Auto

Vrei sa iti vinzi masina? Cum stabilesti care e pretul corect

21 May, 14:26 • Redactia DailyBusiness
In momentul in care un proprietar scoate la vanzare o masina, acesta trebuie sa ia in considerare o serie de factori care il vor ajuta sa isi coteze autoturismul la suma corecta si sa il vanda intr-un timp scurt. Cel mai important element este analizarea situatiei pietei din acel moment si setarea unui pret realist in functie de nivelul cererii si ofertei.
Vrei sa iti vinzi masina? Cum stabilesti care e pretul corect

„In fiecare an peste 200.000 de masini second-hand isi schimba proprietarul in Romania, iar conform estimarilor noastre, peste jumatate dintre autoturisme sunt scoase la vanzare cu sume mai mici de 5.000 de euro. Cu toate acestea, pentru stabilirea pretului corect, fiecare proprietar trebuie sa ia in considerare o serie de detalii care il vor ajuta sa vanda mai rapid masina pe care o detine, precum cautarea de anunturi pentru masini similare si observarea preturilor cerute de ceilalti vanzatori”, spune Mihai Cune, business manager Autovit.ro. 

Unul dintre cele mai importante elemente in stabilirea pretului masinii second-hand tine de faptul ca valoarea unei autovehicul nou scade din momentul in care a fost achizitionat. Practic, din clipa in care a facut primii kilometri, masina nu mai poate fi considerata noua, iar in primul an deprecierea este cea mai mare, in general intre 15 si 30%. Apoi valoarea scade cam cu 10-15% pe an, astfel incat multe autoturisme pot ajunge in trei ani sa valoreze jumatate fata de momentul cumpararii. Ideal este cand o masina isi pierde doar 40% din valoare dupa trei ani si grav cand isi pierde 60%. 

In acelasi timp, proprietarul trebuie sa adauge la pretul propus o marja de negociere care difera in functie de categoria din care autoturismul face parte. La modelele de volum, marja poate fi intre 500 si 1.000 euro, iar la modelele de lux, aceasta poate varia intre 1.500 si 2.000 euro.

De asemenea, in momentul vanzarii, sunt dezavantajate autoturismele in culori neobisnuite, mai ales daca este vorba de cele de volum, proprietarul putand sa piarda chiar si cateva mii de euro. Clientii prefera nuantele obisnuite in detrimentul celor puternice precum verde deschis, portocaliu sau roz.

Pretul unei masini la mana a doua este influentat si de timbrul de mediu. Daca acesta trebuie platit la revanzare, cumparatorul va insista ca suma pe care o plateste sa fie mai mica pentru a compensa plata timbrului care se poate situa intre 500 si 1.000 de euro pentru o masina de volum.

Asadar, cu cat sunt luati in considerare mai multi factori, cu atat proprietarul are sanse mai mari sa-si vanda rapid masina. Iata mai jos sfaturile detaliate de la Autovit.ro:

[b]De ce este greu sa stabilesti pretul unei masini second hand[/b]

Cand vine momentul sa iti vinzi masina, stabilirea pretului nu este deloc usoara, fiindca orice proprietar doreste sa obtina cat mai mult pe ea, in timp ce cumparatorul vrea sa dea cat mai putin posibil. Astfel, trebuie gasit un echilibru.

Vanzatorul este subiectiv, s-a atasat de masina si daca a avut grija de ea, iar problemele tehnice au fost putine, se va simti indreptatit sa ceara un pret peste media pietei. Insa in stabilirea pretului unei masini second-hand intervin extrem de multi factori (de la rulaj, pana la culoare si elemente de tuning) incat vanzatorul se poate trezi ca nu are incotro si trebuie sa accepte un pret mult mai mic decat si-ar fi dorit.

In fiecare an peste 200.000 de masini second-hand isi schimba proprietarul in Romania, iar cum rezulta si din analiza anunturilor postate pe Autovit.ro, peste jumatate dintre ele sunt scoase la vanzare cu preturi de sub 5.000 de euro. Asadar, orice suma conteaza, iar stabilirea unui pret corect este esentiala. 

[b]Deprecierea valorii masinii[/b]

Cel mai important element in stabilirea pretului masinii second-hand tine de faptul ca valoarea unei masini noi scade din momentul in care a fost achizitionata. Practic, din clipa in care a facut primii kilometri, nu mai poate fi considerata o masina noua, iar in primul an deprecierea este cea mai mare, in general intre 15 si 30%. Apoi valoarea scade cam cu 10-15% pe an, astfel ca multe masini pot ajunge in 3 ani sa valoreze jumatate fata de momentul cumpararii. Este excelent daca o masina isi pierde doar 40% din valoare dupa trei ani si grav daca isi pierde 60%.

Scaderea valorii continua, iar dupa 6-7 ani masina valoreaza in medie de peste trei ori mai putin decat cand era nou-nouta. Practic, deja la o masina mai veche de 10 ani, care ajunge sa fie la un pret de 5-6 ori mai mic decat la prima achizitie, variatia de pret fata de modelele similare este mica, iar pentru client diferenta este facuta de starea tehnica. La o masina de volum de 13-15 ani vechime, care valoreaza cam 2.000 de euro, valoarea scade anual cam cu 150-200 euro.

Procentele ratei de depreciere variaza in functie de multi factori. Scade mai putin valoarea modelelor care se vand bine: masini de volum in stare foarte buna, SUV-uri de oras, masini premium germane de doar cativa ani vechime, iar la polul opus scaderile sunt abrupte la limuzinele premium, la masini de nisa vechi pentru care piesele se gasesc greu, dar si la marci care au suferit la partea de imagine sau au un renume negativ pe partea de fiabilitate.

