- 
English
 - 
en
Romanian
 - 
ro

De ce se intoarce piata de mobila la nivelul de acum 4 ani

15 Jun, 00:01 • razvan.codorean
Vanzarile de mobila vor scadea in acest an cu 27%, la circa 820 milioane euro, sub valoarea din 2005, estimeaza expertii din domeniu, citati intr-un studiu realizat de firma InterBiz Group. Motivele? Ca de obicei in ultimul timp, de vina este criza.
De ce se intoarce piata de mobila la nivelul de acum 4 ani

Dupa ce a crescut intr-un ritm alert in ultimii ani, pe fondul exploziei imobiliare, piata mobilei a intrat in zodia scaderilor. Vanzarile au scazut cu procente de pana la 40%-50%, in special pe segmentul office, acolo unde inghetarea unor proiecte de birouri a afectat puternic jucatorii din piata.

Un exemplu relevant il constituie Mobexpert, unul dintre liderii pietei de profil din Romania, care a raportat, pentru primul trimestru, vanzari mai mici cu 20% raportat la moneda europeana.

Potrivit studiului „Piata Mobilei, Romania, 2004-2013”, realizat de firma de cercetare InterBiz Group, situatia din piata mobilei se va agrava in perioada urmatoare, urmand ca productia si vanzarile sa revina la nivelul din 2005.

„Vanzarile de mobila vor scadea in 2009 cu 27%, la circa 820 milioane euro, sub valoarea din 2005, pe fondul reducerii productiei, a numarului de locuinte finalizate si a tranzactiilor imobiliare, dar si a inaspririi conditiilor de creditare”, potrivit studiului InterBiz Group. Anul trecut, piata mobilei din Romania s-a situat la 1,3 miliarde de euro, potrivit datelor Asociatiei Producatorilor de Mobila.

Estimarile sunt confirmate de jucatorii din piata. Stefan Nicolae, proprietarul Staer, declara, recent, pentru DailyBusiness.ro ca piata de profil se va comprima, in 2009, cu minim 10%, chiar cu 70%, in varianta cea mai pesimista, in timp ce directorul economic al Silvarom, Ioan Marginean, estima o scadere de vanzari, pe ansamblul pietei, de pana la 40%.

„In primele cinci luni ale anului am inregistrat o scadere a vanzarilor cu 30-40%, iar cea mai mare scadere e pe exporturi, care practic au inghetat”, a declarat Marginean.

Potrivit rezultatelor studiului InterBiz Group, in contextul in care numarul tranzactiilor imobiliare va fi mic cu 33%, iar investitiile straine si banii trimisi acasa de romanii din afara tarii se vor reduce, numarul de locuinte terminate, ce necesita mobilarea, va scadea in acest an cu 9%, dupa ce acesta a crescut in perioada 2004-2008 de la 30.100 la 67.200 unitati.

Sezonul promotiilor de criza

Potrivit rezultatelor studiului, pe fondul scaderii puternice a puterii de cumparare si reducerii cererii asociate sectorului rezidential, producatorii si retailerii de mobila si-au reorientat oferta, accentul fiind pus pe segmentul de mobilier ieftin, din pal laminat.

Trendul era anticipat, inca de anul trecut, de jucatorii din piata, intr-o analiza DailyBusiness.ro.

„Mobilierul este fabricat din placi laminate, la costuri minime de productie, fapt ce permite producatorilor recuperarea acestora practicand preturi mici. Pretul este, de altfel, factorul determinant al cresterii sectorului de mobilier economic”, sustin autorii studiului.

Comentariile sunt confirmate de jucatorii din piata. Presedintele Mobexpert, Dan Sucu, a decis, recent, sa reduca cu pana la 40% preturile colectiilor, masuri similare luand si ceilalti jucatori, precum Ikea, kika sau Silvarom.

„Am inceput sa facem o mobila mai economica, din aceasta luna este in magazine. Un dormitor care era anterior la 4.000-6.000 de lei, acum il facem, cu anumite simplificari, la 1.300-1.400 de lei”, a declarat managerul de la Silvarom.

„La Mobexpert, am transformat intreaga colectie intr-o ocazie, asumandu-ne mentinerea preturilor in lei, acestea scazand astfel, in euro, cu peste 20% fata de vara anului trecut. Pentru a tine costurile sub control, am renegociat contractele cu toti furnizorii de materii prime si produse finite, inclusiv cu fabricile noastre, si ne-am asumat reducerea pana la atrofiere a marjelor de profit”, a explicat presedintele grupului Mobexpert, Dan Sucu.

Scaderea preturilor, spun expertii, vine si pe fondul ofertei tot mai agresive din import.

Mobilierul ieftin, din pal melaminat, adus din import, in special din tari precum Italia, Germania si Polonia, a ajuns sa reprezinte, de altfel, peste 50% din piata. Expertii se asteapta ca razboiul dintre jucatorii romani si importatori sa continue, pretul urmand sa fie cel care va face diferenta.

„Pe termen mediu si lung importul de mobila va urma un trend ascendent. Pe de o parte, eliminarea taxelor vamale pentru comertul intracomunitar, in care Romania este parte, dar si intrarea pe piata a unor retele de magazine straine vor impulsiona importurile”, se arata in studiului InterBiz Group.

Datele statistice arata, de altfel, ca, in ultimii patru ani, importurile de mobila s-au triplat, de la 150 milioane euro in 2004 la 470 milioane euro in 2008. In intervalul 2004-2008, importurile au avut un ritm anual de crestere de 33%, productia de 5%, iar exporturile de 7%.

Anul trecut, vanzarile de mobila din import au fost mai mari decat cele din productia autohtona, importurile reprezentand 53% din piata, iar productia autohtona 47%.

Mobilierul de lux nu se preda

Dincolo de batalia pe segmentul mobilierului ieftin, piata mobilei, potrivit studiului realizat de InterBiz Group, va continua sa genereze oferte alternative, pe segmentul mediu si top (mobilier de lux), insa si aceste segmente vor fi asociate unor politici de maketing agresiv in care pretul si conceptele de genul „JIT (just-in-time) delivery”, ce include transport si asamblarea mobilierului, vor juca un rol tot mai important.

Presedintele Class Mob, Camelia Sucu, declara, recent, ca perioada de criza a afectat in mica masura business-ul pe segmentul de lux, insa, pentru a stimula cererea, au fost declansate o serie de campanii promotionale menite sa stimuleze consumul.

„Desi este un an dificil, din cauza crizei economice si a conditiilor grele de creditatre, totusi Class Mob va cauta solutii pentru dezvoltarea si consolidarea companiei si pentru a mentine ridicat nivelul vanzarilor, al caror volum estimam ca va creste, in acest an, cu 5 pana la 10%”, a declarat Sucu.