Auto

România, locul doi în topul accidentelor auto din UE. Somnul la volan, un pericol real

22 Jun, 12:27 • Redactia DailyBusiness
Cu o rată de 91 de persoane decedate la un milion de locuitori, țara noastră ocupă locul doi în Uniunea Europeană, în ceea ce privește numărul de morți din accidente rutiere în 2014, potrivit Comisiei Europene.
România, locul doi în topul accidentelor auto din UE. Somnul la volan, un pericol real

În
acest context, Asociația de Psihologie și Siguranță
Rutieră – PsihoTrafiQ, reprezentată de psiholog principal Rus
Mihaela și psiholog principal Simionca Ionel, în parteneriat cu
Facultatea de Drept și Științe Administrative (specializarea
Poliție Locala) din cadrul Universității Ovidius din Constanța,
Inspectoratul Județean de Poliție Constanța – Serviciul Rutier și
Poliția Locală Constanța, derulează, în
perioada iunie – septembrie 2015, campania „(Micro)Somnul la
volan – un pericol real!”.

Campania își
propune să informeze și să conștientizeze conducătorii auto cu
privire la atitudinile responsabile în traficul rutier și, de
asemenea, să reducă riscursurile producerii accidentelor de
circulație pe fondul oboselii accentuate, una dintre cele mai
frecvente cauze identificate de specialiști, în ultimii ani.

În
cadrul proiectului vor fi distribuite peste 10.000 de materiale
informative participanților la trafic, care își petrec vacanța în
stațiunea Mamaia și în municipiul Constanța.

Potrivit
specialiștilor, persoanelor care parcurg distanțe mari sau pleacă
în concedii li se recomanda să nu conducă pe timpul nopții și
după-amiază, deoarece oboseala la volan se instalează cu precădere
în aceste momente din zi.

Astfel, psihologii ne sfătuiesc să
evităm să conducem între orele 2.00 și 2.59, când bioritmul și
vizibilitatea sunt reduse și între 15.00 și 15.59, când oboseala
acumulată în timpul zilei are mare influență asupra capacității
de conducere.

De asemenea, specialiștii au constatat că există mai
multe faze ale oboselii la volan – de la oboseala ușoară, la
ațipire și apoi adormire. De cele mai multe ori, oboseala la volan
este asemănată cu o altă cauză foarte gravă de producere a
accidentelor rutiere – neatenția.

Proiectul este
elaborat și derulat de o echipă de psihologi, după
efectuarea a mai multor studii, și face parte dintr-o campanie mai
amplă de conștientizare și prevenție, organizată de Asociația
de Psihologie și Siguranță Rutieră – PsihoTrafiQ
în parteneriat cu mediul de afaceri și autoritățile competente
din România.

În cadrul proiectului, s-a mai derulat campania
națională „Alcoolul la volan este un accident!”, menită
să informeze opinia publică asupra accidentelor rutiere care au
drept cauză conducerea autovehiculelor sub influența băuturilor
alcoolice.

„Din nefericire, România
este una dintre țările cele mai nesigure atunci când vorbim de
siguranța rutieră din Uniunea Europeană. În top suntem depășiti
doar de Letonia
și avem o rată de decese la un milion de locuitori
mult peste media U.E., de 91 față de 50,5. Din cercetările pe care
le-am efectuat, nu numai infrastructura precară sau neadaptarea
vitezei la condițiile de carosabil sunt cauze importante în
producerea de accidente auto grave, ci și un fenomen pe care îl
întâlnim din ce în ce mai des în ultimii ani: micros-omnul
la volan. Derulăm această campanie în Constanța și Mamaia
întrucât publicul nostru țintă este format din persoanele care
tranzitează România pentru a ajunge pe litoralul românesc, și
care sunt predispuse la oboseală cauzată de drumul lung pe care îl
au de parcurs”, declară conf. univ. dr. Mihaela Rus, coordonatorul
proiectului.

Psihologul principal Simionca Ionel, initiatoarea proiectului, a derulat campania-pilot, anul trecut, la nivelul
judetului Bistrita Nasaud, în parteneriat cu Inspectoratul Județean
de Poliție și Serviciul Județean de Ambulanță Bistrița Năsăud,
atragând atenția că micro-somnul poate fi una din cauzele
accidentelor rutiere și, datorită feedback-ului primit, a decis
extinderea acesteia la nivel național.