„Daca am tine cont doar de dinamica pretului mondial al petrolului si de cursul de schimb, si luand in calcul majorarea TVA cu 5 puncte procentuale in iulie, cresterea preturilor la carburanti ar putea fi justificata in cazul materiei prime din import”, a declarat Victor Safta, directorul sucursalei din Romania a X-Trade Brokers.
„Romania beneficiaza insa de rezerve semnificative, fapt care ar trebui sa genereze un efect pozitiv major pentru segmentul local de explorare si productie atunci cand pretul petrolului este in crestere”, a adaugat Safta.
Anul trecut benzina s-a scumpit cu 24,4%, iar motorina cu 27,4%. Intre tarile UE, in 2010, Romania a ocupat a treia pozitie in topul scumpirilor la benzina si a saptea in cazul motorinei.
Mai mult, inceputul lui 2011 a adus majorarea accizelor si noi scumpiri.
Anul trecut a fost unul foarte bun pentru petrol, pretul acestuia crescand cu peste 18%. Dupa o evolutie descendenta in prima jumatate a anului, petrolul a revenit puternic in atentia pietelor in contextul optimismului referitor la evolutia economiei americane si al politicii monetare foarte relaxate din partea Federal Reserve. Finalul de an a adus noi majorari de pret pe seama vremii neobisnuit de reci, in special pe continentul nord-american.
Inceputul lui 2011 a adus alte cresteri de pret: inchiderea unei conducte importante – care porneste din Alaska si alimenteaza SUA cu petrol – a propulsat pretul petrolului in debutul acestui an pana la 98,82 dolari/baril.
In acelasi timp, dolarul s-a intarit cu 8,07% in fata leului romanesc pe parcursul lui 2010, beneficiind in special de pe urma ingrijorarilor din zona euro, in timp ce economia romaneasca nu a reusit sa atraga din nou atentia capitalurilor straine.
International Energy Agency (IEA) a revizuit puternic in sus prognoza privind cererea de petrol pana in 2015, evolutia la nivel global urmand a pune presiune pe capacitatea de productie de rezerva, care ar ajunge treptat la 3,6 mil. barili/zi. Anul 2011 ar putea aduce o crestere cu 260 de mii de barili/zi a cererii globale, pana la 88,6 milioane de barili.
„Desi China va inregistra un ritm de crestere mai mic in 2011 fata de cel estimat la 10% anul trecut, cererea sa de petrol se va majora cu cca 5%”, a aratat Safta.
„Pe de alta parte, o politica monetara inasprita in China si zona Euro ar putea limita avansul marfurilor. Petrolul poate inregistra o evolutie volatila, cu aprecieri urmate de o corectie masiva in cazul in care Fed decide sa se alature altor banci centrale majore si sa limiteze sau sa reduca volumul activelor achizitionate. Pietele nu par insa a lua in calcul in acest moment un asemenea scenariu al Fed, iar trendul de crestere a pretului petrolului este inca valabil”, a adaugat reprezentantul X-Trade Brokers.
In ceea ce priveste evolutia USDRON, analistii considera ca in momentul de fata, ambele variante sunt inca posibile, respectiv atat o apreciere importanta, cat si o depreciere semnificativa a leului in raport cu dolarul american, in functie de masurile luate pentru stabilizarea euro.
„In cazul in care statele zonei euro nu se pun de acord pentru a genera o solutie puternica de depasire a crizei datoriilor suverane, euro ar putea avea de suferit in continuare, ceea ce poate aduce din nou dolarul in atentia pietelor. O asemenea situatie ar putea conduce la noi deprecieri semnificative pentru leu in fata dolarului american. In aceasta lumina, presiunea de crestere a pretului carburantilor se poate mentine, desi USDRON va inregistra fluctuatii importante”, a spus Victor Safta.
In cea de-a doua varianta, stabilizarea zonei euro si o revenire a increderii in regiune ar putea deprecia dolarul, inclusiv in relatie cu leul romanesc, mai ales in conditiile unei redresari economice – chiar si modeste – a Romaniei.
„Evident, acest al doilea scenariu ar trebui sa puna mai putina presiune pe pretul carburantilor, daca toate regulile ar fi respectate”, a conchis analistul.