Metro, Selgros, Mega Image, Real si 21 de furnizori ai lor, amenda uriasa de la Concurenta

13 Jan, 13:06 • Redactia DailyBusiness
Consiliul Concurentei a sanctionat 25 de companii de pe piata comercializarii produselor alimentare - Metro, Selgros, Mega Image, Real  si 21 de furnizori ai acestora - cu amenzi in valoare totala de 35 milioane euro.
Metro, Selgros, Mega Image, Real si 21 de furnizori ai lor, amenda uriasa de la Concurenta

Sanctiunile au fost aplicate in cadrul investigatiei avand
ca obiect intelegeri pentru fixarea preturilor intre retailerii Metro, Real,
Selgros, Mega Image si furnizorii acestora, in perioada 2005-2009.
 
 

In urma investigatiei, a fost sanctionata incalcarea legii
concurentei atat pentru stabilirea preturilor de revanzare (de raft), cat si
pentru comportamentul companiilor in cadrul promotiilor.
 
 

Consiliul Concurentei a constatat ca preturile de vanzare la
raft nu se stabileau conform regulilor de piata prin raportul dintre cerere si
oferta, ci furnizorul si retailer-ul stabileau un pret fix sau minim.
 

Aceasta practica conduce la preturi mai mari pentru
consumatorul final, retailerul neputand sa scada pretul sub limita stabilita cu
furnizorul.
 
 

In ceea ce priveste comportamentul companiilor in cadrul
promotiilor, contractele sau documentele contractuale dintre unii retaileri si
furnizori contineau o clauza care prevedea ca, in aceeasi perioada, furnizorii
nu puteau realiza promotii simultane in diferite lanturi de retail, acestea putand
doar sa alterneze.
 
 

In acest fel,
consumatorul final nu putea avea acces, in acelasi timp, la promotii si
implicit la cel mai mic pret, in magazine concurente. Decizia de a realiza sau
nu promotii in lanturi de magazine concurente trebuie sa apartina furnizorului.
 
 

Iata mai jos lista companiilor sanctionate:
 
 

1.    Mega Image SRL –
24.569.530 lei (5,6 milioane euro)

2.    Metro Cash&Carry
Romania SRL- 49.684.182 lei (11,3 milioane euro)

3.    Real Hypermarket
Romania SRL-23.869.142 lei (5,5 milioane euro)

4.    Selgros Cash&Carry
Romania SRL- 29.202.355 lei (6,6 milioane euro)

5.    Agroalim Distribution
SRL- 607.214 lei (138.000 euro)

6.    Albalact SA- 2.199.507
lei (499.888 euro)

7.    Argus SA- 623.106 lei
(141.615 euro)

8.    Covalact SA – 659.267
lei (149.833 euro)

9.    Cramele Halewood SA –
278.694 lei (63.340 euro)

10.  Danone PDPA SRL- 2.639.243 lei (599.828 euro)

11.  De Silva Intermed SRL – 31.753 lei (7.217
euro)

12.  Delaco Distribution SA- 910.047 lei (206.829
euro)

13.  Gerola Prodinvest SRL – 308.923 lei (70.210
euro)

14.  Granddis SRL – 327.157 lei (74.354 euro)

15.  Impex Bock SRL -5.751 lei (1.307 euro)

16.  Macromex SRL- 2.354.190 lei (535.043 euro)

17.  Napolact SA- 1.164.467 lei (264.652 euro)

18.  Parmalat Romania SA – 269.852 lei (61.330
euro)

19.  Prodlacta SA – 166.122 lei (37.755 euro)
20.  Quadrant-Amroq Beverages SRL -3.193.541 lei
(725.805 euro)

21.  Star Foods EM SRL – 1.953.160 lei (443.900
euro)

22.  Transilvania General Import Export SRL –
4.693.436 lei (1,1 milioane euro)

23.  Tymbark Maspex Romania SRL – 1.646.923 lei
(374.301 euro)

24.  Whiteland Import Export SRL – 2.324.484 lei
(528. 292 euro)

25.  Zarea SA – 347.489 lei (78. 975 euro).
 
 

La sfarsitul anului trecut, Consiliul Concurentei a declansat
o noua investigatie, care vizeaza posibila incalcare a regulilor de concurenta
nationale si comunitare de alte lanturi de retail din Romania si anume Auchan
Romania SA, Carrefour Romania SA, Romania Hypermarche SA (Cora), Kaufland Romania
SCS si furnizori ai acestora. In cadrul investigatiei declansate, Consiliul
Concurentei a efectuat inspectii inopinate, documentele ridicate in cadrul
acestor inspectii aflandu-se in analiza autoritatii romane de concurenta, in
cadrul procedurilor specifice investigatiei.
 
 

Tot la sfarsitul anului trecut, Guvernul a aprobat
Memorandumul privind infiintarea unui sistem de monitorizare a preturilor
bunurilor de consum, respectiv „Monitorului preturilor bunurilor de
consum”.
 

Proiectul, ce va fi derulat de Asociatia pentru Protectia
Consumatorilor din Romania (APC Romania) cu sprijinul prin Autoritatii Nationale
pentru Protectia Consumatorilor – ANPC si al Consiliului Concurentei, prevede
crearea unui platforme on-line care sa afiseze saptamanal preturile produselor
care fac parte din cosul zilnic al populatiei. Obiectivele proiectului sunt pe
de-o parte informarea consumatorilor care vor putea compara preturile si
identifica magazinele de unde pot cumpara alimentele de baza la cele mai mici
preturi, iar pe de alta parte scaderea preturilor ca urmare a cresterii
concurentei intre magazine.
 

Aceste actiuni ale Consiliului Concurentei se inscriu in
trendul european privind acordarea unei mai mari atentii sectorului de
comercializare a produselor alimentare prin intermediul lanturilor de retail. In
anul 2013, Autoritatea de concurenta din Austria a amendat grupul Rewe pentru intelegeri
cu un grup de furnizori pentru fixarea preturilor de vanzare la raft, a preturilor
de promotie si a intervalelor exclusive pentru realizarea promotiilor. O
alta investigatie care vizeaza segmentul de retail alimentar se afla in desfasurare
la autoritatea germana de concurenta.