Finante-Banci

IFN-urile, obligate sa mentina contractele excesiv de oneroase dupa eliminarea clauzelor abuzive

21 Nov, 18:03 • Redactia DailyBusiness
Clauzele cuprinse in contractele de servicii financiare nebancare pot fi abuzive, spune avocatul Razvan Dinca in legatura cu Legea nr. 193/2000 privind clauzele abuzive din contractele incheiate intre profesionisti si consumatori.
IFN-urile, obligate sa mentina contractele excesiv de oneroase dupa eliminarea clauzelor abuzive

Legea nr. 193/2000 transpune in
legislatia nationala Directiva nr. 93/13/CEE, aplicabila tuturor contractelor incheiate intre
profesionisti si consumatori avand ca obiect vanzarea de bunuri sau prestarea de servicii.

Potrivit Legii, o clauza contractuala
va fi considerata abuziva in cazul in care sunt indeplinite, in mod cumulativ, urmatoarele 3 conditii:

1. clauza nu a fost negociata direct cu
consumatorul;

2. clauza creeaza un dezechilibru
semnificativ intre drepturile si obligatiile partilor;

3. clauza este contrara bunelor
credinte.

„Practica judiciara europeana a
statuat ca instantele au dreptul sa invoce din oficiu nulitatea contractului determinata de caracterul
presupus abuziv al unei clauze”, a declarat Razvan Dinca, managing partner la casa de avocatura Razvan Dinca & Asociatii.

„In continuare, in vederea respectarii principului
contradictorialitatii, instantele trebuie sa puna in discutia
partilor posibilitatea anularii contractului,
urmand ca pe baza probelor administrate, fie sa constate caracterul abuziv al clauzei si,
indirect, sa dispuna anularea acesteia, fie sa mentina contractul ca fiind incheiat cu respectarea
dispozitiilor legale”, a adaugat Dinca.

Sanctiunea inserarii unei astfel de
clauze intr-un contract incheiat intre un consumator si un
profesionist este nulitatea absoluta
partiala a contractul incheiat.

Legislatia in vigoare confera
doar consumatorului dreptul de a cere
rezilierea in cazul in care contractul nu isi mai poate produce efectele ulterior eliminarii
clauzelor abuzive.

„Textele sunt astfel redactate incat lasa
sa se inteleaga ca profesionistul este
obligat sa mentina contractul si sa continue sa isi execute obligatiile chiar si in eventualitatea
in care obligatiile sale ar deveni excesiv de oneroase„, a
adaugat Razvan Dinca.

Modificarile introduse prin Legea
76/2012 de punere in aplicare a noului cod de procedura civila, in vigoare de la 1 octombrie
2013, obliga instanta sesizata printr-o cerere formulata de catre ANPC sau de catre asociatiile
pentru protectia consumatorului sa impuna profesionistului sa modifice nu doar contractul cu
privire la care a fost sesizata, ci toate contractele aflate in curs de executare precum si
contractele preformulate.

Noua reglementare este limitata si lacunara in privinta mijloacelor de
aducere la indeplinire a hotararilor judecatoresti avand un asemenea dispozitiv, conchide avocatul Razvan Dinca.