Cariere

Ce isi doreste clasa mijlocie de la job: Placere, mai presus de siguranta

04 Nov, 15:23 • Redactia DailyBusiness
Clasa de mijloc din Romania difera de celelalte categorii sociale atat din punct de vedere al veniturilor cat si al stilului de viata si al mentalitatii. Vezi care sunt preferintele acestei clase sociale, a carei existenta a fost pusa sub semnul intrebarii.
Ce isi doreste clasa mijlocie de la job: Placere, mai presus de siguranta

41% din reprezentantii clasei mijlocii considera important sa aiba o cariera de succes si 43% isi doresc sa lucreze intr-un domeniu care le place, in timp ce pentru doar 13% este important sa aiba un loc de munca sigur, releva studiul Finding the middle class, realizat de eReasearch.

De asemeena, 54% dintre reprezentantii Rising class citesc reviste si ziare, cu mult peste celelalte doua clase sociale analizate.

Pentru clasa mijlocie este important sa calatoreasca ca sa descopere lumea, acesta fiind unul dintre cele mai dorite lucruri in viata. In acelasi timp ei sunt cei care nu considera ca trebuie sa plece din tara ca sa reuseasca in viata.
 
Majoritatea brandurilor preferate de fiecare dintre cele 3 clase sociale sunt din categoriile: auto, electronice si imbracaminte; 

Lower class sunt cei care participa cel mai mult la actiuni de voluntariat, se mai arata in studiu.

„Finding the middle
class”, cel de-al optulea studiu realizat de eResearch sub umbrela Smark Research, pleaca de la premisa ca, desi
clasa sociala de mijloc are o dimensiune economica, ea nu se reduce la aceasta.

In general
clasa sociala este mult mai complexa decat gruparea dupa criterii economice. Pentru a diferentia
clasa de mijloc de celelalte clase sociale, pe langa criteriile economice, au fost luate in
considerare: statutul profesional, ocupatia, educatia, valorile, mentalitatile, stilul de viata si
formele proprii de expresie ale claselor analizate.

Pe langa clasa mijlocie, care este focusul acestui
raport, studiul surprinde si analizeaza si celelalte doua clase care completeaza peisajul demografic,
respectiv clasa de jos (Lower class) si clasa aspiranta (Rising
class).

O alta premisa a studiului este
specificul clasei mijlocii din Romania, care nu poate fi comparata cu cele din tarile capitaliste
dezvoltate si relativ noul context al devenirii Romaniei tara membra
a Uniunii Europene.

„Am vrut sa facem acest studiu
despre clasele sociale din Romania, cu focus pe clasa mijlocie,
pentru a intelege in ce fel a fost influentata
structura sociala in acesti ani de dificultate financiara. Se tot spune ca problema principala a Romaniei
este ca nu are o clasa de mijloc solida si am vrut sa vedem in ce masura acest lucru este adevarat”, a declarat Sorel Radu, fondator al E-research. 

„Apoi pe multe subiecte ale agendei publice pare ca avem de-a face cu doua (sau cu mai multe) Romanii si una dintre ele este Romania tacuta despre care nu stim decat ca e nemultumita. Puteam
banui ca acolo se regaseste o parte din middle class, dar nu puteam sti exact ce isi doreste
acest segment, cat de diferit este el fata de restul societatii”, a adaugat Radu.

El a mentionat ca si
in privinta bugetului de consum, „sunt multe
servicii care trag speranta ca daca buzunarul cetateanului de rand e complet gaurit, poate a mai
ramas ceva pe fundul sacului celor care au un venit usor mai ridicat”.

„Finding the middle class” mai cuprinde o
serie de informatii despre nivelul de trai, surse de venit, credite bancare sau ipotecare,
posibilitatea de a calatori, sanatate, dar si comportament de consum,
afiliere politica, lucruri care
conteaza in viata, branduri preferate, pentru fiecare dintre cele 3
clase sociale analizate, cu accent pe
diferentele specifice clasei mijlocii.

Cercetarea a
fost realizata cantitativ, pe un esantion de 1.180 de respondenti, reprezentativ la nivel
urban, pentru populatia intre 14 si 64 ani, in luna aprilie a acestui
an.