CFR Marfa, exemplu de „Cum sa NU privatizezi o companie”?

23 Jul, 18:35 • razvan.codorean
Romania nu a excelat in ultimii ani la capitolul privatizare. Dupa perioada "de glorie" din anii '90-2000, cand am vadut pe rand Dacia, Petrom, BCR, BRD, SIDEX si alte cateva mari companii, a urmat "o  epoca timida", in care incasarile au fost din ce in ce mai mici. Potrivit analistilor, CFR Marfa a ajuns pe primul loc in topul celor mai proaste privatizari, intrecand CupruMin si Oltchim.
CFR Marfa, exemplu de Cum sa NU privatizezi o companie?

Grupul
Feroviar Roman, condus de Gruia Stoica, a reusit, la finalul unor negocieri cu “cantec”
sa cumpere pe 200 milioane de euro pachetul majoritar la transportatorul de
marfa national pe calea ferata. S-a
spus ca suma a fost prea mica, sau ca nu a existat o evaluare corecta a activelor
societatii, ca privatizarea a fost facuta „de ochii FMI-ului”, ca sa putem
inchide al doilea acord si sa incepem negocierile pentru o noua intelegere
stand-by.
 

Cert
este ca acordul de vanzare nu a fost semnat si ca Gruia Stoica inca nu a venit
cu banii. Omul de afaceri incearca, in prezent, sa convinga cateva banci
straine sa ii asigure finantarea necesara.
 

Intre
timp, analistii continua sa comenteze modul in care statul a renuntat la una
dintre cele mai importante companii din portofoliu. Iar concluzia este trista –
este, probabil, cea mai proasta privatizare din anii 90 pana azi.

[quote=Cristian
Paun, expert in economie]Privatizarea a fost facuta cam pe sest, in graba, cu
termene foarte stranse si la presiunea FMI[/quote]
Profesorul
de economie Cristian Paun a sintetizat, pe [url=http://cristianpaun.finantare.ro/]blogul
sau[/url], motivele care ridica semne de intrebare privind profesionalismul
celor care au negociat acordul.

In esenta, el spune ca asa cum arata privatizarea
in acest moment, ea este foarte discutabila si cu multe probleme care pot sa o
transforme dintr-un succes potential intr-un mare esec cu costuri sociale insemnate.
 
Iata
principalele motive:  

1[b]Acordul nu combina
metoda de privatizare[/b]: vinde compania catre un investitor strategic (in
cazul de fata castigatorul este Grupul Feroviar Roman suspectat ca s-ar fi
dezvoltat prin contracte problematice avute chiar cu compania preluata). Ar fi fost interesant ca o parte din pachetul de actiuni (cel
putin cel rezultat din conversia datoriilor pe care le avea CFR Marfa catre
stat) sa fie listat pe bursa locala sau pe burse regionale (Polonia de
exemplu);

2.[b]Statul a schimbat
regulile jocului in timpul privatizarii[/b] decizand iertarea de
datorii prin conversia acestora in actiuni. Poate ca daca aceasta operatiune
se facea inainte de privatizare cumparatorii ar fi fost altii;
 
3[b]Acordul incarca regulile
concurentei[/b].Statul a oferit aceasta companie catre o companie privata
care deja actioneaza pe piata si care va avea in acest fel o cota de
piata semnificativ mai mare – circa 70%: e o problema aparenta pentru
ca infrastructura feroviara nu se afla in proprietatea CFR Marfa ci apartine
CFR Infrastructura. Oricine poate subcontracta
servicii de transport marfa, inclusiv companii din Europa. In acest fel,
piata este deschisa si daca tarifele de transport vor creste semnificativ
de mult datorita pozitiei dominante oricine poate intra pe piata. Totusi o
institutie a statului (sau chiar institutii europene) pot pune bete in roate
procesului considerand ca aceasta privatizare modifica radical structura
pietei si raporturilor de forte intre operatorii din piata.

4.[b]Clauzele care exista in contractul de privatizare nu
protejeaza angajatii de la CFR Marfa[/b] care in parte risca sa fie
disponibilizati. Trebuie spus in primul rand ca aceste concedieri
sunt inerente repunerii in functiune a companiei (care a jucat mult timp si
un rol social in sistemul economic romanesc).  O companie privata nu isi
va mai asuma acest rol si nici nu trebuie sa si-l asume. Binefacerile
sociale se fac altfel, nu prin companii de stat supra-dimensionate si
ineficiente pe care sa le salvam anual de la bugetul de stat. Orice clauza
care sa oblige operatorul privat sa mentina nejustificat locuri de munca
nu sunt decat bariere in calea procesului de privatizare si in activitatile
ulterioare ale companiei. Este o forma nedreapta prin care castigurile si
tot efortul de redresare este deturnat in favoarea tocmai a celor care au
capusat mult timp compania sau au blocat privatizarea ei. Acelasi lucru se
poate spune si despre celelalte clauze din contractul de privatizare
privind mentinerea unor investitii, a unor activitati, a unor moduri de
operare, a unor restrictii sau reglementari de pret.

