- 
English
 - 
en
Romanian
 - 
ro

Cine \”darama\” firmele? Criza sau managementul defectuos?

04 May, 00:01 • traian.badulescu
Managerii, principalii responsabili pentru falimentul firmelor in perioade normale din punct de vedere economic, au in continuare partea lor de vina pentru falimente in timp de criza. Totusi, unii specialisti considera ca in prezent mediul economic este un factor mai puternic decat priceperea celor care se afla la conducerea companiilor.
Cine \darama\ firmele? Criza sau managementul defectuos?

„Societatile ajung in stare de insolventa din diverse motive. Poate sa fie de vina caderea pietei, fara niciun fel de vina din partea managementului”, a declarat Arin Stanescu, presedintele Uniunii Nationale a Practicienilor in Insolventa din Romania (UNPIR). „Sunt extraordinar de multe motive, insa din pacate, de cele mai multe ori societatile ajung in stare de insolventa din cauza unui management defectuos”, a adaugat Stanescu.

Daca un manager nu a reusit sa conduca o companie in timpuri normale, cu atat mai putin se va descurca in perioada de criza, spune Stanescu.

Pe de alta parte, Gabriel Zbarcea, partener al casei de avocatura Tuca, Zbarcea si Asociatii, considera ca principalul factor pentru care firmele intra in blocaj financiar si apoi in faliment este criza.

[quote=Gabriel Zbarcea, partener Tuca, Zbarcea si Asociatii]2009 va fi anul descurcaretilor[/quote]
Un alt factor al cresterii numarului dosarelor de insolventa este, potrivit lui Zbarcea, politica fiscala a Guvernului.

„Unele firme nu vor supravietui din cauza ca impozitele vor creste foarte mult”, anticipeaza acesta.

Andreea Deli, partener al casei de avocatura Deli&Hliboceanu, spune ca managementul defectuos poate fi o cauza a deschiderii procedurii de insolventa, iar acesta poate reprezenta fie o greseala de business, fie o intentie de fraudare a creditorilor, variante intre care trebuie facuta o distinctie clara.

„Daca a doua situatie este determinata de acte si operatiuni frauduloase, prin care activele companiei au fost devalizate in beneficiul actionarilor, provocandu-se astfel insolventa, prima situatie este reprezentata de cauze obiective, circumscrise conditiilor pietei”, a explicat Andreea Deli.

In opinia sa, alte cauze care pot determina insolventa sunt procentul scazut de incasare a creantelor si, pe cale de consecinta, lipsa lichiditatilor, sau neadaptarea planului de afaceri la conditiile reale ale pietei.

Cazurile noi de insolventa ar putea creste de 3 ori in 2009

In ceea ce priveste impactul crizei, Andreea Deli anticipeaza ca „abia de acum incolo vom asista la o reala reflectare, in planul insolventei, a crizei financiare globale”.

Prin urmare, numarul cazurilor noi de insolventa ar putea creste de 3 ori in acest an, preconizeaza Deli, care spera ca numarul cazurilor in care se reuseste reorganizarea judiciara, evitandu-se falimentul, sa fie in crestere.

Ea apreciaza ca in mai putin de o treime dintre cazurile de insolventa se accepta un plan de reorganizare si ca ponderea reorganizarilor de succes este si mai mica, de doar 4% din total.

Astfel, mai mult de 95% din cazurile de insolventa s-au finalizat cu deschiderea procedurii de faliment, a precizat Andreea Deli.

Arin Stanescu considera ca firmele cu dificultati financiare majore si aflate in situatia de incapacitate de plata trebuie sa ceara intrarea in insolventa, pentru a se proteja de toate pretentiile pe care le emit creditorii.

[quote=Arin Stanescu, presedinte UNPIR]Niciun manager de criza nu mai poate face ceva pentru o societate distrusa, in care si-au pierdut increderea clientii si furnizorii[/quote]
In opinia acestuia, in prima parte a anului trecut cele mai multe companii au ajuns in faliment din cauza managementului.

„Nu au cerut la timp protectia instantei pentru a se reorganiza. Nici un manager de criza nu mai poate face ceva pentru o societate distrusa, in care si-au pierdut increderea clientii si furnizorii”, a spus Stanescu.

Gabriel Zbarcea subliniaza rolul important al unui manager in cresterea si supravietuirea unei companii pe timp de criza.

„2009 va fi anul descurcaretilor. Cei din conducerea companiilor trebuie sa se gandeasca la alte metode de crestere”, a adaugat Zbarcea.

Cristian Ionescu, country cluster manager Coface pe Romania, Bulgaria si Slovacia, estimeaza la randul sau ca numarul falimentelor s-ar putea tripla in acest an.

„Socul violent produs de criza asupra companiilor a condus la un numar record de falimente pentru 2008, cu o crestere de 120% fata de 2007, fenomen care se va intensifica in 2009”, a spus Cristian Ionescu.

El este de parere ca toate companiile dependente de finantare bancara sau externa au fost profund afectate. In multe cazuri, deconectarea de la aceste „aparate” au dus la intrarea in colaps, cu efecte asupra tuturor creditorilor firmelor.

Ceva mai optimist, Arin Stanescu apreciaza ca numarul dosarelor de insolventa ar putea creste cel mult de doua ori pana la sfarsitul anului la peste 20.000, pana la maxim 25.000.

Numarul dosarelor noi de insolventa a urcat cu 50% in primul trimestru, pana la circa 5.000, potrivit datelor de la Oficiul National al Registrului Comertului (ONRC).