Auto

Rabla 2013: Teapa pentru soferi, afacere cu dedicatie pentru vanzatorii de masini

11 Jun, 00:07 • razvan.codorean
Programul Rabla a inceput luni, dupa o luna si jumatate de intarziere. Asa cum era de asteptat, cu scandal. Desi autoritatile au promis ca vor fi distribuite 17.000 de tichete pentru persoanele fizice, la proprietarii masinilor mai vechi de 10 ani vor ajunge doar 5.000, restul pana la 20.000 urmand, cel mai probabil, sa ia calea firmelor cu relatii, care isi vor reduce cheltuielile cu innoirea parcului auto.
Rabla 2013: Teapa pentru soferi, afacere cu dedicatie pentru vanzatorii de masini

Cum prima de casare a crescut de la 3.800 la 6.500 lei, guvernantii au decis sa opreasca din fasa specula cu tichete Rabla. Iar solutia gasita a fost sa ofere tichetele in mai multe etape. Prima serie de 5.000 de tichete a fost emisa, restul nu se stie cand vor fi disponibile.

Cum era de asteptat, distribuirea tichetelor s-a lasat cu scandal. Au fost prea putine vouchere pentru numarul mare de doritori. In plus, repartitia lor a fost facuta tinandu-se cont de numarul masinilor mai vechi de 10 ani din parcurile auto locale si nu de solicitarile REMAT-urilor.

Primul scandal a avut loc in noaptea de duminica spre luni la un centru Remat din Capitala, unde sute de persoane care stateau de zile bune la coada ca sa prinda un tichet pentru o masina noua, s-au trezit ca fix peste strada mai exista un alt centru despre care stiau doar unii dintre soferi.
[quote=proprietar rabla]S-au dat tichete pe sub mana, e o adevarata mafie la mijloc[/quote]
„Suntem aproape 200 de persoane care stam de vineri si asteptam tichetele. Avem leasing-ul dat la masini. Sunt doua firme REMAT cu acelasi punct de lucru, iar vizavi mai au un punct de colectare, ceea ce nu ni s-a spus. Sunt unii care vin cu masinile direct pe platforme si le baga inauntru peste drum”, a declarat unul dintre cei care asteapta de ore bune la coada.

„Au venit cu cateva ore inainte de a incepe eliberarea biletelor. E clar ca au o informatie, e clar ca nu vor sa stea la rand”, s-a plans un altul.

Scandal si la Suceava unde cei 11 colectori autorizati de autovehicule uzate din judet au primit, in total, 135 de tichete prin programul „Rabla”, cate noua pentru fiecare punct de colectare. Acestea nu acopera nici macar cinci la suta din solicitari.

Gheorghe Babalean, proprietarul unui centru REMAT, a declarat ca programul este “o bataie de joc”.

„Mai bine nu le dadeau. Numai au incitat oamenii. E fara comentarii si e foarte multa indignare la cei care doresc sa predea masinile„, a spus Babalean.

In judetul Brasov au fost distribuite doar 128 de vouchere pentru toate cele opt puncte de colectare din judet – cate 16 vouchere la fiecare centru.

Societatea Remat Brasov, unde s-au strans peste o suta de masini, a inceput distribuirea voucherelor de la ora 08.30, iar pana la ora 10.00 au fost epuizate.Potrivit datelor Administratiei Fondului de Mediu (AFM), cele mai multe vouchere – 549 – au fost distribuite in Bucuresti, iar cele mai putine – 36 – in judetul Calarasi. 

Autoritatile spun insa ca separarea in etape a distributiei tichetelor va eficientiza procesul.

„A fost o decizie a noastra, ca sa avem un consum cat mai rapid a lor. Astfel, cine nu va consuma cele 25% distribuite, in maxim 30 de zile lucratoare va trebui sa le returneze”, spune presedintele AFM, Adrian Gearap.

AFM a precizat ca dupa consumarea tichetelor primite initial, centrele REMAT pot depune cereri de suplimentare. AFM poate distribui cel mult 200 de tichete la fiecare cerere de suplimentare.

[b]Numarul tichetelor, mai mic de la an lan[/b]

Numarul tichetelor Rabla a scazut in acest an la 20.000 (dintre care 17.000 sunt pentru persoanele fizice si 3.000 pentru firme si institutii publice), fata de 45.000 in 2012, 120.000 in 2011 si 190.000 in 2010.

Potrivit analistilor, s-a ajuns in aceasta situatie din lipsa de bani. 

Programul este finantat din incasarile timbrului de mediu. In primele patru luni ale anului, fiscul abia a adunat 239 de milioane de lei din aceasta taxa, cu mult sub estimari. Iar din aceasta suma statul trebuie sa-i despagubeasca pe cei care au castigat in instanta returnarea taxei de mediu sau a taxei auto incasate abuziv.

“Va fi interesant de vazut ce se va intampla cu celelalte 15.000 de tichete valorice. Ma astept ca mare parte din acestea sa ia calea dealerilor auto, care sa le ofere drept promotii sau sa ajunga la firmele care au parcuri de masini si trebuie sa si le schimbe”, a declarat analistul auto Razvan Marinescu. 

“Nu cred ca vom mai vedea foarte multe tichete la REMAT-uri, sau daca vor fi, le vom vedea tot la fel, distribuite cu taraita. La 6500 de lei tichetul, interesele sunt destul de mari, iar dealerii auto vor incerca sa le atraga pentru a le folosi drept discounturi sumplimentare pentru achizitia de automobile noi”, a declarat acesta. 

Si asta mai cu seama ca se poate folosi un singur voucher pentru cumpararea unei masini noi, spre deosebire de trei in 2012.

Regulamentul Rabla spune ca persoanele fizice care doresc sa beneficieze de valoarea voucher-ului obtinut la casarea autovehiculului mai vechi de 10 ani se pot inscrie la unul din colectorii validati in program, a caror lista se regaseste pe site-ul Administratiei Fondului pentru Mediu (AFM), in timp ce firmele si institutiile publice interesate se inscriu direct la AFM, institutia care gestioneaza Programul „Rabla”.

Strategia nationala de innoire a parcului auto a demarat in 2005 si a fost principalul sprijin al pietei auto. In total, Programul „Rabla” a scos din circulatie aproape 460.000 de autoturisme mai vechi de zece ani. 

[b]Rezultatele Programului Rabla 2005-2012[/b]

459.775 de masini casate
225.869 de masini noi
Sursa: Administratia Fondului pentru Mediu

[b]Incasari din timbrul de mediu[/b]

ianuarie-aprilie 2013: 239 milioane de lei-
din care despagubiri de achitat: 183 milioane de lei
 Sursa: Administratia Fondului pentru Mediu