- 
English
 - 
en
Romanian
 - 
ro

Boc: Guvernul are probleme cu siturile arheologice la tronsonul de autostrada Cernavoda-Constanta

18 Feb, 13:03 • Redactia DailyBusiness
Guvernul se confrunta cu o serie de probleme la constructia Autostrazii Bucuresti-Constanta, legate de siturile arheologice pe tronsonul Cernavoda-Constanta, si cauta solutiile tehnice pentru rezolvarea acestora, intentia fiind ca lucrarile sa fie incheiate in acest an, a declarat premierul Emil Boc
Boc: Guvernul are probleme cu siturile arheologice la tronsonul de autostrada Cernavoda-Constanta

„Avem doua probleme tehnice pe traseul Cernavoda-Constanta legate de siturile arheologice si cautam solutia tehnica”, a spus Boc, citat de Mediafax.

In urma cu o luna, surse participante la sedinta de guvern au declarat ca ministrii Transporturilor si Culturii s-au contrat in Guvern pe tema Autostrazii Cernavoda-Constanta.

Ministrul Transporturilor, Anca Boagiu, a reclamat ca lucrarile la Autostrada Cernavoda-Constanta sunt intarziate, deoarece Ministerul Culturii nu a efectuat descarcarile arheologice pe tronsonul Medgidia-Constanta.

Ministrul Culturii, Kelemen Hunor, a replicat insa ca ministerul are doar atributii de avizare a dosarelor intocmite de arheologi, documentatia fiind trimisa ulterior spre Comisia Nationala de Arheologie.

El a explicat totodata ca dosare legate de probleme arheologice au stat la minister maximum 26 de zile.

„In timpul acestei discutii s-a sustinut ca Ministerul Transporturilor nu a prevazut in costul lucrarii si bani pentru sapaturi arheologice, ca ?a pus rigla pe harta si a tras linie? si nu cerut date de la Ministerul Culturii in ceea ce priveste posibilitatea existentei unor situri arheologice”, au relatat sursele.

Potrivit acestora, premierul Emil Boc s-a aratat nelamurit si a cerut sa ii fie prezentate date suplimentare, astfel ca reprezentantii Ministerului Culturii au cerut sa le fie transmise mai multe dosare de la sediul institutiei. Documentele au ajuns la Guvern si au relevat ca astfel de probleme sunt inregistrate in mai multe proiecte de autostrazi si ca din 11 situri arheologice existente pe traseul acestora, in opt locatii sunt probleme legate de exproprieri.

In urma discutiilor, premierul a cerut sa fie format un grup de lucru, cu reprezentanti din Ministerul Culturii, Ministerul Transporturilor si Compania Nationala de Autostrazi si Drumuri Nationale, care sa ii prezinte in maximum doua saptamani un raport pe aceasta tema.

Din cele 67 de situri arheologice aflate pe traseu doar 25 au fost descarcate, in conditiile in care in luna iunie sectoarele ar trebui deschise circulatiei.

Proiectul a fost impartit in trei loturi – Cernavoda-Medgidia (20 kilometri), Medgidia-Constanta (aproximativ 32 de kilometri) si varianta de ocolire Constanta la profil de autostrada (21,8 kilometri).

Lucrarile au fost realizate pe o distanta de 5,7 kilometri, intre kilometrii 165 si 170+75, potrivit datelor Companiei Nationale de Autostrazi si Drumuri Nationale din Romania (CNADNR).

La segmentul Medgidia-Constanta au fost executate lucrari la structuri si de drenaj, precum si pentru imbunatatirea terenului de fundare pe o distanta totala de 9,4 kilometri intre pozitiile 170+75 si 172 si 187+1 si 193+8.

Constructia variantei de ocolire Constanta a avansat pana la lucrari de terasamente, sapaturi, curatarea si indepartarea pamantului, imbunatatirea terenului de fundare, umpluturi, stabilizare, consolidare si lucrari la cele 18 poduri si 27 de podete.

Lucrarile la tronsonul Cernavoda-Medgidia sunt efectuate de catre compania franceza Colas. Contractul are o valoare de 224 milioane euro.

Sectorul Medgidia-Constanta este construit de consortiul italiano-german Astaldi-Max Boegl, valoarea contractului fiind de 211 milioane euro.

Constructia variantei de ocolire Constanta este executata de consortiul format din companiile FCC Construction (Spania) si Astaldi (Italia) pentru 803,96 milioane lei.

In vara anului trecut, Radu Berceanu, in acel moment ministru al Transporturilor, aprecia ca Autostrada Cernavoda-Constanta va fi finalizata pana la sfarsitul anului 2011, dar ca soferii vor putea circula pe acest tronson pe un singur fir, probabil din iunie 2011, cand vor fi incheiate si lucrarile la calea ferata Bucuresti-Constanta. Berceanu avertiza insa ca lucrarile la tronsonul Medgidia-Constanta sunt „putin ramase in urma” din cauza problemelor arheologice.

„Din cele trei consortii care lucreaza, doua dintre ele stau foarte bine, din pacate este putin mai oarecum ramas in urma cel de la mijloc. Nu este numai vina lor, am avut o portiune pe care s-au descoperit nu stiu ce vestigii arheologice care ne-a facut pana la urma sa ne pierdem orice rabdare si sa schimbam traseul autostrazii pe vreo 5 kilometri. Avem o padurice care e in Natura 2000 si de care nu ne putem atinge, dar care in mijloc are o unitate militara. De un an si ceva facem tot felul de incercari de a gasi o formula sa rezolvam situatia”, a spus atunci Berceanu.

In noiembrie 2010, noul ministru al Transporturilor, Anca Boagiu, a declarat ca pana la sfarsitul anului 2011 se va putea circula pe autostrada de la Bucuresti la Constanta si ca nu va mai fi acceptata nicio intarziere, firmele fiind somate sa efectueze lucrarea.