Piata serviciilor postale a scazut cu peste 30% in 2009

01 Nov, 13:59 • Redactia DailyBusiness
Piata serviciilor postale din Romania a scazut cu 33% in 2009, scadere cauzata in principal de diminuarea cu peste 40% a traficului intern inregistrat de catre furnizorul de serviciu universal, Compania Nationala Posta Romana (CNPR), potrivit datelor ANCOM.
Piata serviciilor postale a scazut cu peste 30% in 2009

Cu toate ca traficul postal international a inregistrat scaderi in ultimii ani, in anul 2009 acesta a cunoscut o crestere de peste 60%, care nu a fost insa suficienta pentru a stopa declinul intregii piete.

Traficul postal total corespunzator anului 2009 a fost de peste 460 de milioane de trimiteri, rezultand o medie de 21,46 de trimiteri postale per locuitor, cu peste 10 trimiteri per locuitor mai putin decat in anul 2008 cand s-a inregistrat o medie de 31,98 de trimiteri postale per locuitor.

Un procent de 93,77% din traficul postal total aferent anului 2009 este reprezentat de traficul intern care a inregistrat o scadere de peste 35% pana la valoarea de 431 milioane de trimiteri in conditiile in care traficul intern realizat de CNPR a scazut cu 40,82%, iar cel realizat de ceilalti furnizori a crescut cu 29,67%.

Desi traficul international a crescut in anul 2009 cu aproape 62%, acesta nu a putut influenta prea mult scaderea pietei postale intrucat ponderea acestuia in volumul total de trafic postal este relativ mica de numai 6,23%. Din datele statistice prelucrate de ANCOM a reiesit faptul ca atat CNPR, cat si ceilalti furnizori postali au inregistrat cresteri in acest sector de aproape 68%, respectiv 26%.

Traficul postal total este format din traficul trimiterilor din posta de scrisori (servicii postale avand ca obiect trimiteri de corespondenta, trimiteri constand in imprimate, pachete mici si trimiteri de publicitate prin posta, cu limita maxima de greutate 2 kg.), traficul de colete si traficul aferent serviciilor postale Express (servicii postale care presupun, in mod cumulativ: eliberarea de catre furnizor expeditorului a unui document care atesta data si ora depunerii, precum si, de regula, plata tarifului; predarea trimiterii postale la adresa destinatarului, personal catre acesta sau catre persoana autorizata sa primeasca trimiterea postala; raspunderea furnizorului pentru predarea cu intarziere a trimiterii postale; predarea rapida a trimiterii postale).

Toate cele trei categorii de trafic au avut o dinamica asemanatoare in sensul ca au inregistrat scaderi la nivel intern si cresteri la nivel international. CNPR detine o cota majoritara pe segmentele postei de scrisori si pe cel al serviciilor express de aproximativ 89%, respectiv 64%, in timp ce colectarea si distributia coletelor a fost realizata in proportie de peste 88% de catre ceilalti furnizori postali.