Finante-Banci

EY: 55% dintre executivii din Romania sunt increzatori in evolutia economica a tarii

01 Oct, 12:17 • Redactia DailyBusiness
Liderii de business din România sunt încrezători atât în creșterea afacerilor lor în acest an, cât și în evoluția per ansamblu a economiei - arată concluziile studiului „O nouă viziune a creșterii" publicat astăzi de EY România.
EY: 55% dintre executivii din Romania sunt increzatori in evolutia economica a tarii

Astfel, 40% dintre companiile incluse în acest studiu
planifică o creștere semnificativă a cifrei de afaceri în 2015, cuprinsă între
10% și 31%, în timp ce doar 27% estimează o creștere moderată a cifrei de
afaceri, între 5% și 10%.

De
asemenea, 55% dintre executivii care au răspuns la sondaj, sunt încrezători și
foarte încrezători în evoluția economică a țării.

Acestea sunt concluziile studiului EY România
privind percepția mediului românesc de afaceri în a doua jumătate a anului 2015.

Analiza are la bază un chestionar prin care se analizează percepțiile a 328
executivi de top provenind din diverse industrii. 14% dintre respondenți
provin din companii cu cifra de afaceri mai mare de 50 de milioane Euro, 10%
din companii cu cifră de afaceri între 10-50 milioane Euro, 38% cu cifra de
afaceri între 1-10 milioane EUR și 38% sub 1 milion de EUR cifră de afaceri.

72%
sunt companii românești, restul de 28% fiind subsidiare ale unor companii străine.

Executivii au răspuns chestionarului EY România în perioada 16 iulie – 17
august 2015.

Estimările privind creșterea profitului sunt relativ
similare cu cele de la începutul anului: 35% dintre executivi estimează că vor
avea profituri cu peste 10% mai mari în acest an, în timp ce doar 12% dintre aceștia
se așteaptă la o scădere a profitabilității în 2015.

Creșterea investițiilor pentru 2015 s-a temperat ușor, pe măsură ce ne
apropiem de finalul anului. Astfel, doar 27% dintre respondenți mai prevăd o
creștere a investițiilor cu peste 10%, față de 36%, la începutul anului.
Estimările cele mai mari privind creșterea investițiilor sunt în domeniile
producției, construcțiilor și imobiliarelor și în domeniul transporturilor.

 „Creșterea
competitivității prin inovație și cercetare, creșterea brand-ului și digitalizarea
au urcat tot mai mult pe agenda de business a companiilor în acest an. În
consecință, liderii de afaceri se arată încrezători în potențialul care se află
în fața lor și se uită tot mai atent către noile oportunități pe care evoluția
mediului de afaceri le deschide. Important este cum vor aborda aceste
oportunități și cum își vor transforma avantajele competitive, construind o creștere
sustenabilă”,
spune Bogdan Ion, Country Managing Partner, EY România.

Creșterea numărului de angajați se temperează, însă mai este loc de
creșteri salariale


La fel
ca și în cazul investițiilor, pe măsură ce ne apropiem de sfârșitul anului
estimările privind creșterea numărului de angajați se temperează, în comparație
cu februarie 2015. Totuși, 58% dintre respondenți așteaptă creșteri ale
numărului salariaților, mai puțin însă față de începutul anului, când 71% dintre
executivi planificau creșterea personalului.

La începutul anului, 87%
dintre companii estimau că vor crește salariile angajaților în 2015, procent
care se menține relativ ridicat. 80% dintre respondenți declară că încă mai
este loc de creștere până la sfârșitul anului. Companiile din IT și din energie
și utilități estimează cele mai mari rate de creștere a salariilor în anul
curent.

Cererea
internă în creștere confirmă rolul de motor al creșterii

La
începutul lui 2015, liderii de business din România se așteptau ca cererea să
redevină motorul creșterii afacerilor românești, conform răspunsurilor oferite
în cadrul ediției din februarie a studiului „O nouă viziune a creșterii”. Dacă
la începutul anului, însă, doar 2% dintre respondenți se așteptau la o creștere
puternică a cererii, iar 64% prognozau o creștere moderată, în prezent, 27%
dintre respondenți estimează că cererea clienților pe care îi deservesc va
crește puternic și doar 40% se mai bazează pe o creștere moderată.

Provocări,
oportunități și riscuri

Întrebați
care sunt schimbările legislative care vor avea cel mai mare impact asupra
afacerii pe mai departe, liderii de business au indicat între primele trei:
reducerea TVA (31%), scutirea de la plata impozitului pe profitul reinvestit
(26%) și schimbarea regimului fiscal pentru liber-profesioniști.

Principalele
trei provocări pe care executivii le identifică în domeniul lor de activitate
sunt: competitivitatea scăzută (16%), retenția angajaților și managementul
talentelor (14%) și presiunea pe preț (13%). De partea cealaltă însă,
principalele oportunități indicate de respondenți în sectorul lor sunt:
exportul de servicii IT în afara României (16%), potențialul de creștere a
pieței interne (13%), și avansul tehnologic (12%).

Satisfacția
clienților definește succesul pe piața locală

Referindu-se
la factorii care definesc succesul pe piața locală în 2015, percepția
executivilor s-a schimbat pe parcursul ultimelor șase luni. Dacă, în februarie
2015, cei mai importanți trei indicatori erau: rezultatele financiare,
satisfacția clienților și cota de piață, în prezent, liderii de business se raportează diferit la
elementele care definesc succesul în afaceri.

Ei pun, așadar, mai mult accent
pe satisfacția clientului (84% dintre respondenți, față de 72% la începutul
anului), apoi pe rezultatele financiare (66% dintre respondenți, față de 68% la
începutul anului) și pe brand awareness
(51% dintre respondenți față de 41% la începutul anului).