5.[b]Statul ramane actionar toxic[/b]Procentul pe care il are
statul in aceasta companie ramane unul semnificativ de 49%. E un
procent in care statul va avea un cuvant greu de spus in privinta
deciziilor strategice. Acest procent da dreptul statului sa numeasca in
continuare politic 49% din Consiliul de Administratie al CFR Marfa. Acest
procent da dreptul incasarii de dividende in cazul in care CFR Marfa va obtine
profit in perioada ulterioara privatizarii. Minoritatea de blocaj va putea
impiedica multe lucruri pe care Grupul Feroviar Roman va dori sa le faca
bine (sau rau, desi e putin probabil avand in vedere suma investita) in
companie. In final privatizarea este una incompleta care nu presupune
retragerea totala a statului dintr-o astfel de operatiune.

[b]Privatizare,  motiv de scandal politic[/b]
 

Dincolo
de lacunele contractului de privatizare, cert este ca acesta a devenit o miza
pe scena politica. Presedintele Traian Basescu si premierul Victor Ponta s-au
lansat intr-o disputa verbala virulenta pe tema beneficiilor vanzarii companiei
catre grupul condus de Gruia Stoica.
 

Presedintele Traian Basescu a declarat, luni, ca firma care a
castigat licitatia pentru a cumpara CFR Marfa nu are banii necesari pentru a
plati suma convenita si cauta bani „pe la banci”, el intreband de
unde va mai avea compania bani de investitii pentru modernizarea CFR Marfa, adagand
ca anuntul Guvernului ca trebuie asteptat avizul Consiliului Concurentei pentru
semnarea contractului de privatizare este o „intoxicare si o
minciuna”.
 
[quote=Traian
Basescu, presedintele Romaniei] Grupul Feroviar Roman – GFR, castigatorul
licitatiei pentru CFR Marfa, are propriile credite si trebuie sa imprumute
„circa 200 de milioane sa plateasca noua companie”, nefiind prea multe
banci dispuse sa finanteze aceasta suma[/quote] 
Seful
statului a precizat ca privatizarea cu investitor strategic a CFR Marfa a fost
stabilita in CSAT. „Daca in momentul de fata investitorul imprumuta bani
ca sa poata plati compania si nu ii gaseste – in momentul de fata nu sunt prea
multe banci dispuse sa finanteze – de unde o sa gaseasca bani pentru
modernizarea companiei? Are nevoie de locomotive moderne, de vagoane modernizate,
de depouri modernizate, de multe altele”, a aratat Traian Basescu,
citat de [url=https://www.dailybusiness.ro/stiri-companii/basescu-pana-in-acest-moment-castigatorul-cfr-marfa-nu-are-bani-sa-cumpere-compania-91995/]DailyBusiness.ro[/url].

„Fara sa fie
rea intentei, fara sa fie joc politic, consider ca privatizarea in conditiile
pe care eu le inteleg, si vreau sa subliniez ca eu nu consider ca inteleg poate
mai bine ca domnul Ponta, sunt sigur ca dansul vorbeste foarte responsabil si
foarte bine intentionat, dar de aceea consider ca dansul trebuie sa isi mentina
responsabilitatea politica pentru procesul de privatizare al CFR Marfa”, a
mai spus seful statului.  

Premierul Ponta a declarat, luni seara, in replica
la acuzele lui Basescu, ca din datele de pana in prezent nu rezulta nimic in
neregula cu vanzarea CFR Marfa, dar ca nu este exclus sa fie intocmit un dosar
penal la sugestia televizata a presedintelui Basescu pentru castigatorul
licitatiei, deoarece asa se intampla cu cine il „supara” pe acesta

„Presedintele
sa isi vada de treaba lui, nu cred ca intra in atributiile presedintelui
Romaniei sa controleze ce fac firmele din Romania. Faptul ca are o gandire
antiromaneasca, ca spune tot timpul ca nu vrea sa castige o companie din
Romania, ci una din strainatate….de ce Basescu isi baga nasul prin conturile
firmelor? Ca sa apara la televizor, are legatura cu partidul ala politic de doi
bani pe care il face la Cotroceni”, a spus Ponta, citat de [url=https://www.dailybusiness.ro/stiri-companii/ponta-nimic-in-neregula-cu-cfr-marfa-dar-nu-e-exclus-dosar-pentru-castigator-daca-basescu-e-suparat-91996/]DailyBusiness.ro[/url].

 „Nu m-ar mira insa, in buna traditie a
activitatii lui Basescu, sa se trezeasca firma sau proprietarul firmei cu ceva
dosare penale, ca cine in supara pe Basescu, i se face cate un dosar penal. Ne-am
obisnuit sa avem dosare penale facute la sugestia televizata a
presedintelui”, a adaugat Ponta.