Hipermarketul ideal in viziunea clientilor: parcare neaparat supraterana si toate casele deschise

23 Oct, 11:41 • Redactia DailyBusiness
Mersul la cumparaturi nu mai reprezinta la momentul actual doar o simpla necesitate in viziunea clientilor hipermarketurilor. Acestia isi doresc ca experienta cumparaturilor sa fie una completa, care sa le asigure pe langa accesul la o gama variata de produse la cel mai mic pret, posibilitati de relaxare, de servire a mesei si chiar de fumat in cadrul hipermarketului.
Hipermarketul ideal in viziunea clientilor: parcare neaparat supraterana si toate casele deschise

„Clientii
hipermarketurilor simt nevoia unei organizari cu totul distincte,
pentru ca sa
poata raspunde cat mai multor nevoi”, declara Irina Rainer,
coordonatorul studiului realizat de Exact Cercetare si Consultanta cu
ajutorul materialelor si metodologiilor Lego. 

„Utilizand piese
Lego, clientii hipermarketurilor au contribuit impreuna la
construirea modelului ideal. Iar acest model vizeaza schimbarea,
incepand cu parcarea si terminand cu organizarea caselor de marcat”,
mai adauga coordonatorul studiului.


Intrare si iesire
diametral opuse


Intrarea este una
maiestuoasa, care sa-i faca pe clienti sa se simta cu totul speciali
(intocmai ca vedetele pe covorul rosu): bolta/culoar de acces. Sunt
preferate plantele naturale de dimensiuni mari, care creeaza in
acelasi timp senzatia de spatiu curat, de „acasa”.

Intrarea in
hipermarket se realizeza pe la mijlocul galeriei comerciale, pentru
ca vizitatorii sa nu fie nevoiti sa traverseze o intreaga galerie
comerciala pentru a putea intra in hipermarket. La intrare, isi
asteapta cumparatorii atat cosurile de cumparaturi, cat si
carucioarele, pentru ca fiecare vizitator sa isi aleaga obiectul care
se potriveste listei sale de cumparaturi.

Acestia simt de asemenea
nevoia unor carucioare de mai multe marimi (medii si mari), existand
persoane pentru care cosul de cumparaturi este insuficient, iar
caruciorul disponibil in prezent, prea mare pentru ceea ce are de
cumparat.

Accesul si parasirea
hipermarketului se realizeaza prin doua puncte distincte, pentru a
fluidiza traficul si a facilita deplasarea vizitatorilor. Asadar,
directia de parcurgere a magazinului este „tot inainte”, de la
intrare si pana la casa (care este la iesire), parcurgandu-se o
distanta in linie dreapta. Iesirea se face prin partea opusa
intrarii, clientii indreptandu-se cu usurinta catre parcarea care
este usor accesibila de la iesirea din hipermarket.


Parcarea: neaparat
supraterana

Parcarea este vazuta
de majoritatea cumparatorilor ca fiind una supraterana, pe de-o parte
pentru a evita posibilele derapari in panta in anotimpul rece, iar pe
de alta, pentru a veni in ajutorul soferilor de gen feminin, care
tind sa ocoleasca deseori parcarile subterane.

Aceasta este una
spatioasa, situata in lateralul hipermarketului si astfel la mijlocul
distantei dintre intrare si iesire. Accesul in parcare se doreste a
fi realizat cu usurinta, dintr-un drum larg, traficat, fiind de
evitat accesul prin strazi inguste. Locurile de parcare trebuie sa
fie late si in diagonala, fiind astfel mult mai usoara atat intrarea
in locul de parcare, cat si iesirea.

Ferestre si plante


Odata intrat in
hipermarket, mediul este foarte prietenos si viu: exista plante
naturale si ferestre ce faciliteaza accesul luminii naturale. Este
astfel eliminata senzatia de „inchis, ca intr-o cutie”, pe care o
resimt la momentul actual clientii hipermarketurilor.
Diversitatea
raioanelor caracterizeaza hipermarketul dorit de public
Clientii cauta ca
hipermarketul sa le ofere o multitudine de raioane: de la produse de
ingrijire a locuintei si produse alimentare si pana la cosmetice,
imbracaminte, accesorii auto, electrice si electrocasnice.

Fiecare raion
trebuie sa aiba cate un consultant

Hipermarketul este
foarte bine organizat si dispune de o mare diversitate de game si de
produse in cadrul aceleiasi game. Promotiile sunt bine semnalizate,
pentru a fi foarte vizibile. Sunt nelipsiti consultantii de raion,
imbracati toti la fel, care indruma clientii spre gasirea produsului
cautat ori achizitionarea produsului care sa raspunda cel mai bine
nevoilor acestora.

Spatii de relaxare,
de luat masa si fumat

Hipermarketul ideal
are un spatiu de relaxare, pentru momentele in care cumparatorii sau
insotitorii acestora doresc sa se odihneasca, eventual cu copiii.
Exista de asemenea un spatiu inchis (cu geamuri), unde clientii pot
manca sau pot fuma, nemaisimtindu-se astfel in interiorul
hipermarketului mirosul mancarurilor gatite, care la momentul actual
pot fi servite intr-un spatiu ce nu este delimitat in vreun fel de
restul hipermarketului. Pentru ca experienta sa fie una completa,
aceasta trebuie sa imbine utilul cu placutul, iar in aceasta
situatie, spatiile de relaxare si servit masa nu trebuie sa
lipseasca.

Toaleta in incinta
hipermarketului

Toaleta se regaseste
de asemenea in incinta hipermarketului si este foarte bine
semnalizata. Este important ca aceasta sa nu se afle dupa linia
caselor sau in galeria comerciala, ci cat mai aproape de locul in
care se gasesc cumparatorii. 

Casele de marcat
trebuie sa fie toate deschise

Este necesara
existenta multor case, iar toate acestea ocupate de casieri, pentru a
fi eliminata astfel problema cozilor. Clientii doresc ca angajatii sa
fie amabili, iar atmosfera calda si primitoare. In timp ce
consultantii sunt asteptati spre a oferi sfaturi la raft, din partea
casierilor, vizitatorii hipermarketurilor asteapta sa le fie
verificat gradul de satisfactie in legatura cu experienta avuta.

Mai mult/a: spatiu,
curatenie

In drumul sau,
cumparatorul nu doreste sa fie deranjat sau sa-i deranjeze pe altii.
De aceea, spatiul dintre rafturi trebuie largit, pentru ca 2 persoane
aflate simultan cu carucioare la rafturi paralele, sa nu blocheze
trecerea unui al treilea carucior. Cabina de proba nu trebuie sa
lipseasca, in timp ce curatenia de la raionul legume-fructe este
elementul asupra caruia majoritatea clientilor atrag atentia. Biroul
de informatii, amplasat in apropierea iesirii, trebuie sa ofere
cumparatorilor orice tip de informatii, precum si facturi fiscale
pentru cumparaturile efectuate.

Studiul calitativ a
fost realizat de Exact Cercetare si Consultanta prin intermediul a 4
sesiuni de workshop Lego, cu participanti cu varste cuprinse intre
18-39 de ani. Analiza a fost realizata in intervalul 13-17 octombrie
2014 si au fost utilizate kit-uri Lego, ce permit explorarea
subconstientului, prin facilitarea exprimarii parerilor prin
intermediul jocului.