Finante-Banci

Motorina rusească va fi interzisă în Uniunea Europeană. Ne așteaptă o criză a carburanților?

16 Jan, 14:51 • Polojan Tudor
Rusia asigura mai mult de jumătate din importurile de carburanți către Uniunea Europeana înainte de începerea războiului împotriva Ucrainei. Noile sancțiuni împotriva Kremlinului vor fi implementate pe 5 februarie 2023, UE riscând să rămână fără resurse de combustibili în plină iarnă, generând o criză fără precedent.
Motorina rusească va fi interzisă în Uniunea Europeană. Ne așteaptă o criză a carburanților?

În plină iarnă, Europa riscă să treacă printr-o criză a carburanților, ca urmare a noilor sancțiuni ce vor fi impuse Rusiei, începând cu data de 5 februarie a acestui an. Printre produsele petroliere livrate de ruși, se numără și motorina, consumatorii fiind îngrijorați deja de rata inflației și creșterea prețurilor. Sancțiunile sunt menite să scadă veniturile provenite din importul de combustibili fosili care sunt folosite drept finanțare a războiului lui Putin împotriva Ucrainei, relatează știripesurse.

Vezi și: Școala de șoferi în 2023. Cât te costă să devii șofer și de ce acte ai nevoie pentru permis

Când se va instala criza europeană de motorină?

Analiștii Politico afirmă că problemele nu vor apărea odată cu punerea în aplicare a măsurilor. Raj Rajendran, analist Refinitiv, spune că nu va fi o criză în viitorul apropiat. Datorită vremei calde, cererea de motorină este scăzută, mai precizează acesta.

Importurile de motorină ale Europei au atins un volum record în decembrie 2022, de 8,2 milioane de tone, potrivit Refinitiv. Totalul barililor de motorină importați din Rusia în 2022 se ridică la 220 de milioane de barili, iar înlocuirea acestui volum este văzută de către cei de la Bloomberg ca o adevărată provocare.

Stație de alimentare motorină/ Foto sugestiv
Stație de alimentare motorină/ Foto sugestiv

Sursele alternative se găsesc în Arabia Saudită și India, UE și UK începând din 2021 să înlocuiască sursa rusească. Datorită acestei schimbări, în decembrie 2022 doar 40% din importuri proveneau din Rusia, restul de 60% provenind din vestul îndepărtat.

Eugene Lindell de la Facts Global Energy susține că „Livrările ruseşti pierdute vor fi înlocuite“, un lucru imposibil de garantat, însă putem considera că avem motive să credem că importurile rusești pot fi înlocuite de importurile din alte țări.

Cu toate acestea însă, indirect, unul dintre cei mai importanți potențiali furnizori către Europa ar putea fi China. La rândul lor, Statele Unite ale Americii și-au crescut numărul de livrări, iar Kuwaitul are același obiectiv.

Una dintre marile temeri, în ciuda alternativelor de aprovizionare, este aceea că sancțiunile impuse Rusiei ar putea determina dispariția barililor ruseşti de pe piaţa mondială, ca urmare a lipsei de cumpărători. Acest lucru ar duce la reducerea producțiilor rafinăriilor și la adeverirea temerilor.

Un factor la fel de important cu privire la o posibilă criză a carburanților va fi cererea, care la rândul ei depinde de vreme și situația economică.

Te-ar mai putea interesa: Cât este amenda pentru rovinietă în 2023. În cât timp se prescrie şi cum o plăteşti