Finante-Banci

COTAR: A venit un moment zero si in piata de asigurari din Romania

10 Dec, 15:45 • Redactia DailyBusiness
Confederatia Operatorilor si Transportatorilor Autorizati din Romania (COTAR), cea mai mare organizatie patronala a transportatorilor, a transmis catre cele mai importante institutii ale statului - Presedintie, Parlament, Directia Nationala Anticoruptie, Guvern, Consiliul Concurentei, Ministerul de Finante, ANAF - Directia Mari Contribuabili - o scrisoare deschisa prin care semnaleaza neregulile grave generate atat de Autoritatea de Supraveghere Financiara (ASF), cat si de unele societati de asigurari din Romania.
COTAR: A venit un moment zero si in piata de asigurari din Romania

„Consideram ca a venit un moment zero si in piata de asigurari
din Romania, care impreuna cu arbitrul pietei, Autoritatea de Supraveghere
Financiara, trebuie sa suporte transformari majore. A venit timpul ca acesti
actori ai pietei asigurarilor sa-si inteleaga locul si rolul in raport cu consumatorii
de produse de asigurari”, a  declarat presedintele
COTAR, Vasile Stefanescu.

„Reamintim tuturor faptul ca polita de asigurari RCA are
caracter obligatoriu si trebuie tratata strict din perspectiva sociala de
protejare a soferului roman, nicidecum sa devina motorul prin care asiguratorii
isi asigura profituri consistente. Acest produs de asigurari cu caracter
obligatoriu are rolul de a completa si sustine alte clase de asigurari mai
profitabile”, se arata in comunicatul COTAR.

COTAR a facut o analiza pentru a identifica sursele folosite
ca motivatie pentru cresterea RCA de catre societatile de asigurari. Iata mai
jos rezultatele analizei:

1. Datele oficiale publicate de ASF confirma faptul ca exista
o diferenta importanta intre sumele incasate de catre societatile de asigurari
pentru produsul obligatoriu RCA si sumele achitate ca despagubire de catre acestia. Dar este o situatie
care ridica doua intrebari: sunt banii colectati in mod obligatoriu de catre
societatile de asigurari cheltuiti in mod corect? Si sunt cheltuielile invocate
de asiguratorii RCA eligibile si transparente?
 

2. UNSAR a invocat pretextul fals al „vanzarii a 30.000 de
polite RCA pentru a acoperi prejudiciul unei despagubiri majore „.

Trebuie
reamintit ca societatile de asigurari functioneaza pe principiul reasigurarii,
ceea ce presupune ca despagubirile acordate sunt suportate in solidar de catre
un reasigurator. Faptul ca o societate de asigurari pretinde ca plateste intregul
prejudiciu este o dezinformare folosita pentru a justifica majorarea constanta
a pretului politei RCA.

In Romania, exista peste 5,9 milioane de autovehicule inmatriculate,
iar accidentele soldate cu despagubiri importante reprezinta doar 4-5 cazuri/an. (este procent aici sau cazuri?)
 

3. Pretul corect al RCA. In Romania, pe segmentul RCA functioneaza
11 societati de asigurari, iar  costurile
de vanzare ale produselor RCA difera cu 400% intre toate aceste companii. Asadar,
care este de fapt pretul corect al politei RCA in conditiile in care dauna
medie este aproximativ egala intre acestea, iar cheltuielile administrative nu
difera semnificativ de la o societate la alta?
 

4. Fondul toxic al normei RCA care intra in vigoare de la 1
Ianuarie 2015. Sunt doua aspecte:

a. prin prevederile sale, noua norma RCA ofera ca instrument
de despagubire indicatori variabili si indoielnici ai valorii de piata a
autovehiculelor la mana a doua din Romania, din urmatoarele motive:

– Ofertele de vanzare intre produse similare difera cu peste
30%;
– Peste 70% dintre autovehiculele tranzactionate din Romania
au kilometrajul falsificat;

– Nu exista un istoric al daunelor (masini care au fost
avariate de mai multe ori grav sunt repuse in circulatie fara o verificare
tehnica riguroasa);

– Pretul difera in functie de puterea de cumparare a zonei
de raportare;

– Pretul difera in functie de nevoia de bani a vanzatorului,
etc.  

Asiguratorul poate uza de orice valoare identificata si
poate deveni „judecator” al valorii de despagubire ce va fi acordata pagubitului
RCA. Aceste valori de despagubire sunt mai mici cu 30% – 50% fata de actualul
sistem de calcul matematic prin aplicarea coeficientilor de uzura;
 

b. Norma RCA plafoneaza costul reparatiilor pentru unitatile
reparatoare
Aceasta situatie incalca prevederile Articolul 81, al.1 TCE
care prevede a fi incompatibila
„fixarea directa sau indirecta a preturilor de cumparare sau
de vanzare sau a altor conditii ale tranzactiilor comerciale;(…)”
 

5. Actuala legislatie in domeniul asigurarilor favorizeaza
exclusiv societatile de asigurari
Polita RCA este emisa de asiguratorii RCA pentru o perioada
de minim 6 luni, indiferent de nevoile reale de asigurare ale proprietarului de
autovehicule.
 

6. Legea 400/2014 privind constituirea si functionarea expertilor
si evaluatorilor tehnici din Romania (C.E.E.T.A.R.) este o necesitate urgenta in
actualul context de plata a despagubirilor de catre societatile de asigurari.

De notat ca majoritatea actualilor inspectori de daune:

– nu au studiile tehnice in domeniul auto

– nu au experienta tehnica in domeniul reparatiilor auto

– nu urmeaza cursuri periodice de reimprospatare a cunostiintelor
tehnice pentru a fi la curent cu noile tehnologii aparute in domeniul auto

– sunt bonusati la salariu proportional cu sumele salvate la
plata sau penalizati de catre angajatori, daca depasesc o anumita valoare medie
a daunei stabilita de conducerea societatii (vezi si document atasat  – 
extras din fisa postului inspectorului de daune).  

„Asteptam masurile concrete de corectare ale acestor grave
probleme din partea autoritatilor romane pana in data de 31 ianuarie 2015. In
situatia in care acestea vor intarzia sa apara, urmeaza sa anuntam data unui
nou protest general al tuturor transportatorilor membri COTAR, incepand cu data
de 1 Februarie 2015”, a mai spus Stefanescu.