Auto

Top 10 cele mai vandute masini in primul trimestru

18 Apr, 13:56 • Redactia DailyBusiness
Loganul a revenit pe primul loc in topul celor mai vandute modele de masini din Romania in primul trimestru, depasind astfel "rivalul" Duster. Vezi ce alte modificari au mai intervenit in topul celor mai vandute 10 modele de masini.
Top 10 cele mai vandute masini in primul trimestru

In primele trei luni au fost vandute
1.555 de automobile Dacia Logan, in crestere cu 15% fata de aceeasi
perioada din 2012, cand acest model se situa pe locul 2 in clasament, potrivit datelor Asociatiei Producatorilor si Importatorilor de Automobile (APIA).

Modelul Duster a fost vandut in aproape
970 de exemplare in primul trimestru, in scadere cu 29% fata de
intervalul similar din 2012, cand ocupa primul loc in top.

Podiumul celor mai vandute modele este
ocupat de Skoda Octavia, care s-a mentinut pe locul 3, cu 671 de
unitati vandute.

Vedeta clasamentului este un nou intrat in top 10, modelul Sandero. Acesta s-a situat pe locul 4, cu 659 de autoturisme vandute, de 3,2 ori mai multe decat in primul trimestru din 2012,
cand se situa pe locul 15.

Si vanzarile Renault Clio au crescut cu
86% in primele trei luni, pana la 463 de unitati, astfel ca modelul a
urcat sase pozitii in clasament, pana pe locul 5.

Volkswagen Golf a urcat un loc, pe
locul sase anul acesta, cu vanzari in crestere cu 3,4%, pana la 425
de automobile.

Pe locul 7 se afla un model nou intrat
in clasament, Dacia Dokker, cu 310 unitati vandute.

Urmatorul clasat este modelul Hyundai
I20, cu vanzari 2,2 ori mai mari fata de primul trimestru din 2012,
pana la 277 de automobile.

Penultimul loc este detinut Ford Focus,
care a coborat 3 locuri in top, dupa ce vanzarile au scazut cu 44%,
pana la 244 de unitati.

Ultimul loc este ocupat tot de un model
Ford, respectiv Fiesta, cu 231 de masini vandute, in scadere cu 48%
fata de primele trei luni din anul trecut.

Piata auto resimte intarzierea lansarii
Programului „Rabla”

 Pe ansamblul pietei, livrarile totale
(autoturisme + vehicule comerciale) au inregistrat in
primele trei luni ale lui 2013 o
scadere de 6,6% comparativ cu aceasi perioada din anul trecut.

In interiorul acestei scaderi, se remarca autoturismele, care au un declin al vanzarilor de
6,9%. Situatia nu este diferita de ceea
ce se intampla pe plan european, unde, pe ansamblul
UE, remarcam o scadere importanta a
inmatricularilor de autoturisme noi (-9,8% comparativ
cu aceasi perioada din anul trecut),
principalele tari (Franta -14,6%, Germania -12,9%, Italia –
13% si Spania -11,5%) inregistrand
scaderi peste medie.

In Romania, in continuare, vanzarile
sunt sustinute de achizitiile realizate de catre
persoanele juridice (84% din total in
luna martie), cele catre persoanele fizice reprezentand
doar 16% din total (in scadere fata de
luna precedenta cu 3 puncte procentuale).

In plus, continua sa se manifeste,
impactul negativ al importului masiv de vehicule
rulate care, la un volum de aprox.
53.000 unitati la autoturisme si 11.200 la vehicule
comerciale, au o crestere de 50%,
respectiv 12,3% fata de 2012.

Din aceste cifre, rezulta ca la
fiecare autoturism nou vandut in
Romania au fost aduse alte 4,7 rulate
.

„Si mai grav este
faptul ca 28.730 (peste 54%) dintre
acestea din urma sunt mai vechi de 10 ani, adica de 2,2
ori mai multe decat autoturisme noi
vandute prin retelele nationale ale producatorilor
autohtoni si importatorilor autorizati”, atrag atentia reprezentantii APIA.

Ei considera ca aceste cifre sunt de
natura sa ingrijoreze atat autoritatile centrale ale
statului, care se confrunta in mod
evident cu o scadere a incasarilor la bugetul de stat (TVA,
taxe si impozite aferente vanzarilor de
autoturisme noi), cat si autoritatile locale, populatia din
principalele orase ale tarii fiind, in
mod cert afectata de cresterea poluarii aerului.

