Auto

Noul Cod Rutier, azi in Guvern. Cum vrea „pilotul” Ponta sa acopere gaurile din buget

02 Oct, 00:07 • razvan.codorean
Proiectul noului Cod Rutier va intra astazi pe ordinea de zi a sedintei Guvernului si are sanse mari sa fie adoptat, astfel incat sa intre in vigoare in lunile urmatoare. Actul normativ instituie amenzi mai mari, care vin sa acopere macar in parte gaurile din bugetul de stat.
Noul Cod Rutier, azi in Guvern. Cum vrea pilotul Ponta sa acopere gaurile din buget

Statul are nevoie
cu disperare de bani. Cum din taxe si impozite aduna tot mai putini,
autoritatile cauta solutii care mai de care mai nastrusnice, unele de-a dreptul
aberante, sa isi acopere gaurile din buget.
 

Ca
exista un grad de disperare la nivel guvernamental o dovedeste aplicarea unor
masuri precum supra-impozitarea luxului, plata CAS-ului pentru chirii sau reintroducerea
impozitului forfetar, birul care, in 2009, a ingropat peste 100.000 de firme.
 

Si noul
Cod Rutier vine cu acelasi scop – sa creasca incasarile bugetare.
 
Dupa ce initial,
au venit cu varianta unor sanctiuni contraventionale aberant de mari (urma sa
avem cel mai aspru Cod Rutier din UE), la protestele societatii civile,
autoritatile au fost nevoie sa reduca amenzile. Cu toate acestea, amenzile
rutiere raman la un nivel extrem de ridicat raportat la nivelul de trai si
puterea de cumparare.
 

Mascat
sub ideea de a penaliza soferii teribilisti, noul Cod Rutier nu este, in fapt,
decat o noua incercare a autoritatilor de a strange bani dintr-o economie care,
in loc sa iasa din criza, se adanceste tot mai mult, sufocata de fiscalitatea
excesiva.
 

Un
argument in plus il constituie faptul ca s-a renuntat la ideea unei legi in
parlament, iar Codul Rutier va fi aprobat prin ordonanta de urgenta.
 

O alta
dovada privind graba suspecta a autoritatilor o constituie modul in care legea
a fost modificata, pe genunchi.
 
Luni,
cu numai doua zile inainte ca proiectul sa ajunga in Guvern, Ministrul de
Interne, Radu Stroe, marturisea ca nu stie cum va arata proiectul final.
 

Dupa
intrevederea cu parlamentarii PSD, el declara ca deputati social-democrati ar
dori sa „amenajeze” Ordonanta de Urgenta privind Codul Rutier,
„pe ici, pe colo, prin partile esentiale”

“Unii ar dori sa fie proiect de lege, altii ar dori sau ar accepta Ordonanta
amenajata, pe ici, pe colo, prin partile esentiale. Vom vedea, vom continua dezbaterile si discutiile.
Am luat in considerare anumite propuneri, altele nu le-am luat. Vom vedea in
final”, a declarat Stroe.

[b]Ce „noutati” aduce noul Cod Rutier[/b]
 

Potrivit formei
revizuite a noului proiect de Cod Rutier, pe care il puteti consulta in detaliu
aici
,  amenzile
de circulatie vor creste treptat, in caz de recidiva, pornind de la sanctiuni
care vor ajunge pana la 9.600 de lei, fata de 16.000 de lei, cum era propus in
proiectul initial. 

In plus, s-a
eliminat prevederea potrivit careia permisul auto va fi suspendat
pentru soferii care nu isi achita amenda in termen de 30 de zile, si cea ce
stabilea suspendarea permisului pentru doi ani pentru conducatorii auto care nu
respecta culoarea rosie a semaforului.

De asemenea, si
prevederea conform careia un sofer se alegea cu permisul suspendat pentru 120
de zile si o amenda de 10.000 de lei, daca nu acorda prioritate de trecere
pietonilor angajati in traversare a fost eliminata.
 

Astfel,
cei care nu acorda prioritate de trecere pietonilor vor fi sanctionati ca si
pana acum, cu amenda de pana la 400 de lei si permisul suspendat pentru 30 de
zile. 

[b]Cum arata noile amenzi[/b]
 

Modificarile
propuse de MAI vizeaza, in continuare, pedepse mai mari pentru soferii care nu
respecta regulile de circulatie, insa amenzile scad usor comparativ cu prima
forma a proiectului.
 

Mai exact,
documentul modifica, si de aceasta data, clasele de
sanctiuni. Astfel, in prezent sunt cinci clase de sanctiuni, ultima dintre
ele, clasa a V-a – de la 21 la 100 puncte-amenda, fiind valabila doar
pentru persoanele juridice.

Noile
dispozitii stabilesc, insa, ca acestei clase ii vor corespunde de la 21 la 50
puncte-amenda, iar sanctiunile vor putea fi aplicate si persoanelor fizice. In
plus, se introduce o noua clasa, clasa a VI-a – de la 51 la 120
puncte-amenda. Acest lucru inseamna ca soferii vor scoate din buzunar maxim 9.600
lei daca incalca legea, fata de 16.000 lei, cat prevedea prima
varianta a proiectului de OUG.
 

Spre
exemplu, sanctiunile scad in cazul soferilor care conduc sub influenta
bauturilor alcoolice sau pentru cei care depasesc cu mai mult de 60 km/h viteza
maxima admisa pe sectorul de drum.
 

Daca in
prima varianta a proiectului, soferii care incalcau astfel legea erau
sanctionati cu amenda de pana la 10.000 de lei, acum sanctiunea scade pana la
4.000 de lei. Se pastreaza, insa, prevederea potrivit careia acestora li se
suspenda dreptul de a conduce pentru o perioada de 180 de zile. 

Tot cu
amenda prevazuta in clasa a V-a de sanctiuni (adica de la 21 la 50 de
puncte-amenda) si cu retinerea permisului pentru 180 de zile vor fi
sanctionati soferii care conduc un autovehicul a carui inmatriculare este
suspendata, soferii care nu opresc la nivel cu calea ferata cand
barierele sau semibarierele sunt coborate ori in curs de coborare, precum
si soferii care conduc un autovehicul pe una din caile autostrazii, in
sens opus celui in care se desfasoara in mod normal circulatia.

Noile reglementari stabilesc, totodata, ca fostul proprietar are obligatia de a
notifica autoritatiile competente, in scris, instrainarea vehiculului, in
termen de cinci zile lucratoare de la data transmiterii dreptului de
proprietate, urmand ca aceasta sa faca mentiunea corespunzatoare in evidente si
sa inscrie noul proprietar ca utilizator al vehiculului. 

Modificarile
operate de MAI vin dupa ce prima varianta a proiectului de modificare a Codului
Rutier a stat in dezbatere publica 10 zile, timp in care institutiile din
domeniu si cetatenii au putut transmite propuneri, sugestii si opinii pe
marginea subiectului.