- 
English
 - 
en
Romanian
 - 
ro
Auto

Portretul pietei auto locale in 2008: crestere de 20%, accent pe clasa medie si lux

05 Oct, 12:19 • Redactia DailyBusiness
Vanzarile de automobile de pe piata romaneasca vor creste cu 20% anul viitor, la peste 400.000 de masini, au estimat, pentru DailyBusiness, specialistii in domeniu.
Portretul pietei auto locale in 2008: crestere de 20%, accent pe clasa medie si lux

Presedintele Asociatiei Constructorilor de Automobile din Romania, Constantin Stroe, spune ca vanzarile de autoturisme din 2007 se vor situa la peste 320.000 de unitati. In 2006, in Romania s-au vandut peste 256.300 de autoturisme cu 18,9% mai mult decat in 2005, conform datelor Asociatiei Producatorilor si Importatorilor de Automobile (APIA).

„Anul 2008 va aduce o crestere a pietei auto cu circa 20%, principalii factori fiind cresterea puterii de cumparare, extinderea facilitatilor de creditare auto si starea precara a parcului auto national”, a declarat Stroe.

„Avem in prezent un parc auto imbatranit, de 4,5 milioane de automobile, din care 1,7 milioane au o vechime de peste 7 ani. In conditiile cresterii puterii de cumparare a romanilor, aceasta piata este extrem de atractiva pentru orice producator auto, roman sau international”, a spus Stroe.

Analistul auto Marius Carp, fostul presedinte al Asociatiei Producatorilor si Importatorilor de Automobile din Romania, estimeaza ca evolutia in vanzari se va inregistra pe toate segmentele, de la masinile „globale”, in genul Dacia Logan, Chevrolet Kalos sau Renault Clio, si pana la cel premium, reprezentat de Lexus sau Maserati.

„Puterea de absorbtie a pietei auto romanesti vizeaza toate segmentele si estimez ca, in anul 2008, acest trend se va accentua in special pe clasa medie si lux. Romanii vor alege mai mult calitate si dotari, in conditiile cresterii puterii lor de cumparare”, a precizat Carp.

Romania, cea mai mare crestere de vanzari auto din UE

Romania a inregistrat, in primele 8 luni ale anului, cea mai mare crestere de vanzari de automobile noi din Uniunea Europeana, releva datele Asociatiei Europene a Producatorilor de Automobile.

Astfel, inregistrarile de masini noi au crescut in Romania cu 29,2%, pe locul doi situandu-se Polonia cu 24,6%, in timp ce in alte tari cresterile au fost modeste. Piata franceza a crescut, spre exemplu, cu 7,3%, cea britanica cu 2,2%, in timp ce volumul de inmatriculari noi in Germania si Spania a scazut cu 7,6% respectiv 1,5%. In total, piata europeana auto a crescut, in primele 8 luni ale anului, cu 1%, mai precizeaza asociatia citata.

„Trendul de crestere a pietei auto din Romania a atras atentia tuturor marilor producatori, iar dublarea numarului de expozanti de la SIAB confirma interesul acestora”, crede analistul auto Razvan Codorean.

„La SIAB vom avea premierele prezentate recent la Salonul Auto de la Frankfurt, inclusiv cele pe clasa premium. Este o alta dovada a atractivitatii pietei romanesti”, a mai spus Codorean.

La Salonul International Auto Bucuresti, ce se desfasoara in aceste zile in fostul sediu al Metro Otopeni, Alfa Romeo prezinta Alfa Breber si Alfa Spider, Audi lanseaza in Romania noua generatie de A4, BMW a adus noul M3 Coupe si versiunea coupe a serie 1, Citroen prezinta C-crosser, Dodge a adus noul Avenger, Ford prezinta Kuga si noul Mondeo in timp ce Jaguar aduce XJ Facelift, iar Maserati a adus mult laudatul Grande Turismo. In fine, Mercedes prezinta noul C Classe, iar Mazda a adus, pentru prima data in Romania, noua serie 6.

Producatorii si importatorii avanseaza cifre optimiste pentru 2008

Trendul crescator al pietei este confirmat de majoritatea jucatorilor din piata.
Franz Jung, presedintele BMW Group pentru Europa Centrala si de Est, a declarat, joi, ca piata auto premium din Romania se afla pe un trend ascendent in ultimii ani, urmand sa creasca cu 300% in cinci ani.

In prezent, pe piata romaneasca, trei marci germane fac legea pe segmentul premium – Audi, Mercedes si BMW. Anul trecut, conform statisticilor APIA, in Romania au fost livrate peste 5.000 de astfel de automobile – 1.727 Audi, 1.685 Mercedes si 1.656 BMW.

