Autostopul si piratii soselelor, spaima bugetului: Evaziune de 1 mld. euro pe an

18 Dec, 13:27 • Redactia DailyBusiness
Autostopul afecteaza activitatea companiilor autorizate, se mentioneaza in proiectul de ordonanta care prevede amendarea soferilor care percep bani de la calatorii de acest tip. Cat de pagubos este insa transportul de persoane nereglementat?
Autostopul si piratii soselelor, spaima bugetului: Evaziune de 1 mld. euro pe an

„Piratii ne iau calatorii sub ochii
Politiei, Finantelor”, spune Dumitru Becsenescu, proprietarul
companiei de transport persoane Antares. 

Potrivit unor estimari realizate de
acesta, bugetului statului pierde anual intre 30-40 milioane de
euro
din pirateria si evaziunea cu transport de persoane din judetul
Valcea.

Daca am extrapola aceste cifre la nivel national, paguba statului din aceste activitati ar depasi 1 miliard de euro.

„Cel care plateste impozite nu poate
concura cu un pirat care are carnet de 1 an si iti ia calatorul din
statie la subpret. Nu poate fi concurenta adevara cu piratii cu
masini mici si cei mari care nu declara toate veniturile la stat”,
adauga Becsenescu.

In opinia sa, orice masura de
descurajare a pirateriei este binevenita, dar sa nu fie doar de poza.

El admite insa ca statul nu are
parghiile suficiente pentru combaterea „mafiotilor” si isi
exprima reticenta cu privire la eficienta acestei masuri.

„N-am nicio incredere, pana cand nu
voi vedea. Trebuie ca organismele statului sa isi faca treaba iar
politistul care se face ca nu vede piratul, dat la o parte”, a mai
spus Becsenescu.

Pe de alta parte,
Lucian Dinita, seful Directiei Politiei Rutiere, a intrebat retoric:
„Dumneavoastra vi se pare aplicabila prevederea? Nu am fost
consultati si nu stiu cine are trebui sa o aplice. Nu ma intereseaza
asa ceva. Ministerul Transporturilor trebuie sa explice”.

Soferii care transporta autostopisti si primesc bani de la acestia risca amenzi cuprinse intre 1.000 si 5.000 de lei, daca Guvernul va aproba un proiect de ordonanta de urgenta publicat de Ministerul Transporturilor. 

Potrivit proiectului de ordonanta, practica autostopului „afecteaza profund activitatea intreprinderilor autorizate si mediul concurential, avand un impact negativ inclusiv asupra bugetului de stat”. 

Proiectul nu prevede, insa, si modul in care va fi controlata aceasta activitate. Proiectul ordonantei de urgenta se afla in dezbatere publica pana la data 23 decembrie. 

„Asadar este legal sa faci autostopul,
sa mergi la ia-ma nene cum spune poporul, dar numai daca nu ti se cer
bani pentru asta. Daca iei pe cineva de pe marginea drumului si
acesta iti da bani pentru transport devii contravenient”, spune jurnalistul de business Moise Guran.

Potrivit lui, desi autostopul este in multe cazuri este mai
ieftin si mai confortabil, Guvernul
are dreptate. „Transportarea regulata a persoanelor devine fapta de
comert iar neimpozitarea ei este evaziune fiscala”.