness
Necesarul de autostrazi al Romaniei este de doar 656 de kilometri, costurile estimate pentru realizarea lor, pana in 2030, ridicandu-se la 6,28 miliarde de euro, fara TVA, potrivit Master Planului General de Transport al Romaniei.
Autostrazile lui Sova care se transforma in drumuri expres

Conform documentului, Romania ar trebui
sa mai construiasca 2.226 de kilometri de drumuri expres, costul
estimat al acestora fiind de 17,5 miliarde de euro, fara TVA.

Cu un cost de aproape 7,9 milioane de euro pe kilometru, un drum expres este cu peste 15% mai ieftin decat o autostrada, ce presupune costuri in medie de 9,6 milioane de euro/kilometru.

Proiectele de autostrazi prevazute in
Master Plan pentru a fi construite pana in 2030 sunt: Sibiu —
Brasov (103 kilometri), costuri estimate de 690 milioane de euro,
fara TVA, Ploiesti — Comarnic (49 kilometri, 310 milioane de euro,
fara TVA), Craiova — Pitesti (115 kilometri, 870 milioane de euro,
fara TVA), Brasov — Bacau (158 de kilometri, 2,7 miliarde de
euro, fara TVA), Gilau — Bors (177 kilometri, 1,23 miliarde de
euro, fara TVA), Comarnic — Brasov (54 kilometri, 1,12 miliarde de
euro, fara TVA), acest ultim proiect fiind si cel care se califica
cel mai bine pentru autostrada, din punct de vedere al indicatorilor
utilizati.

La capitolul drumuri expres, documentul
prevede 16 proiecte: modernizarea centurii existente de sud a
Capitalei, Bacau — Suceava, Suceava — Siret, Buzau — Focsani,
Bacau — Focsani — Braila — Galati, Turda — Halmeu, Gaesti —
Ploiesti — Buzau — Braila, Lugoj — Craiova, Bucuresti —
Alexandria — Craiova, Sibiu — Pitesti, Suceava — Botosani,
Pascani — Iasi — Ungheni, Targu Mures — Pascani, Brasov —
Pitesti, Bacau — Piatra Neamt, Constanta — Tulcea — Braila
(inclusiv podul de la Braila).

O parte dintre aceste drumuri expres figurau ca tronsoane de autostrazi in planul propus anterior de fostul ministru Dan Sova, dupa cum se poate observa in imaginea de mai jos.

La ora actuala, Romania are 644 de
kilometri de autostrazi si niciun kilometru de drum expres. Potrivit
fostului ministru al Transporturilor Dan Sova, in 2020, ar fi trebuit
sa fie finalizati 2.440 de kilometri de autostrada, Ministerul
Transporturilor planificand pentru 2014 realizarea studiilor de
fezabilitate pentru 1.797 kilometri de autostrada si organizarea de
licitatii pentru 375,38 kilometri de autostrada.

Actualul ministru al Transporturilor,
Ioan Rus, a declarat, la inceputul lunii septembrie, ca in intervalul
2014 — 2020 Romania se va apropia de inca 600 de kilometri de
autostrada.

„Cu siguranta nu vom avea 3.000 de
kilometri de autostrada, ca nu avem ce sa facem cu ei, sa spunem,
chiar 3.000. in draftul (Master Planului — n.r.), care nu este 100%
aprobat de Comisia Europeana (…), sa spunem, in intervalul acesta
2014 — 2020 ne vom apropia de inca 600 de km de autostrada. Ne-ar
trebui 2.500 de km de drum expres si in jur de 3.000 de drumuri
transregionale modernizate si 140 km de sosele de ocolire si o parte
de drumuri de iesire spre punctele de frontiera. Vom vedea dupa ce
avem acest document. Se va supune dezbaterii publice, s-ar putea sa
se modifice unele lucruri daca se justifica. Va fi aprobat in Guvern
ca document operational si se va transforma in Programul Operational
al Guvernului Romaniei vizand dezvoltarea sistemului rutier,
feroviar, naval, aerian. si, atunci, vom sti fata de
disponibilitatile pe care le avem de la Comisia Europeana pentru
drumuri, pe exercitiul acesta, vom avea 6 miliarde de euro, pentru
cai ferate vor fi 3,5 miliarde euro”, a spus Rus, pe 9
septembrie, la Palatul Parlamentului.

Master Planul General de Transport este
un document strategic integrat care va sta la baza planificarii
investitiilor in transporturi pentru perioada 2014 — 2030. Este un
document obligatoriu, fara de care nu vor putea fi accesate fondurile
structurale pentru transporturi in perioada 2014 — 2020, iar
Ministerul Transporturilor il va utiliza ca instrument suport in
procesul de planificare a investitiilor in infrastructura de
transport, informeaza Agerpres.

„Drumurile expres ne costa in medie 7,8 mil. euro/km. De
autostrazi nu mai zic nimic, cea mai scumpa este Comarnic Brasov, evaluata la
20 mil. euro/km. Si totusi, nu pot sa ma abtin…, Ploiesti-Comarnic, unde avem
deja drum cu doua benzi pe sens, costa 6,3 mil. euro/km? Adica mai mult decat a
facut Bucuresti-Constanta (firesc, la
deal nu e ca la vale
) si tineti cont ca A2 inlocuieste un drum cu o singura
banda pe sens si nici asa nu e rentabila”, scrie analistul economic Bogdan
Glavan pe blogul sau.
 

El a dat cateva exemple care arata ca drumurile din America
sunt mai ieftin de construit decat la noi:  

• costul constructiei intr-o regiune muntoasa din Alaska
(Third Avenue Extension, Ketchikan, Alaska), extrem de abrupta (panta de minim
35 de grade) este de 7,2 milioane dolari.
• constructia unei autostrazi suspendate cu 8 benzi (I-490 bridge over the
Genesee River, Rochester, New York) costa 17,3 milioane
• autostrada suspendata din Tacoma, unde lungimea podului reprezinta un sfert
din lungimea drumului (Tacoma Narrows Bridge, Tacoma, Washington) costa 15,3
milioane dolari.