- 
English
 - 
en
Romanian
 - 
ro
Finante-Banci

Majoritatea romanilor cumpara produse bancare „cu ochii inchisi”

03 Aug, 11:18 • Redactia DailyBusiness
Mai mult de jumatate din populatia bancarizata nu a efectuat nicio comparatie intre oferte inainte de a achizitiona un produs financiar bancar, in timp ce doar 41% dintre respondenti au declarat ca au citit contractul in intregime, reiese din studiul "Nivelul de educatie financiara al romanilor" comandat de ARB si realizat de compania GFK Romania.
Majoritatea romanilor cumpara produse bancare cu ochii inchisi

8 din 10 utilizatori de produse bancare citesc cel putin partial contractul, iar dintre acestia 80% declara ca nu au gasit decat putine neclaritati/ sau deloc in acest document.

„Este recomandabil ca utilizatorii de produse si servicii bancare – clientii bancilor – [b]sa citeasca in intregime contractul inainte de semnare si sa solicite lamuriri suplimentare[/b], acolo unde se impun, in scopul clarificarii termenilor, a impactului sau riscurilor pe care le presupune asumarea prevederilor inscrise in contracte”, a declarat Radu Gratian Ghetea, presedintele Consiliului Director al Asociatia Romana a Bancilor (ARB).

Conform studiului, un procent de 57% din populatia bancarizata nu a efectuat nicio comparatie inainte de a achizitiona un produs financiar bancar, 8% din respondenti au efectuat comparatii cu inca o oferta, restul efectuand comparatii cu mai multe oferte de produse ale bancilor.

Chiar si in situatia contractarii de credite, studiul arata ca aproape jumatate din utilizatori nu au comparat nici macar doua oferte. Cu toate acestea, persoanele care au achizitionat credite sunt mult mai inclinate decat restul sa compare mai multe oferte.

Studiul GFK arata ca [b]produsele bancare cele mai utilizate[/b] si/sau dorite de populatie sunt cardurile de debit, creditele, conturile curente si formele de economisire.

La nivelul intregii populatii, produsele bancare sunt destul de putin cunoscute. Cele mai cunoscute sunt cardul de debit si creditul bancar, dar chiar si cu acestea sunt familiari doar aproximativ 4 din 10 romani.

Potrivit studiului, doar 52% din utilizatorii de carduri de debit si 71% din utilizatorii de carduri de credit folosesc aceste produse pentru [b]plati la comercianti[/b]. Acest comportament este puternic influentat de marimea localitatii de resedinta: cu cat localitatea este mai mare cu atat sunt mai multi cei care platesc la comercianti cu cardul, de la 4 din 10 posesori de carduri de debit din mediul rural pana la 8 din 10 din Bucuresti. Si numarul comerciantilor care accepta plati cu cardul este mai mare in localitatile cu un grad de urbanizare mai ridicat, ceea ce arata ca o bariera in adoptarea acestui comportament este gradul de acceptare a cardurilor.

Jumatate din respondenti considera ca scoala ar trebui sa se ocupe de educatia financiara a populatiei, aceasta institutie fiind urmata de mass – media si banci in topul perceptiilor populatiei privind responsabilitatea institutiilor cu privire la educarea financiar bancara.

Studiul s-a realizat la nivel national pe un esantion de 1.000 de respondenti din randul populatiei adulte, populatia bancarizata reprezentand 56%. Perioada de culegere a datelor a fost intre 8 si 23 iunie 2011.