Finante-Banci

Asiguratorii decid repararea unor piese auto, desi ele trebuie inlocuite. Bara de protectie, cel mai grav caz

16 Jun, 12:10 • Redactia DailyBusiness
In ultimii 2 ani, peste 90% dintre societatile de asigurari din Romania au inceput sa emita solutii tehnice de reparare a unor piese care de fapt ar trebui inlocuite. Cel mai frecvent, acest fenomen s-a inregistrat in cazul barelor din plastic (material care contine pe langa plastic si fibra de sticla, rasini si alte materiale).
Asiguratorii decid repararea unor piese auto, desi ele trebuie inlocuite. Bara de protectie, cel mai grav caz

ASSAI atrage atentia tuturor proprietarilor de autovehicule din Romania asupra faptului ca repararea barelor de protectie din plastic ale autovehiculelor este o operatie ilegala, neconforma si care pune in pericol siguranta rutiera.

Decizia de a repara respectivele piese cu scopul de a reduce costurile de despagubire a devenit sarcina de serviciu pentru inspectorii de daune, angajati ai societatilor de asigurari, functionari care nu poarta nici un fel de raspundere pentru aceste solutii tehnice aberante, cu grave consecinte asupra sigurantei in trafic atat pentru conducatorii auto, cat si pentru pietoni. 

Repararea acestor repere nu poate fi efectuata in conditii de siguranta pentru ca acele piese, atunci cand sunt reparate (lipite), isi pierd caracteristicile necesare de elasticitate si preluare a socului in cazul unui impact. Producerea unui accident cu un pieton care este lovit cu o masina astfel reparata poate face diferenta dintre un accident cu vatamare corporala si ucidere din culpa.

Asiguratorii romani apeleaza la astfel de solutii tehnice pentru ca repararea unei bari costa aproximativ 100 de lei, pe cand achizitia uneia noi costa intre 800 si 2.500 de lei in functie de marca masinii.

„Aroganta cu care societati de asigurari straine inteleg sa respecte legile romanesti si asiguratii romani ne face sa ne intrebam daca aceste societati de asigurari procedeaza la fel si in tarile vest-europene”, a declarat Cristian Muntean, presedintele ASSAI.

In situatia in care un pagubit RCA  sau asigurat CASCO accepta o asemenea  solutie tehnica, trebuie sa se astepte si la alte consecinte:

a. Daca bara reparata va fi distrusa intr-un viitor accident, asiguratorul ii va despagubi  doar 50% din valoarea piesei noi, pe motiv ca piesa de pe autovehiculul sau nu a fost noua, ci reparata.

Prin urmare, asiguratul CASCO sau pagubitul RCA va trebui sa suporte 50% din valoarea acelei piese;

b. Lipsa unei garantii tehnice acordate „beneficiarului” pentru niste reparatii efectuate neconform si illegal;

c. Deprecierea valorii de revanzare a autovehiculului reparat neconform;

d. Incadrarea juridica diferita a soferului intr-un dosar penal, in cazul unui accident din care a rezultat uciderea din culpa a unui pieton din cauza unui impact cu o piesa reparata neconform. Acea piesa reparata neconform ar fi putut face diferenta dintre viata si moarte pentru pietonul accidentat.

„De la Allianz Tiriac si Asirom -Vienna Insurance Group pana la Carpatica si Astra Asigurari, asistam la un fenomen care nu poate fi caracterizat decat ca o bataie de joc la adresa legilor, conditiilor minime de siguranta rutiera si respectul fata de asiguratii romani prin RCA, nevinovati de producerea unui accident. Fenomenul s-a extins insa si in cazul politelor CASCO. Poate, in acest fel, intelegem de ce sub 20% dintre soferi isi cumpara asigurare CASCO in Romania si aproximativ 72 – 74% dintre soferii romani isi mai cumpara polite RCA”, a atras atentia Muntean.

ASSAI a sesizat urmatoarele intistitutii asupra acestui fenomen:

• Politia Romana 
• Registrul Auto Roman
• Autoritatea Nationala pentru Protectia Consumatorilor
• Autoritatea de Supraveghere Financiara

„Reamintim asiguratilor romani ca principiul de baza al asigurarii este aducerea bunului asigurat la starea initiala inainte de producerea evenimentului asigurat. Autovehiculele nu au fost puse in circulatie de catre producatorul auto echipate cu piese neconforme care pun in pericol siguranta rutiera”, precizeaza presedintele ASSAI.

Asociatia Societatilor de Service Auto Independente – A.S.S.A.I. – este asociatia care reprezinta interesele service-urilor auto din Romania si are rolul de a proteja si dezvolta industria auto romaneasca. Scopul Asociatiei ca organizatie non-guvernamentala profesionala este sa reprezinte industria de service-uri auto independente in fata autoritatilor romane, organizatiilor profesionale, patronale si sindicale, a comunitatii de afaceri si a societatii civile.