Conteaza foarte mult si rulajul: daca o valoare de 10.000-15.000 km pe an este normala, rata deprecierii va fi mare in cazul in care se depasesc 25.000 – 30.000 km sau mai mult, caz des intalnit la masinile de companie. „Depunctate” la revanzare sunt si masinile care au fost folosite la taximetrie, multe putand avea usor peste 300.000 km in cinci ani.

Un factor important este si numarul de proprietari pe care l-a avut masina. Daca, spre exemplu, in sase-sapte ani a schimbat trei-patru proprietari este posibil sa fi existat probleme la autoturism sau sa varieze modul in care a fost ingrijit.

Si combustibilul are un rol important. In general, masinile diesel isi pastreaza mai bine valoarea dupa cativa ani, fiindca in medie consumul este mai mic decat la cele cu benzina si asta se simte in costuri. Insa lucrurile s-au mai schimbat in ultimii ani fiindca motoarele pe benzina sunt tot mai economice. In plus, la nivel european tot mai multe tari penalizeaza autovehiculele pe motorina si vin cu cresteri de taxe sau cu interdictii, astfel ca preturile acestor masini vor fi putea scadea semnificativ. 

Sunt dezavantajate masinile in culori neobisnuite „tipatoare”, mai ales daca este vorba de masini de volum, sumele pierdute de proprietar putand fi si de cateva mii de euro. Clientii vor in general culori obisnuite, nu verde deschis, nu portocaliu, nu roz. Aceste masini se depreciaza mai puternic. In plus, dezavantajate sunt si cele care au fost „tunate” semnificativ fiindca sunt mici sanse ca un potential client sa aiba aceleasi gusturi cu vanzatorul care a facut numeroase modificari si a pus o multime de accesorii pe masina.

[b]De la ce pornim cand stabilim pretul[/b]

Cel mai bun punct de pornire pentru a stabili un pret realist este verificarea starii pietei, iar asta presupune cautarea de anunturi pentru masini similare pe Autovit.ro si observarea preturilor cerute de ceilalti vanzatori. Daca pentru o masina de volum dintr-un anumit an si aceeasi motorizare, vanzatorii vin cu preturi intre 5.000 si 6.000 de euro, ar trebui luata ca punct de pornire valoarea de la mijloc (5.500 euro) si apoi se vor face ajustari in functie de anumite dotari speciale ale vehiculului. Pretul va fi peste medie daca numarul de kilometri este mic, iar masina este in stare foarte buna. 

Dotarile sunt esentiale si, de exemplu, daca lipsesc lucruri elementare precum aerul conditionat sau inchidereaa centralizata, pretul ar trebui sa fie catre limita inferioara a intervalului. Pe de alta parte, daca masina are navigatie pe bord, jante din aliaj, scaune incalzite sau senzori de parcare, pretul ar trebui sa se situeze spre limita superioara. La masinile mai scumpe alte dotari pot ridica pretul, cum ar fi tapiteria de piele, trapa sau farurile cu xenon. Cert este ca cel care pune un anunt trebuie sa listeze acolo cat mai multe dintre dotarile masinii, fie ca e vorba de cruise-control, senzori de ploaie, alarma sau ESP.

Pretul poate urca si daca proprietarul a pus pe masina echipamente aftermarket, precum un sistem audio performant si conteaza si daca anvelopele sunt noi. Totusi, in general dotarile nu pot schimba mult pretul final, ci doar de ordinul detaliului (100-200 euro).

Ajuta si daca vanzatorul poate dovedi cu acte ca a innoit piese esentiale ale masinii. Un plus este si daca in interior nu miroase a tigara si nu sunt pete de grasime sau de cafea pe scaune. Cert e ca daca masina miroase a tigara si este murdara, depunctarea este severa (cateva sute de euro).

[b]Alte lucruri esentiale[/b]

Vanzatorul trebuie sa-si ia o marja de negociere in stabilirea pretului autoturismului care, in general, la un model de volum, este de 500-1.000 euro. La o masina mai scumpa, marja poate fi de 1.500-2.000 euro. Daca trec mai multe saptamani si vanzatorul nu reuseste sa vanda autovehiculul, este clar ca pretul este prea mare si trebuie ajustat pentru a atrage cumparatori.

Pretul este influentat si de timbrul de mediu: daca trebuie achitat, cumparatorul va insista ca suma sa fie mai mica pentru a compensa plata timbrului, suma nefiind una neglijabila (cel mai adesea intre 500 si 1.000 de euro pentru o masina de volum).

Cei care detin masini de nisa, precum decapotabile, modele sport sau monovolume ar trebui sa fie mai rabdatori: masinile de volum precum Opel Astra, Volkswagen Golf sau Ford Fiesta se vand mai repede, cele de nisa isi gasesc mai greu cumparator, iar proprietarul trebuie sa fie dispus sa astepte mai mult sau sa coboare pretul pentru a facilita vanzarea. 

O sursa de informare poate fi si un dealer care face buy-back si trade-in, insa pretul oferit de acesta va fi probabil cu 15-20% mai mic decat cel pe care l-ar plati un client persoana fizica multumit de cum arata masina, dar veti salva timp si dureri de cap. In plus, puteti beneficia de o oferta buna pentru urmatoarea masina.

Apartinand grupului Naspers, Autovit.ro este cea mai  mare platforma online din Romania destinata vanzarii si cumpararii de masini noi si second hand.