Auto

Razbunarea „Rablei”: Cum si-au luat teapa dealerii auto cu tichetele de la Guvern

04 Oct, 00:07 • razvan.codorean
Dacia, Ford si ceilalti dealeri de masini noi din Romania nu mai vor sa auda de Programul Rabla. Dupa ce s-au infruptat din plin din ajutorul vadit anti-concurential oferit de stat prin tichetele de casare, vanzatorii de masini noi se plang acum ca oamenii nu mai vor sa mai cumpere automobile, in asteptarea unor chilipiruri.
Razbunarea Rablei: Cum si-au luat teapa dealerii auto cu tichetele de la Guvern

A trecut vremea cand dealerii auto vindeau
masinile ca painea calda prin Programul Rabla. Statul oferea o prima, firmele
mai veneau si ele cu un discount, iar cumparatorii stateau la coada sa isi
cumpere masini. De ceva vreme, Programul Rabla s-a intors
impotriva dealerilor.

“Acum Rabla are un volum mic de vouchere si a creat un
fenomen de asteptare. O piata neagra care face mai mult rau decat bine”, a spus
Constantin Stroe, fost director al Dacia si actualul presedinte al ACAROM
(Asociatia Constructorilor de Automobile din Romania)
pentru Capital.ro
 

In opinia acestuia, atunci cand progamul se
va termina, producatorii vor avea mari probleme in a mai vinde masini
noi. 
 

“Daca astazi dai unui om o masina mai
ieftina cu 1.500 de euro, el se obisnuieste asa. Cand se va termina programul
constructorii vor trebui sa vanda la un pret atat de mic incat nu vor mai avea
niciun produs sau ar urca pretul si clientul nu ar mai cumpara” a declarat
acesta.

Dealerii auto si-au luat o super teapa
pentru ca au venit cu oferte excusiv pentru Rabla. Se asteptau ca statul sa
aloce mai multi bani si sa le salveze, astfel, afacerile. Numai ca Guvernul Ponta e cu buzunarele peticite
si n-a mai avut finantare.   Astfel s-a ajuns la un adevarat scandal cand tichetele pe 2013 au fost trimise la REMAT-uri. 

„Oamenii au stat la coada si doar putini au fost cei care au prins tichete. Au fost prea putine pentru numarul mare de solicitari”, a explicat analistul Razvan Marinescu.

Desi s-a majorat valoarea voucherului de la 3.800 de lei, cat a fost in anii precedenti, la 6.500 de lei in acest an, s-a diminuat numarul de vouchere alocate, de la 190.000 in anul 2010, la 20.000 de tichete in 2013, din care 17.000 sunt pentru persoanele fizice si 3.000 pentru institutiile publice care detin autovehicule mai vechi de 5 ani.  

Potrivit unei [url=https://www.dailybusiness.ro/stiri-auto/bugetul-pentru-rabla-de-6-ori-mai-mic-decat-cel-din-2010-90856/]analize
Auto.ro[/url],
bugetul alocat
programului pentru innoirea parcului auto din acest an are o valoare de 30
milioane de euro, de aproximativ 6 ori mai mic decat bugetul alocat programului
in anul 2010, in valoare de 172 milioane de euro. 

[b]Toata
lumea, cu ochii pe Guvern[/b]   

La
aceasta ora, programul Rabla a ajuns in coada de peste. Pentru persoanele fizice nu mai sunt tichete, iar
pentru institutii, cererea nu este pe masura asteptarilor.
 

Autoritatile au
fost nevoite sa prelungeasca cu o luna, pana pe 31 octombrie, [url=https://www.dailybusiness.ro/stiri-auto/rabla-2013-termenul-de-depunere-a-dosarelor-pentru-companii-si-institutii-publice-prelungit-94222/]termenul
de depunere a dosarelor[/url] pentru persoanele
juridice si institutii publice care vor sa obtina finantare.

Pana in prezent,
AFM a inregistrat un numar de 1.170 de dosare depuse de catre persoanele
juridice si institutiile publice. Putin fata de asteptarile de la inceputul
anului.
 

“Toata lumea
asteapta acum ca Guvernul sa ia o decizie. Ori aduce mai multe tichete pentru populatie, ori
inchide programul. Cert este ca vanzarile stagneaza, pentru ca lumea asteapta
sa vada daca isi mai poate lua o masina cu tichete sau nu”, a explicat
analistul Razvan Marinescu.

Ministrul
Mediului, Rovana Plumb, a declarat recent ca ministerul
nu in calcul o suplimentare a tichetelor pentru Programul ‘Rabla’
.
 

„Luam
in calcul orice varianta posibila numai cand vom vedea cum functioneaza si care
sunt rezultatele acestui program, dar si in functie de veniturile pe care
institutia financiara, respectiv Administratia Fondului de Mediu, le va avea
disponibile”, a spus aceasta.

Cum
statul nu mai are de unde sa sustina financiar proiectul, producatorii si
dealerii auto spun ca mai bine este oprit, decat sa se prelungeasca asteptarea.
 
Intre
timp, vanzatorii de masini vechi profita atat de problemele cu Rabla cat si de
modul defectuos in care a fost conceputa noua taxa auto.

Conform [url=https://www.dailybusiness.ro/stiri-auto/efectele-timbrului-de-mediu-vechiturile-domina-inmatricularile-auto-din-acest-an-93943/]unei analize Auto.ro[/url], 52% din totalul autoturismelor inmatriculate
in Romania in primele 8 luni ale anului in curs sunt mai vechi de 10 ani.
 

In primele 8
luni ale acestui an s-a inregistrat o crestere cu 22% a numarului de masini inmatriculate in Romania,totalizand 184.200 de unitati, comparativ cu
perioada similara a anului trecut.

147.600 dintre acestea sunt masini second
hand si doar 36.600 masini noi. Din totalul autoturismelor inregistrate in acest an, 52% sunt mai vechi de
10 ani. 

“Adoptarea
timbrului de mediu a avut un impact direct asupra structurii importurilor de
masini second hand. Ponderea ridicata a autoturismelor vechi este un rezultat al modului in care este conceputa aceasta taxa, dar
si a puterii scazute de cumparare a populatiei din Romania”, a declarat Sergiu
Gamureac, director executiv Auto.ro. 
 
Datele oficiale
releva ca, prin Programul ‘Rabla’, derulat anual din 2005 si pana in prezent,
au fost casate 459.775 autoturisme uzate si au fost achizitionate 225.869
autoturisme noi.
 

Rezultatele Programului Rabla 2005-2012

459.775 de masini
casate
225.869 de masini
noi
Sursa:
Administratia Fondului pentru Mediu

Incasari din timbrul de mediu

ianuarie-aprilie
2013: 239 milioane de lei
din care despagubiri de achitat: 183 milioane de
lei
Sursa:
Administratia Fondului pentru Mediu