Piata bunurilor de folosinta indelungata a crescut iar cu peste 10%

15 Nov, 15:06 • Redactia DailyBusiness
Piata bunurilor de folosinta indelungata din Romania a inregistrat o crestere de doua cifre pentru al treilea trimestru consecutiv. In primele trei trimestre ale lui 2011 piata a aratat o crestere de 11,5% comparativ cu aceeasi perioada a anului trecut, potrivit unui studiu GfK.
Piata bunurilor de folosinta indelungata a crescut iar cu peste 10%

Cel de-al treilea trimestru a fost unul de succes in special pentru piata de IT (+26,6%), insa nu numai, toate sectoarele monitorizare de GfK Temax au avut evolutii pozitive. Pe langa electrocasnicele mici, foto si telecom, care au continuat sa inregistreze rate solide de crestere, sectorul echipamentelor de birou a crescut pentru prima data din 2008. Electronicele si electrocasnicele mari au aratat o crestere minora de 2,7%, respectiv 1,1%.

IT: Cresterea de doua cifre continua

Comparativ cu aceeasi perioada a anului trecut, sectorul IT a inregistrat o crestere consistenta. Rata de crestere a fost de 26,6% in valoare, ceea ce sugereaza faptul ca amanarea cererii pentru produsele IT a ajuns la final.

Trendul pozitiv este vizibil in special in cadrul categoriei computerelor portabile, unde consumatorul a fost motivat in procesul de cumparare de eroziunea de pret. O alta categoriei pentru care eroziunea de pret a incurajat consumul a fost cea a monitoarelor, unde pretul a avut acelasi trend.

Electrocasnice mici: Aparatele pentru prepararea mancarii si expresoarele si-au continuat povestea de succes

Sectorul electrocasnicelor mici din Romania a cunoscut o crestere de 15,8% in T3 2011 fata de aceeasi perioada a anului trecut. Majoritatea produselor din aceasta categorie au contribuit la impunerea tendintei pozitive.

Dezvoltarea sectorului a fost sustinuta de cresteri mari, de peste 30%, pe pietele aparatelor pentru prepararea mancarii si aparatelor pentru prepararea bauturilor calde. Cererea in crestere pentru toate produsele din cadrul categoriei aparatelor pentru prepararea mancarii, inclusiv roboti de bucatarie, arata faptul ca interesul consumatorului roman pentru acestea revine.

Sistemele pe baza de capsule, care anul trecut au revolutionat piata expresoarelor din Romania, au avut o contributie importanta la cresterea intregii categorii de aparate pentru prepararea bauturilor calde.

Fiind cunoscuta de catre consumatori si sustinuta de lansarea de noi produse, publicitate si produse cu un design atragator, aceasta tehnologie este principala responsabila pentru succesul categoriei din care face parte. Mai mult, produsele high-end precum expresoarele fullautomate satisfac chiar si pe cei mai pretentiosi consumatori atragand prin inovatii si materiale scumpe.

Piata de storcatoare s-a bucurat si ea de o crestere semnificativa, de peste 20%. Aspiratoarele au avut o performanta solida, principalul declansator al cresterii fiind produsele fara sac.

Inovatia, un pret accesibil si design-ul atragator sunt elementele cheie care dau forma unei decizii de cumparare.

Foto: Sectorul arata evolutii pozitive

In cel de-al treilea trimestru al lui 2011, piata foto a crescut cu 15,6%, insumand o valoare totala de 13 milioane euro. Pana acum, iulie a fost cea mai puternica luna a anului, contribuind semnificativ la performanta de ansamblu a sectorului. Totusi, asa cum era de asteptat, ratele de crestere au incetinit de la trimestru la trimestru.

Ca si in trimestrele anterioare, preferintele consumatorilor s-au indreptat catre compacte cu zoom-ul de 4x<5x, compacte high-end si D-SLR-uri entry level. In ciuda succesului camerelor foto digitale, piata ramelor foto digitale s-a aflat pe un trend negativ, vanzarile scazand cu aproximativ 9%.

Telecom: Piata inregistreaza cifre pozitive

Comparativ cu acelasi trimestru al anului trecut, in T3 2011 piata de telecom a continuat sa creasca, +13,9% in valoare. Inca o data, principala forta motrice este segmentul smartphone-urilor. Acestea preiau cu usurinta din cota telefoanelor mobile. Cu toate acestea, pentru moment, in termeni de volum, telefoanele mobile inca domina piata.

Insa, daca se compara volumele de smartphone-uri din trimestrul actual cu cele din T3 2010, se poate observa ca acestea sunt de aproape trei ori mai mari.

Succesul smartphone-urilor este stimulat si de competitia crescanda dintre sistemele de operare. De asemenea, exista o evolutie pozitiva a dispozitivelor cu ecran tactil; acestea ofera mai mult decat functiile de baza, si anume comunicarea si accesul facil la internet.

Piata echipamentelor de birou inregistreaza o revenire spectaculoasa

Dupa lungi perioade de scaderi consecutive, pia?a de imprimante si multifunctionale isi revine in al treilea trimestru al anului curent, inregistrand o crestere de 13,6%, in valoare, comparativ cu aceeasi perioada a anului trecut. 

