Auto

„Jocurile foamei” la Salonul Auto de la Bucuresti (Galerie Foto)

10 Oct, 17:05 • razvan.codorean
Criza a lovit puternic industria auto, iar dovada “prafului” puternic din piata o arata poate cel mai bine Salonul Auto Bucuresti, care se desfasoara in aceste zile la Romaero Baneasa. Masini putine, oferte zgarcite, promotii de criza. Un tablou sumbru in care stralucesc doar cele cateva masini de epoca care amintesc de vremurile cand automobilul era o adevarata arta, nu o intrecere exclusiv pentru profit.
Jocurile foamei la Salonul Auto de la Bucuresti (Galerie Foto)

S-au dus
vremurile cand SAB reprezenta un adevarat spectacol.
Standurile somptuoase au disparut, luminile, muzica, animatoarele, materialele
promotionale, intreg arsenalul pus in slujba clientului s-a risipit.

Criza a
lovit puternic dealerii auto, iar acest lucru se vede la tot pasul. In calitate
de vizitator iei contactul cu aceasta realitate inca de la intrare. Biletul
costa 20 lei. Iar parcarea, singura din zona, astfel ca nu poate fi „ocolita”, iti mai scoate din buzunar 10 lei.

Joi, la ora 15, in salon erau vreo 10-15 vizitatori. Expozantii asteptau cu interes vizita premierului Victor Ponta.

Odata intrati in zona expozitiei, veti
avea in stanga un prim hangar in care, in loc de masini noi, veti
intalni o expozitie de automobile de epoca – de departe cea mai
atractiva destinatie din salon.

La cum
sunt amplasate masinile, pe spatii foarte mari, iti lasa impresia ca s-a
incercat umplerea spatiului, in absenta unor dealeri auto. Asta nu
strica insa bucuria de a descoperi cateva dintre masinile legendare din
ultimul secol, de la celebrul Ford T la Jaguarul E-Type.
 

Este
locul din salon in care simti, cu adevarat, ca masinile au cu adevarat valoare,
nu reprezinta doar un amestec de piese ieftine, mult plastic si electronica
care au un singur scop – sa te duca din punctul A in B.
 

Urmeaza
un alt hangar in care veti gasi cateva zeci de standuri cu tot felul de
produse, de la solutii “miraculoase” pentru motoare, la oferte de tuning etc. Printre expozanti, Directia de Permise
Bucuresti care prezinta o Dacia 1300 de Militie si Politia Rutiera Bucuresti,
cu ale sale motociclete BMW care ne dau fiori de fiecare data cand le intalnim
in trafic.
 

Dincolo de
utilitarele insiruite afara, masinile noi le gasim intr-un al treilea hangar,
cum intri in fata. Nu va asteptati la cine stie ce “minuni”.
 

Veti vedea, cu
siguranta, modelele din show-room si cateva limuzine pe care le puteti admira
deja pe Dorobanti sau in fata cluburilor de fite din Bucuresti.   Un consistent  lot de masini de la Tiriac Auto, modele noi de la Honda, Citroen,
Peugeot, cateva Hyundai-uri, niste modele Skoda aduse de dealeri etc. Lipsesc,
ca de obicei, de la salon, marcile Dacia, Renault si VW.





Nici cei prezenti
in salon nu se simt mai bine, dovada ca standurile arata auster, pliantele
lipsesc, masinile nu mai sunt puse in valoarea ca in trecut. Despre oferte
promotionale, prea putine informatii. 

Am intrebat mai multi dealeri, iar
raspunsul invariabil a fost: “Avem oferte, le vedeti aici, sunt discounturi de
2-3 mii de euro, dar mai bine sa ne intalnim dupa salon si discutam atunci”, ti
se spune.

Primesti drept “compensatie”
o carte de vizita. Materiale cu masina
dorita va trebui sa descarci de pe Internet. Era de asteptat sa se
intample asa.

Odata cu esecul programului Rabla, in piata s-a asternut un
sentiment de asteptare. Dealerii
asteapta ca statul sa mai iasa cu niste tichete, clientii asteapta sa le poata
lua si sa primeasca masinile si cu discountul de Rabla. Asa ca toata
lumea pare ca asteapta vremuri mai bune.
 

In rest, ca un
simplu observator, am mai descoperit un lucru. Faptul ca producatorii de masini
par sa isi fi pierdut inspiratia si se copiaza unii pe altii.
 

Mergeti la salon
si uitati-va, de exemplu, la modelele de clasa medie, familiale. Toate, dar
absolut toate, au cam acelasi interior ce abunda in insertii de crom
sclipitoare, tapiterii inchise, iar la exterior, modificarile tin mai mult de
sigla si prea putin de linia de design.
 

Iar
daca intrebati de preturi veti observa ca pare ca exista o intelegere in piata.
Masinile de clasa mica sunt undeva la 9.000 de euro, iar cele de clasa medie la
15.000 euro. Unde e batalia preturilor, a discounturilor din alte vremuri?
 

Unde
sunt promotiile speciale pentru targ, ofertele de buy-back, creditele speciale
care iti dadeau sansa sa iti iei masina in doua zile? Amintiri
din “Epoca de Aur a Consumului”.