- 
English
 - 
en
Romanian
 - 
ro
Economie

O firmă din Poplaca se laudă o recoltă anuală impresionantă de 25 de tone de ciuperci Pleurotus

23 Feb, 18:51 • Dobran Viorel
Înființată în 2003 de Ion Muntean, afacerea din Poplaca a crescut și s-a diversificat de-a lungul timpului, devenind o sursă importantă de venit pentru familie și un model de succes în zonă.
O firmă din Poplaca se laudă o recoltă anuală impresionantă de 25 de tone de ciuperci Pleurotus

În comuna Poplaca din județul Sibiu, o familie, Muntean, a reușit să creeze o afacere prosperă și inovatoare, punând astfel localitatea pe harta producției de ciuperci din România. Ceea ce a început ca o inițiativă a părinților, Maria și Ion Muntean, s-a transformat într-o afacere de succes preluată cu pasiune de către frații Claudiu și Gabriel. Cu rădăcini adânci în comunitatea lor, aceștia au știut să valorifice nu doar ciupercile, ci și întregul proces de producție, inclusiv gestionarea cu succes a producției de compost.

Primele ciuperci cultivate la Poplaca au ajuns în farfuria apropiaţilor

Familia Muntean nu a pornit direct la vânzări. În schimb, primul pas a fost să ofere produsele lor prietenilor apropiați. „Primele produse le-am dat prietenilor, abia mai târziu au venit și vânzările”, povestesc frații Muntean. Inițial, producția de ciuperci a fost o experiență de explorare, iar reușita a venit încet, dar sigur.

România are potențialul de a deveni un exportator net de energie. Ce trebuie să facă țara noastră pentru a-și consolida poziția

Ion Muntean, părintele fondator al ciupercăriei, a început producția artizanală în 2023, având o carte despre ciuperci ca ghid a activității sale. În primul an, și-a oferit recolta de ciuperci celor apropiați, iar succesul a fost atât de încurajator încât familia a decis să transforme această inițiativă într-o afacere adevărată, scriu cei de la Agrointel.

Ciupercăria familiei Muntean nu se rezumă doar la producția de ciuperci Pleurotus. Aceștia au învățat să gestioneze cu succes și producția de compost, oferind astfel o perspectivă mai amplă asupra afacerii lor. În plus, față de ciupercile proaspete, familia Muntean a extins gama de produse și cu ciuperci murate.

Producătorii de cartofi pot primi un ajutor de 200 de euro/ha. În ce condiții pot primi acești bani

Frații Gabriel și Claudiu au preluat responsabilitățile de la părinți, extinzând producția pe o suprafață de 500 de metri pătrați, pe trei nivele, cu o recoltă anuală impresionantă de 25 de tone de ciuperci Pleurotus. Peste jumătate din producție ajunge în sectorul horeca, consolidându-și prezența pe piață și în depozitele de legume-fructe.

O cameră de cultură are în jur de 60 mp, pe trei nivele, cu o capacitate totală de 342 de saci. ”Un sac, greutatea este între 17 și 18 kg, conține 3% miceliu, sămânță, restul paiele, paie pasteurizate. O producție la un sac, în medie, la trei valuri este undeva la 3 – 3,5 kg. Sunt saci care produc 3 kg și sunt saci care produc 1,5 kg pentru că niciun sac nu se aseamănă, poate unul a prins mai multe paie de un fel, poate unul a prins mai multă sămânță, poate unul a prins la căldură și este mai avansat, unul a prins frig și este mai înapoi ca dezvoltare”, a mai explicat Claudiu Muntean.

O firmă din Poplaca se laudă o recoltă anuală impresionantă de 25 de tone de ciuperci Pleurotus

Una dintre mișcările lor inovatoare a fost introducerea pe piață a ciupercilor murate, o idee care a luat naștere într-o vară în care comerțul cu ciuperci proaspete nu a fost la fel de prosper. „Ideea ne-a venit într-o vară, când comerțul cu ciupercile proaspete nu a mers prea bine, și atunci ne-am gândit să procesăm cantitatea pentru care nu aveam comenzi”, explică Ana Muntean. Procesate prin pasteurizare și fără conservanți, ciupercile murate au devenit un produs apreciat în rândul clienților, aducând un plus de diversitate în oferta lor.

Afacerea familiei Muntean din Poplaca demonstrează că o afacere locală, gestionată cu pasiune și inovație, poate reuși să aducă prosperitate într-o comunitate. Diversificarea produselor, atenția la calitate și valorificarea fiecărui aspect al producției au fost cheile succesului lor. Astfel, frații Muntean au reușit să creeze nu doar ciuperci de calitate, ci și o poveste de succes care a pus Poplaca pe harta producției de ciuperci din România.

Deși poate nu s-ar fi gândit niciodată că vor deține o ciupercărie, Ion, Maria, Claudiu și Gabriel sunt mândri de ceea ce au realizat împreună. Afacerea este una de succes pentru că, în cadrul ei, fiecare membru al familiei și-a asumat responsabilități ce pornesc de la procesul de producție și se încheie cu strategia de vânzare și de valorificare. Doar așa a fost posibil ca ciupercăria de la Poplaca să devină un brand la care familia Muntean muncește încontinuu să îl dezvolte.