- 
English
 - 
en
Romanian
 - 
ro

Constructiile navale romanesti au cel mai bun an de dupa 1990

04 Jun, 20:16 • Redactia DailyBusiness
Piata romaneasca de constructii navale, bazata in proportie de 90% pe exporturi, va urca in acest an cu peste 25%, pe fondul cresterii la nivel mondial a comenzilor de nave fluviale si maritime.
Constructiile navale romanesti au cel mai bun an de dupa 1990

Romania ocupa locul al doilea in Europa, dupa Italia, in sectorul constructiilor navale, potrivit clasamentului pe anul 2006, cu o cifra de afaceri de 648,5 milioane de euro, a declarat, pentru DailyBusiness, directorul general al Santierului Naval Damen Galati, Gelu Stan.

„Industria romaneasca de constructii navale creste, de la an la an, cu 20 pana la 30 de procente. In acest an estimam o majorare a cifrei de afaceri a tuturor santierelor din Romania de 25%, in conditiile in care cererea este mai mare decat oferta”, a declarat Gelu Stan.

„Avem comenzi pentru urmatorii 3 ani, de la nave fluviale, containere si pana la nave maritime de mare capacitate. Piata romaneasca este atat de atractiva datorita, in principal, unui raport pret-calitate foarte competitiv pe piata internationala de profil”, a mai spus directorul general al Santierului Naval Damen Galati.

Afaceri de ordinul miliardelor de euro

Daewoo Mangalia, Severnav, Santierul Naval Damen, Santierul Naval Orsova dar si ceilalti constructori de pe piata romaneasca estimeaza, pentru acest an, cele mai bune rezultate financiare de dupa 1990.

„Este cea mai spectaculoasa crestere inregistrata din 1990. Se estimeaza ca in urmatorii 3 ani se va inlocui un sfert din flota mondiala, ceea ce ne va aduce un numar semnificativ de contracte”, a afirmat directorul general al santierului Damen.

„Este o perioada foarte importanta pentru constructorii de nave. Avem comenzi fara precedent si practic ne-am acoperit capacitatile de productie pentru urmatorii 2-3 ani. Exista o cerere importanta pentru toate navele produse in Romania si asta datorita calitatii produselor livrate si a preturilor competitive”, a declarat, pentru DailyBusiness, Stelian Stancioiu, general manager Severnav. Santierul Severnav a anuntat, de altfel, pentru 2007, o cifra de afaceri dubla pentru acest an, de 24,5 mil. euro, fata de 12 mil. euro, in 2006.

Si ceilalti operatori din piata anunta cifre sensibil mai mari fata de anul trecut.

Daewoo Mangalia Heavy Industries S.A., unul dintre cei mai mari constructori navali de pe piata romaneasca, estimeaza pentru 2007 o cifra de afaceri de peste 500 milioane de dolari (circa 370 mil. euro) dupa ce, anul trecut a raportat o cifra de afaceri de 300 de milioane de dolari (237 mil. euro). Daewoo Mangalia a livrat, pana in prezent, in cei 10 ani de existenta, 120 de proiecte de constructii noi, de la pontoane, docuri plutitoare si barje pana la portcontainere, petroliere, nave de aprovizionare si costiere.

Un alt producator important din domeniu, Santierul Naval Orsova, a anuntat, pentru 2007, o cifra de afaceri de 27 milioane de euro, in crestere cu 5 milioane de euro fata de rezultatele din 2006.

„Cifrele sunt similare, cred, pentru toti producatorii de nave, in functie de capacitate. Cresterile sunt de 20-30 la suta in acest an, in functie de specificul productiei si capacitatea de constructie”, a precizat Constantin Badoiu, directorul general al SN Orsova.

Cererea bate oferta

Producatorii de nave din Romania spun ca cererea, pe piata internationala, este peste oferta pe care o pot acoperi santierele.

„Este o perioada in care majoritatea operatorilor isi schimba flotele si de aceea este o cerere foarte mare. Se cauta absolut orice, de la navele fluviale de containere, la navele maritime de transport petrolier”, a declarat Constantin Badoiu, directorul general al Santierului Naval Orsova.

„Cresterea cererii este motivata si de noile standarde internationale in privinta transportului pe apa, ce impun o grija mai mare pentru protectia mediului. Numai pentru transportul fluvial al petrolului, de pilda, au devenit obligatorii tancurile cu pereti dubli ceea ce duce la o cerere de 600 de nave noi”, a adaugat Badoiu.

