Cariere

De ce se tem cel mai mult tinerii care vor sa-si deschida propria afacere

25 Jun, 18:08 • Redactia DailyBusiness
Peste 80% dintre studentii romani au o atitudine pozitiva fata de antreprenoriat. Vezi de ce se tem cel mai mult cand vine vorba de deschiderea propriei afaceri.
De ce se tem cel mai mult tinerii care vor sa-si deschida propria afacere

Aproape doua treimi (70%) dintre
respondentii din Romania au o atitudine pozitiva fata de ideea de a
deveni liber-profesionisti. Acest rezultat este egal cu media
internationala (70%). Doar 17% prezinta o atitudine negativa. In
comparatie cu anul trecut (66%), atitudinea pozitiva a crescut cu 4%, releva un studiu realizat de Amway.

Din evaluarea rezultatelor inregistrate
de diferite grupuri demografice, se observa o atitudine mult mai
optimista fata de antreprenoriat in randul respondentilor cu varsta
cuprinsa intre 18 si 24 de ani (79%) si al studentilor (83%).

In timp ce respondentii cu studii
superioare (87%) au o atitudine foarte optimista fata de
antreprenoriat, respondentii care nu detin o diploma universitara au
o atitudine mai putin optimista (66%), insa egala cu media din tarile
studiate, la nivel mondial, pentru acest grup (67%).

Datorita atitudinii pozitive fata de
antreprenoriat, potentialul antreprenorial al respondentilor din
Romania a cunoscut o crestere remarcabila cu 8% ajungand la 41%, fata
de 33% in 2012, depasind media tuturor tarilor sondate (39%).

Respondentii cu varsta cuprinsa intre
18 si 24 de ani dovedesc un mare potential antreprenorial (64%). De
asemenea, majoritatea respondetilor cu studii universitare din
Romania intentioneaza sa isi inceapa propria afacere (61%).

Antreprenoriatul – a doua ocupatie

Pentru respondentii din Romania, cel
mai atragator aspect pentru a porni o afacere este reprezentat de
perspectiva unui al doilea venit (53%), un rezultat notabil peste
media internationala (29%).  In special titularii de diplome
universitare din Romania, impartasesc aceasta opinie (66%), dublu
fata de celelalte tari sondate (31%).

Independenta fata de un angajator si
posibilitatea de a fi propriul sef (37%, international: 43%) este al
doilea, cel mai important motiv pentru care respondentii romani
intentioneaza sa inceapa o afacere proprie.

Pe de alta parte, implinirea personala
si posibilitatea de a-si pune in aplicare propriile idei este un
motiv mult mai putin apreciat in Romania (23%, media internationala:
38%).

Un mai bun echilibru intre familie, mai
mult timp liber si cariera (19%, media internationala: 24%) si o
posibila revenire pe piata fortei de munca (10%, media
internationala: 20%) sunt factori mai putin motivanti pentru
respondentii din Romania.

Teama de obligatiile financiare

60% dintre respondentii romani se tem
de esecul propriei afaceri si percep esecul ca pe un obstacol in
calea demararii unei afaceri. Cu toate acestea, acest rezultat este
cu 10% mai mic fata de media internationala (70%).

Aceasta teama de esec este prezenta la
toate grupurile demografice si este analizata, in principal, prin
prisma a doi factori: responsabilitatile financiare pot genera
falimentul (45%) si amenintarea reprezentata de criza economica
(23%).

Toti ceilalti factori au un rol minor,
cu o valoare de sub 12%.

Fata de ceilalti respondenti, studentii
se tem mai putin de esec (55%).
Teama fata de criza economica este mai
prezenta in randul oamenilor care, temporar, nu desfasoara nicio
activitate (33%).

Imprumuturile pentru start-up-uri
incurajeaza antreprenoriatul

Romanii considera ca finantarea din
fondurile publice si imprumuturile pentru start-up-uri sunt factori
necesari in vederea pornirii unei afaceri (46%). Acest lucru este
mult mai bine reprezentat fata de media internationala (42%). 

Acesti factori sunt urmati de prezenta
educatiei antreprenoriale si instruirea competentelor necesare in
afaceri (35%, media internationala: 33%) si birocratia redusa (33%,
media internationala: 29%), reprezinta alti doi factori importanti
pentru a incuraja fondarea unei afaceri. 

De asemenea, factori care influenteaza
decizia oamenilor de a porni propria afacere sunt modelele de afaceri
care prezinta un risc scazut (19% vs. media internationala: 23%),
sustinerea din partea familiei si a celor apropiati (15% vs. media
internationala: 27%), precum si mentoratul, sustinerea din partea
asociatilor de antreprenori si a comunitatii de afaceri (13% vs.
media internationala: 24%)

Societatea romaneasca considerata
nefavorabila ideii de antreprenoriat

Romanii considera ca antreprenoriatul
este privit nefavorabil de catre clasa politica, mass-media si de
catre societate, in general (1.86 pt: 2% foarte favorabil, 11%,
destul de favorabil, 33% destul de nefavorabil, 24% foarte
nefavorabil).

Rezultatele evaluarii sunt concludente
in randul respondentilor cu studii superioare (1,85 pt: 0% foarte
favorabil, 14% destul de favorabil, 44% destul de nefavorabil, 26%
foarte nefavorabil).

Prin comparatie, media la nivel mondial
a tarilor participante in sondaj arata o dispersare de pana 46% in
ambele situatii, respondentii declarand ca tara lor trateaza
antreprenoriatul, deopotriva, favorabil si nefavorabil.