Toyota Romania estimeaza ca anul viitor va vinde 300 de masini ale marcii premium Lexus, valoare dubla celei prognozate pentru anul in curs, pe fondul cresterii popularitatii masinilor hibride in tara, au spus la Salonul International Auto Bucuresti (SIAB), reprezentantii companiei.

Compania preconizeaza anul acesta vanzari de 150 de unitati Lexus dupa ce in primele sapte luni a vandut mai mult decat dublu comparativ cu perioada similara din 2006.

Volvo a estimat ca, in 2009, ar putea vinde in Romania de doua ori mai multe masini decat si-a propus anul acesta, pe fondul lansarii a doua noi modele si a cresterii pietei vehiculelor de import , a declarat joi Bernhard Bauer, presedintele Volvo pentru Europa Centrala si de Est.

Citroen, care si-a deschis propria reprezentanta in Romania in luna iulie, a anuntat ca isi propune ca in 2008 sa vanda circa 7.000 de masini, in crestere cu 16% fata de cele 6.000 pe care spera sa le vanda in acest an, a declarat joi directorul Citroen Romania, Guillaume Croset.

Importatorul marcii japoneze Mitsubishi, M Car Trading, a estimat, tot joi, o crestere a vanzarilor cu 57% in 2008, la 5500 de unitati, fata de cele 3500 cate vor fi vandute in 2007. Cele mai vandute modele ale Mitsubishi in 2008 vor fi Outlander si Colt, a declarat directorul companiei, Mihai Ivanescu.

Taxa auto, mana cereasca pentru jucatorii din piata auto

Taxa auto a reprezentat o adevarata mana cereasca pentru producatorii si importatorii auto din Romania. Presedintele Asociatiei Costructorilor de Automobile din Romania, Constantin Stroe, spune ca prezenta taxei a fost principala cauza care a determinat cresterea vanzarilor.

„Daca nu aveam taxa, ne transformam in cimitir de masini. Asta s-a intamplat in Bulgaria unde in acest an au fost importate de peste 7 ori mai multe masini second-hand decat la noi”, a declarat Stroe.

Analistul auto Razvan Codorean spune ca prezenta taxei auto va fi cruciala in privinta trendului de vanzari pe urmatorii ani.

„Daca se mentine taxa, vanzarile de masini noi vor continua sa creasca. Eliminarea ei va duce la o reorientare a clientelei, in special din clasa medie, spre masinile second din Occident. Decat un Logan la 8.000 de euro, mai bine un Opel sau un WV din 2002 la aproximativ aceiasi bani. E o alegere cat se poate de simpla”, a precizat Codorean.

Analistul auto Marius Carp spune ca indiferent de prezenta sau absenta taxei, vanzarile de automobile noi pe piata romaneasca vor creste, in urmatorii ani, cu procente semnificative.

„Comportamentul consumatorist al romanilor s-a schimbat fundamental in ultimii ani. Am trecut de perioada magazinelor second-hand si produsele 3 la 10.000. Pentru cei care isi permit o masina, a devenit mai importanta calitatea si optiunile produsului decat detinerea, pur si simplu, a unei masini, indiferent de marca”, a spus Carp.

„Acest lucru se reliefeaza cat se poate de elocvent in cifrele de vanzari raportate de APIA. Decat sa stai cu masina prin service, pentru ca nu ai avut norocul sa gasesti un second de calitate, tot mai multi clienti vor prefera masinile noi, care macar au garantie si pot fi reparate gratuit, si acesta ar fi doar unul dintre avantaje”, a mai spus fostul director APIA.

In primele opt luni ale anului, conform statisticii Asociatiei Producatorilor si Importatorilor de Automobile, pe piata romaneasca au fost vandute 129.245 autoturisme de import, cu 53,2% mai multe decat in perioada similara din 2006, cand au fost comercializate 84.352 unitati.

In perioada ianuarie-august, importurile de vehicule (incluzand vehiculele comerciale) au crescut cu 54,3%, pana la 156.048 unitati, dupa ce in lunile similare din 2006 au fost de aproximativ 101.000 unitati, informeaza APIA.

Per total, in primele opt luni din 2007 au fost vandute 204.866 autoturisme, in crestere cu 24,9 % fata de cele 163.971 vandute in intervalul ianuarie-august anul trecut.

Incluzand si vanzarile de vehicule comerciale, in primele opt luni s-au vandut 236.808 automobile pe piata romaneasca, cu 25,7% peste cele 188.466 comercializate in intervalul ianuarie-august 2006.

Productia interna s-a cifrat la 147.530 de unitati in primele opt luni din 2007, in crestere cu 7,1% fata de cele peste 137.000 de automobile produse in perioada similara a anului trecut.

Exporturile au crescut cu 39,9%, pana la 70.801 unitati, dupa ce in primele opt luni din 2006 au fost trimise peste hotare cu putin peste 50.000 de automobile, conform buletinului statistic APIA.