Finante-Banci

Coruptia, la fel de mare ca in 2012, in ciuda sanctiunilor de 11 miliarde de dolari la nivel global

02 May, 13:10 • Redactia DailyBusiness
Practicile legate de mită și corupție nu au înregistrat nicio o ameliorare la nivel global încă din 2012, în ciuda intensificării, fără precedent, a activității de investigare și control și a introducerii unor noi legi privind răspunderea penală a companiilor în această perioadă, se arată în EY Global Fraud Survey. Ajuns la a cinsprezecea ediție, studiul sondează percepțiile a 2.550 de directori executivi din 55 de țări.
Coruptia, la fel de mare ca in 2012, in ciuda sanctiunilor de 11 miliarde de dolari la nivel global

38% dintre executivii de la nivel global consideră că
mita și corupția au rămas prezente în mediul de afaceri, deși autoritățile de
reglementare și agențiile de aplicare a legii au impus penalități de peste 11
miliarde de dolari din 2012 până în prezent.
 

Niveluri de percepție ale corupției mai ridicate pe piețele emergente.
România soluționează unele probleme.


Diferența dintre nivelurile de percepție ale corupției
dintre țări rămâne semnificativă, 20% dintre respondenții de pe piețele
dezvoltate indică faptul că mita și corupția se produc pe scară largă în
afaceri, comparativ cu mai mult de jumătate (52%) dintre cei de pe piețele
emergente.
 

Conform rezultatelor sondajului, România este în prezent
plasată sub media globală, cu 34%. Trebuie remarcat faptul că percepția a
scăzut de la 36% cât înregistra în sondajul de anul trecut, dar rezultatul este
încă departe de media scorului  țărilor
dezvoltate, de 20%.

„Sondajul care a
captat răspunsul participanților români de-a lungul ultimilor 6 ani arată  îmbunătățiri vizibile ale percepției privind corupția
în țară. România este un studiu de caz important pentru UE cu privire la modul
în care măsurile instituționale abordează corupția „,
subliniază  liderul Serviciului de Investigare a
Fraudelor și al Disputelor (FIDS) din EY România, Kenan Burcin Atakan.
 

Regiunile în care se consideră că riscurile de corupție
sunt ridicate, cu valori mai mari decât media globală, sunt Europa Centrală și
de Est (47%), Orientul Mijlociu (62%) și America Latină (74%), în ciuda
îmbunătățirii legislației anticorupție și a intensificării acțiunilor de
combatere a acesteia în anumite țări.
 

Există o discrepanță între intenție și performanță

Integritatea se află pe ordinea de zi a echipelor de
conducere, iar 97% dintre respondenți recunosc importanța integrității
organizației lor. Cu toate acestea, se observă o discordanță între intențiile
organizațiilor și comportamentul real. 13% dintre respondenți spun că ar fi
dispuși să ofere bani pentru a câștiga sau a păstra o afacere. Acest procent se
ridică la 20% în rândul celor care au sub 35 de ani (1 din 5 respondenți,
comparativ cu unul din opt respondenți cu vârsta peste 35 de ani).
 

În acest context, organizațiile trebuie, pe de o parte,
să clarifice la nivel intern faptul că a acționa corect intră în
responsabilitatea fiecărui angajat, iar a implementa un program de
responsabilizare, de sus în jos pe linie ierarhică, în care să implice angajații
– intră în responsabilitatea managementului.
 

22% dintre respondenți consideră că a avea o conduită
etică ține de fiecare individ, în timp ce 41% spun că intră în responsabilitatea
conducerii companiei.
 

În privința gestionării abaterilor, 78% dintre
respondenți au declarat că organizațiile lor sancționează aceste practici, însă,
doar 57% au auzit de cazuri în care anumiți angajați au fost penalizați.
 

Un management eficient al implementării unor standarde
etice trebuie să-i includă însă și pe terți – cei care acționează în numele
organizației, potrivit raportului. În prezent, analizarea afacerii unei terțe
părți nu pare să reprezinte o prioritate, doar 59% dintre respondenți spun că au
o abordare bazată pe identificarea riscurilor și pe un proces de verificare a
integrității în rândul terților.
 

Conformarea la prevederile GDPR

Noul Regulament al UE privind protecția generală a
datelor (GDPR) are deja și va continua să aibă un impact semnificativ asupra
oricărei organizații care colectează, procesează, folosește și stochează datele
cu caracter personal ale cetățenilor UE, ca parte a activității lor zilnice.

Ca
atare, companiile ar trebui nu doar să fie conștiente de dispozițiile GDPR, ci
să le înțeleagă profund, împreună cu noile drepturi pe care le va avea persoana
vizată, urmând un model și o strategie holistică, concentrându-se asupra
următoarelor domenii: conformitatea legislativă, mediul juridic domestic și
internațional, precum și securitatea IT.
 

La întrebarea în ce măsură companiile lor cunosc
prevederile GDPR, 38% dintre respondenții români au răspuns pozitiv. Acest
nivel de conștientizare se apropie de media globală de 40%, dar este mai scăzut
decât media țărilor dezvoltate și a celor din Europa Centrală și de Est, de
54%, respectiv 42%.
 

„Afacerile românești nu sunt încă pregătite să se conformeze cu
prevederile GDPR. În timp ce instituțiile financiare și companiile mari au luat
măsuri pentru a se conforma noii legislații, întreprinderile locale ar trebui
să își reconsidere punctul de vedere începând de astăzi, cu mai puțin de o lună
înainte de punerea în aplicare”,
 susține Kenan Burcin Atakan, liderul FIDS
România.
 

Ca urmare a digitalizării pieței și a dezvoltării
tehnologice extrem de rapide, companiile continuă să se confrunte cu un număr
tot mai mare de atacuri cibernetice, inițiate fie de atacatori individuali, fie
de rețele de crimă organizată și de grupări teroriste. Atunci când se produc breșe
de securitate, acestea pot avea un puternic impact asupra operațiunilor, ceea
ce ar putea duce la pierderi operaționale mari și la generarea unor riscuri
semnificative din perspectiva conformității cu prevederile GDPR.
 

Participanții la sondaj sunt de părere că atacurile
cibernetice reprezintă al doilea cel mai mare risc pentru afaceri după mediul
macroeconomic, cu 38% răspunsuri pozitive.
 

Kenan Burcin Atakan, liderul FIDS România evidențiază
faptul că „digitalizarea pieței,
combinată cu investițiile scăzute în securitatea informatică, pot expune
companiile la pierderi semnificative rezultate din activități frauduloase”.