Competitia retailerilor alimentari. Care este perceput ca fiind cel mai ieftin

15 Apr, 14:35 • Redactia DailyBusiness
Kaufland continua sa fie perceput in randul consumatorilor romani ca fiind magazinul cu cele mai mici preturi, potrivit unui studiu Nielsen, realizat in contextul intensificarii competitiei, atat intre retaileri, dar si la nivelul producatorilor.
Competitia retailerilor alimentari. Care este perceput ca fiind cel mai ieftin

Kaufland continua sa fie perceput ca
fiind magazinul cu cele mai mici preturi (de 29% din respondenti),
urmat pe locul secund de Carrefour si Auchan (13%) si pe locul trei
de Lidl si Penny Market (8%). La polul opus se afla Mega Image (1%).

In Bucuresti, „lupta” pentru
a cuceri aceasta perceptie este una dura, cele mai multe magazine de
tip hipermarket avand scoruri similare.

Anul trecut, in
Romania, exista pe piata un total de 979 magazine, cu 204 mai multe
decat in 2011, din care 150 hipermaketuri, in crestere cu 13 unitati,
481 de supermarketuri, cu un plus de 162 de magazine, 297
discounteri, care au avut 40 de deschideri noi, si 51 de magazine
cash&carry, in stagnare.

Perceptia asupra
dinamicii preturilor la alimente a ramas la nivelul anului 2011, insa
a depasit semnificativ nivelul din 2010. Cumparatorii din orasele
medii au o perceptie mai accentuata legata de cresterea preturilor la
alimente (90%), fata de cei din Bucuresti si orasele mari (84%),
potrivit studiului.

Astfel, in 2012, romanii care au
cumparat produse pentru gospodarie si din magazine din retailul
modern si care considera ca pretul alimentelor a crescut sunt mai
precauti la modul in care isi cheltuiesc bugetul, doua treimi din cei
intervievati mentionand ca achizitioneaza doar lucruri de stricta
necesitate.

31% spun ca iau in cantitati mai mici,
26% cauta in special promotiile, iar 17% au schimbat marcile mai
scumpe cu unele mai ieftine. Doar 8% dintre cumparatori spun ca nu
sunt afectati de cresterea de preturi.

Datele Nielsen arata ca mai mult de o
treime din cumparatori realizeaza saptamanal cumparaturile principale
pentru gospodarie (produse alimentare, de bacanie si de ingrijire
personala), semnificativ mai mult decat in anul anterior. In plus
fata de 2011 a crescut semnificativ si frecventa pentru cumparaturile
de completare, dar si procentul celor care viziteaza 4 sau 5 magazine
pentru cumparaturi.

Circa 62% dintre cumparatori au
cheltuit in 2012 o parte importanta a bugetului in magazinele de tip
hipermarket, in crestere cu sapte puncte procentuale fata de anul
anterior, iar 20% au preferat supermarketurile. Ponderea
discounterilor a scazut cu opt puncte, la 11%, fata de 2011, iar cea
a comertului traditional si a magazinelor de tip cash&carry s-au
mentinut la 3% si, respectiv, 2%.

Influenta promotiilor asupra alegerii
magazinelor pe care le viziteaza cumparatorii scade semnificativ fata
de anul trecut, mai arata studiul. 34% dintre romani cumpara
produse aflate la promotie, pondere cu sase procente mai mica fata de
2011, 25% sunt foarte putin influentati de acestea, iar 24% cumpara
la promotie doar daca le place marca respectiva.

Studiul Shopper Trends 2012-2013 a fost
realizat in perioada 10 octombrie – 7 noiembrie 2012 pe un esantion
de 1.200 de respondenti, care au facut cumparaturile pentru
gospodarie in ultimele patru saptamani, inclusiv din magazine din
retailul modern.

Citeste si
Cum
te arunca in anonimat excesul de promotii si care e alternativa


Falsele
promotii: Cum ii „fenteaza” comerciantii pe clienti