Santierul Naval Orsova a realizat in 2006 o cifra de afaceri de 24 milioane de euro si un profit de 1,96 milioane euro.

Specialistii estimeaza ca afacerea in domeniu va continua sa creasca cel putin pana in 2012 cand, teoretic, ar trebui sa se incheie ciclul de inlocuire a navelor din anii ’90.

Problemele constructorilor de nave

Romania ar putea avea un ritm chiar mai sustinut de constructie de nave, daca nu s-ar lovi de piedicile legate de inflatie, finantarea productiei, migratia fortei de munca si lipsa materiei prime, considera specialistii.

„Marile noastre probleme sunt legate in special de lipsa materiei prime si mai ales de pretul acesteia, in conditiile in care exista un singur furnizor, Mittal Steel Galati”, declara Stelian Stancioiu, general manager Severnav.

„Alte dificultati sunt legate de estimarea profitului. In conditiile in care 90% din productia romaneasca este destinata exportului, evolutia cursului leu-euro ne este defavorabila. Inflatia joaca un rol puternic, din pacate, in estimarea costurilor noastre”, a mai declarat Stancioiu.

O alta problema cu care se confrunta navalistii este legata de finantarea proiectelor.

„Obtinem cu greu creditele pentru dezvoltarea activitatilor noastre. Bancile inteleg cu greu faptul ca noi nu avem active, pe care sa le depunem ca garantii si ca singurele garantii sunt produsele noastre, contractele de constructie a navelor. Oricum, odata cu integarea in UE, lucrurile s-au mai schimbat iar reticenta bancilor fata de industria navala s-a estompat”, considera directorul general al Santierului Naval Damen Galati, Gelu Stan.

De altfel, grupul Damen a reusit sa imprumutate circa 2,28 miliarde lei (859 milioane euro), in luna martie, de la ABN Amro Bank N.V., ING Bank N.V. si Cooperatieve Centrale Raiffeisen – Boerenleenbank B.A.

O alta problema ridicata de navalisti este reprezentata de lipsa fortei de munca calificata. „In cele 9 santiere romanesti lucreaza 16.600 de angajati. Avem o problema legata de faptul ca muncitorii cu experienta pleaca spre santiere care ii platesc mai bine, in Occident. Am pierdut in cursul anului trecut peste 1.800 de salariati in intreaga industrie. Este foarte greu sa aplici o politica de personal eficienta si, din acest punct de vedere, toata santierele inregistreaza dificultati”, ne-a precizat Constantin Badoiu, directorul general al Santierului Naval Orsova.

Varietatea in productie, avantaj competitiv pentru Romania

Santierele navele romanesti pot acoperi in prezent aproape toata gama de nave fluviale si maritime cerute la nivel mondial. Santierul Naval Constanta si Daewoo Mangalia Heavy Industries, pe de o parte, sunt specializate in constructia de nave maritime in timp ce la santierele Galati, Tulcea, Braila, Turnu Severin si Orsova se construiesc in principal nave fluviale, nave container, slepuri si nave maritime de coasta.

„Viitorul suna destul de bine in acest domeniu daca luam in calcul faptul ca santierele romanesti pot produce absolut orice tip de nava. In conditiile in care comertul pe mare inregistreaza un puternic reviriment si noile prevederi internationale impun constructia unor noi nave, mai sigure si care sa protejeze mediul ambiant, piata este practic garantata”, a declarat Stelian Stancioiu, managerul de la Severnav.

„Saturarea cu comenzi pana in 2008 a santierelor navale din Asia a determinat orientarea catre santierele europene, inclusiv cele romanesti, a comenzilor pentru nave de alte dimensiuni si destinatii necesare flotei mondiale”, se precizeaza in strategia nationala de dezvoltare realizata de Ministerul Industriilor.

„Tendinta santierelor navale romanesti de a construi intr-o masura tot mai mare nave complete si mai putin corpuri de nave cu diferite grade de saturare va avea un impact benefic si asupra producatorilor de echipamente si accesorii navale, ca si asupra intreprinderilor nou infiintate (IMM-uri) prin externalizarea activitatilor conexe santierelor navale”, se mai spune in documentul ministerului.