Auto

Piata auto ramane pe minus anul acesta, in ciuda cresterilor din ultimele 2 luni

16 Sep, 16:13 • Redactia DailyBusiness
Piata auto a crescut in august pentru a doua luna consecutiv anul acesta, insa avansul din ultimele doua luni nu a fost suficient pentru a compensa scaderea din primele sase luni, potrivit Asociatiei Producatorilor si Importatorilor de Automobile (APIA).
Piata auto ramane pe minus anul acesta, in ciuda cresterilor din ultimele 2 luni

„Si in luna august inregistram o
crestere fata de luna similara a lui 2012, fapt ce face
ca dupa plusul inregistrat si in iulie,
sa consemnam in aceste doua luni o crestere medie de
3,5% fata de iulie-august 2012, din
care la autoturisme de 15,2%”, au spus reprezentantii APIA.

Cu toate acestea, pe
totalul celor 8 luni din 2013, piata a inregistrat o
scadere generala de 13,2%, din care la
autoturisme, de 11,4%.

Si pe plan european observam o evolutie
negativa (desi asteptarile analistilor erau
favorabile unei reveniri a pietei in al
doilea semestru din 2013), principalele tari inregistrand
pe ansamblul celor 8 luni de pana acum
scaderi importante (Franta -9,8%, Italia -9,2%,
Germania -6,6%).

In continuare, vanzarile pe piata din
Romania sunt sustinute de achizitiile realizate de
catre persoanele juridice (74% din
totalul la 8 luni). In ceea ce priveste situatia pe luna
august, raportul este si de aceasta
data favorabil achizitiilor realizate de catre persoanele
juridice care reprezinta 65% din total
(in crestere fata de luna iulie, cand ponderea acestora a
fost de “doar” 53%).

Oricum, pe
fondul demararii Programului “Rabla” situatia s-a mai
echilibrat fata de primele luni ale
anului, cand acest raport era net in favoarea persoanelor
juridice (peste 80% )

Productia nationala.
La un volum total de 275.313 unitati
fabricate in 8 luni, se inregistreaza o crestere de 36%
fata de anul 2012, cifra datorata in
exclusivitate productiei de autoturisme care inregistreaza
o crestere de 44% (volum total 275.299
unitati). In cifre absolute, fata de aceeasi perioda din
2012, au fost fabricate in 2013 cu
72.839 mai multe autovehicule. Volumele cele mai mari
le-au inregistrat Dacia Sandero (76.734
unitati, volum aproape dublu fata de 2012), urmata
de Dacia Duster (76.384 unitati), Dacia
Logan (65.418 unitati) si Ford B-MAX (53.945 unitati).

Exportul. La volum de 237.382
unitati exportate in 8 luni, inregistram si la acest capitol o
crestere semnificativa de 20,1%
comparativ cu aceeasi perioada din anul trecut. Cresterea
se datoreaza in exclusivitate
autoturismelor, care inregistreaza +26,5%.

Cel mai exportat model in cele 8 luni
de pana acum a fost Dacia Duster (77.384 unitati),
urmat de Sandero (77.952 unitati) si
Ford B-MAX (53.812 unitati).
Ar mai fi de remarcat faptul ca peste
86% din productia nationala a fost exportata, astfel ca
industria auto ajunge sa contribuie in
mod semnificativ la reducerea deficitului comercial al
Romaniei, dupa cum a fost mentionat si
in statisticile oficiale (INS).

Vanzarile. Cu un volum total de
6.339 unitati vandute in luna august, si unul total la 8 luni
de 49.325 unitati (din care 41.493
autoturisme), consemnam fata de 2012 o scadere totala
de 13,2%, scadere la care autoturismele
“contribuie” cu -11,4%.

La autoturisme, top-ul pe marci la 8
luni din 2013 este practic acelasi cu cel din
2012, doar volumele fiind diferite,
astfel: pe primul loc Dacia, cu 13.297 unitati vandute
(32,1% din total), urmata de Volkswagen
(4.761 unitati / 11,5%), Skoda (3.174 unitati / 7,6%),
Renault (2.436 unitati / 5,9%), Ford
(2.295 unitati / 5,5%), si Hyundai (1.791 unitati / 4,3%).
Pe modele, situatia ramane neschimbata
fata de luna trecuta, Dacia Logan fiind pe
primul loc, urmat de Duster, Sandero,
Volkswagen Golf si Skoda Octavia.

Analizand segmentarea pe clase,
remarcam faptul ca, dupa 8 luni, doar clasa
monovolum este pe plus, toate celelalte
fiind pe minus, cu scaderi cuprinse intre 6,7% si
37%!. Spre deosebire de anii
precedenti, cele mai mari scaderi se inregistreaza la clasele
superioare – Executive, Lux (D, E, F)
-, ca urmare a introducerii limitarii deductibilitatii
amortizarii (OG 8/2013 modificare Cod
Fiscal, precum si datorita afluxului de autoturisme
similare rulate din import care, prin
diverse metode de eludare a taxelor (TVA, Timbru de
mediu) au facut o concurenta incorecta
vanzarilor de autoturisme noi, in general si celor din
aceste clase in mod special.

In functie de tipul de combustibil, se
mentine in 2013 cresterea ponderii livrarilor de
autoturisme cu motoare diesel, care
ajung dupa 8 luni la 53,4% din piata, fata de 50% cat se
inregistra in aceeasi perioada a anului
trecut. Este explicabil daca avem in vedere faptul ca
volumele realizate pe segmentul
autoturismelor diesel au scazut cu doar 5,3%, in timp ce
cele pe benzina cu 18%.

Un alt aspect
pe care il mentionam in analizele noastre lunare la
acest capitol, este gradul in care
motorizarea diesel este prezenta in vanzarile unor anumite
marci sau modele. La acest criteriu,
sapte din primele zece marci, inregistreaza vanzari cu
motorizare diesel peste 50% (unele
chiar peste 80%), situatie care se mentine si la modele,
unde 8 dintre modele inregistreaza un
procent de peste 50% motorizare diesel din vanzarile
respectivei marci.

In ceea ce priveste vehiculele
comerciale usoare (LCV+ minibuse), observam o
scadere mai puternica a pietei (-23%) –
datorata aproape in totalitate absentei de pe piata a
vehiculelor din productia interna
consacrate -, dar si faptul ca 50% din piata este acoperit de
primele trei marci (Dacia, Ford,
Renault).

Analizand evolutia de pana acum, dar si
factorii care actioneaza in piata (un program
“Rabla”, sub asteptari ca si
impact, accesul limitat la credite prin prisma criteriilor cerute de
catre banci, limitarea deductibilitatii
amortizarii) perspectiva pentru finalul anului 2013 nu
poate fi decat una negativa, cu slabe
sanse de redresare in ultimul trimestru al anului.