Acestia spun este de
asteptat si analizat in perioada
urmatoare daca si in ce masura “Timbrul de mediu” si
“Programul de innoire a parcului
auto” vor contribui la redresarea acestei situatii.

Productia nationala

 Aceasta a inregistrat in luna martie o
scadere de 2% fata de luna precedenta, ceea ce face ca
in primul trimestru al lui 2013 sa avem
o crestere totala fata de 2012 de 24,3% (la volum total
107.686 unitati), cifra datorata in
exclusivitate productiei de autoturisme +32,7% (volum total
107.684 unitati) dar si o scadere
completa a productiei de vehicule comerciale.

Volumele cele
mai mari la 3 luni le inregistreaza
Dacia Duster (34.194 unitati), urmat de Dacia Sandero
(27.301 unitati), Dacia Logan (24.045
unitati) si Ford B-MAX (22.144 unitati).

Exportul

La acest capitol
inregistram pe primele 3 luni din 2013, o crestere generala de
12%, comparativ cu aceasi perioada din
anul trecut, volumul total fiind de 89.709 unitati.

Aceasta crestere se datoreaza in
exclusivitate autoturismelor, care inregistreaza un + 19,1%. In
ceea ce priveste vehiculele comerciale,
in absenta productiei, nu au fost nici volume la export.

Cel mai exportat model in luna martie,
a fost Dacia Duster (12.089 unitati), urmat de Sandero
(9.389 unitati) si B-MAX (8.560
unitati), ordinea fiind aceeasi si pe total an 2013.

Vanzarile

Vanzarile de
autovehicule au scazut insa cu 6,6% fata de aceeasi perioada din
2012, autoturismele inregistrand o
scadere de 7%.

La autoturisme, pe primul trimestru din
2013 top-ul pe marci este format de Dacia, cu
3.622 unitati vandute (28,1% din
total), urmata de Volkswagen (1423 unitati / 11,1%), Skoda
(1163 unitati / 9%), Renault (783
unitati / 6,1%), Ford (725 unitati / 5,6%), si Hyundai (628
unitati / 4,9%).

Analizand segmentarea pe clase, se remarca faptul ca, la inceput de an, doar clasele B
(sub-compact), C (compact) si
monovolum sunt pe plus. Toate celelalte sunt pe minus, cu
scaderi cuprinse intre 5% si 36%.

In functie de tipul de combustibil, se remarca in primul trimestru din 2013 o scadere a
vanzarilor de autoturisme cu motoare
diesel, care ajung la 59% din piata, fata de 61,7% cat se
inregistra in aceeasi perioada a anului
trecut.

Un alt aspect este faptul ca
pentru 6 din primele zece marci
motorizarile diesel reprezinta peste 70% din vanzari, situatie
care se repeta si in cazul analizei pe
modele (aici segmentarea este si mai puternica, 4 dintre
modele avand un procent de peste 80%
din vanzarile respectivei marci).

In ceea ce priveste vehiculele
comerciale usoare (LCV+ minibuse), se observa o
scadere ceva mai mica a pietei (-2%),
dar si faptul ca primele trei marci (Dacia, Ford si
Volkswagen), reprezinta impreuna peste
50% din piata.

Evolutia pietei 2013

Timbrul de mediu si Programul Rabla,
ar trebui sa stimuleze (intr-o buna masura)
vanzarile catre persoanele fizice, in
timp ce limitarea deductibilitatii amortizarii, dimpotriva,
sa puna presiune pe vanzarile catre
persoanele juridice, spun reprezentantii APIA.

In ceea ce priveste impactul
Programului “Rabla”, acesta este controversat, deoarece el
prezinta atat elemente de impact
pozitiv, dar si negativ.

Astfel, impactul favorabil este dat de
mecanismul de derulare menit sa elimine
tezaurizarea tichetelor si blocarea programului (cum
s-a intamplat anul trecut, iar cel
defavorabil, de cuantumul total al beneficiului pentru achizitia
unei masini, care este mai mic decat
cel anul trecut si de demararea intarziata a programului
(efectiv, luna mai/iunie).

Pe de alta parte, limitarea
deductibilitatii amortizarii va afecta in mod cert achizitiile de
autovehicule ale persoanelor juridice,
fapt ce poate anula, intr-o buna masura mult asteptatul
impact pozitiv asupra pietei al
celorlalte doua initiative (“timbrul de mediu” si „Programul
rabla”).