Atingand o valoare de 7 milioane euro in acest trimestru, sectorul echipamentelor de birou isi revine intr-un context economic inca tulbure. Produsele care au avut cea mai mare contributie la aceasta revenire au fost multifunctionalele, in special cele laser. Cresterea s-a manifestat in special in sectorul achizitiilor corporate, insa o revenire s-a vazut si in randul consumatorilor individuali.

De remarcat faptul ca in cadrul vanzarilor catre sectorul business-to-business, orientarea  se mentine catre produse performante, pretul mediu al pietei pe acest segment  in trimestrul al treilea fiind mai ridicat decat in aceeasi perioada a anului trecut.

La polul opus, in segmentul consumatorilor individuali, pretul este un criteriu mai important in procesul de luare a deciziei de cumparare. In mod traditional, imprimantele unifunc?ionale sunt inca de interes in cadrul canalului de retail, dar nu reusesc sa atraga vanzari din partea companiilor si a sectorului public. Astfel, loc pentru achizitii exista, iar portofoliul de produse oferit de producatori acopera cerinte de inalta performanta, preturi competitive si diversitate.

Electronice: Segmentele audio si video sunt o provocare pentru acest sector

La inceputul lui 2011 performanta pietei de electronice a fost una dintre cele mai bune in cadrul sectoarelor monitorizate, previzionand dezvoltari importante. Totusi, de la trimestru la trimestru ritmul a incetinit.

T3 2011 a inregistrat o rata de crestere de 2,3%, piata totala de electronice insumand valoarea de 53 Mil. EUR. Paralela cu evolutia intregului sector a fost, bineinteles, evolutia celui mai important segment – piata televizoarelor cu ecran plat.

Daca inceputul anului a adus rate de crestere de doua cifre, cel de-al treilea trimestru a reusit sa impuna o rata de crestere de doar o cifra. Chiar si asa, a fost un rezultat sustinut de o serie de circumstante care au caracterizat piata in acest trimestru.

Retailerii si producatorii au luptat cu diferite arme: au fost campanii promotionale precum “TVA-ul inapoi”, preturi atractive pentru modele de anul trecut in segmentele cele mai populare (in mare parte 26” si 32”), vanzari mai mari pentru modelele brand-urilor cu un pret mai accesibil si in plus, au fost impinse in piata modelele cu specificatii inovative precum 3D si Smart TV.

Chiar daca cele din urma nu au reusit sa mentina piata la o rata de crestere de doua cifre, nu poate fi trecuta cu vederea bucuria consumatorului de a cumpara modele de televizoare 3D/Smart TV la preturi mai accesibile. Eroziunea de pret pentru inovatii a inceput. Este de sperat ca noile caracteristici (care sunt acum disponibile si pentru diagonalele mai mici) sa mentina o crestere solida pe piata de televizoare plate.

Pe langa televizoarele plate, doar sistemele de navigatie si consolele video au mai avut o performanta pozitiva in acest trimestru. Provocarea actuala pentru piata de electronice este sa genereze rezultate pozitive in cadrul segmentelor audio si video.

Electrocasnice mari: Evolutii mixte

Piata electrocasnicelor mari a atins o crestere de 1% in acest trimestru, ceea ce poate parea nu foarte impresionant daca avem in vedere comparatia intre trimestre (T2: 5%). Totusi, cum majorarea TVA-ului a fost introdusa in T3 anul trecut, comparam pentru prima data in acest an perioade cu acelasi nivel al TVA-ului. Astfel, performanta acestui trimestru descrie o crestere reala.

T3 a fost primul trimestru din acest an care a aratat cresteri pozitive atat in volum, cat si in valoare.  In ciuda acestui fapt, pretul a scazut pentru majoritatea produselor din aceasta categorie; exceptie facand frigiderele si cuptoarele cu microunde.

Cresterea pretului frigiderelor, un segment important in cadrul sectorului electrocasnicelor mari, a dus la scaderea vanzarilor pe aceasta piata comparativ cu T3 2010. Acest lucru a influentat evolutia intregului sector. Vanzarile din ultimele trei luni au insumat 94 Mil. EUR.

Categorii precum masinile de spalat, incorporabilele pentru gatit (cuptoare si plite) si congelatoarele au avut o performanta buna atat de-a lungul intregului an 2011, cat si in T3 2011.

In ceea ce priveste masinile de spalat, vanzarile au fost sustinute de produse cu tehnologii noi, mai bune, oferite la preturi atractive. Incorporabilele, un segment de nisa inca, sunt impulsionate de dorinta consumatorilor de a-si inlocui vechea bucatarie cu una cu un design mai bun si noi facilitati. Cu toate ca masinile de spalat vase inregistreaza un volum de vanzari scazut, rata de crestere pentru aceste noi produse este mai mare de la trimestru la trimestru.

Una dintre cele mai interesante evolutii pe piata electrocasnicelor mari vine de pe piata de congelatoare. Aceste produse se bucura de o performanta extraordinara; 2011 a fost cu aproape 30% mai bun ca 2010. O explicatie pentru acest lucru vine din faptul ca efectele crizei au modificat comportamentul consumatorului – acum oamenii isi fac mai multe provizii.