Privatizare „pe genunchi” la CFR Marfa? Investitorul scos din cursa cere suspendarea procesului

17 Jun, 16:36 • Redactia DailyBusiness
Omnitrax Inc., cel mai mare operator feroviar privat din America de Nord, a depus in data de 14 iunie 2013, o contestatie la procesul de privatizare a CFR Marfa si solicita suspendarea acestuia pana la rezolvarea contestatiei, a anuntat, luni, intr-un comunicat de presa, operatorul american.
Privatizare pe genunchi la CFR Marfa? Investitorul scos din cursa cere suspendarea procesului

„Omnitrax contesta procedura de
privatizare derulata pana la data de 05.06.2013 si finalizata cu o
instiintare emisa de Ministerul Transporturilor, prin care aceasta a
fost decazuta din dreptul de participare la etapele ulterioare ale
procesului de privatizare. Aceasta instiintare este dovada unui
proces netransparent si a unui calendar de privatizare care nu oferea
niciunui investitor de buna credinta ocazia sa depuna o oferta
legitima si argumentata, deoarece procedura permitea doar o saptamana
pentru auditarea a peste 10.000 de documente, cu date in format
neprelucrabil”, mentioneaza sursa citata. 

Omnitrax
precizeaza ca a solicitat accesul la situatii contabile precise, pe
care CFR Marfa SA are obligatia sa le intocmeasca lunar sau anual,
cum ar fi bilanturi, balante sintetice si analitice, fise contabile
ale unor conturi, semnate de reprezentantii societatii, situatii
uzuale in procedurile de audit. 

„Desi aceste informatii
nu sunt confidentiale si trebuiau puse la dispozitia participantilor,
Omnitrax nu a avut acces la ele. in aceste conditii era imposibil
pentru orice investitor de buna credinta cum este Omnitrax sa depuna
pana la data de 05.06.2013, conform cerintelor procedurii de
privatizare, atat o oferta neangajanta reala (adaptata nevoilor de
dezvoltare ale CFR Marfa), cat si comentariile privind contractul de
vanzare-cumparare, alaturi de un plan de restructurare pe cinci ani,
care sa transforme o companie de stat plina de datorii si ineficienta
intr-o companie feroviara profitabila care sa aduca beneficii
economiei si cetatenilor Romaniei”, noteaza compania
americana. 

Omnitrax mentioneaza, totodata, ca „are
nevoie de o mai buna intelegere a situatiei reale a CFR Marfa astfel
incat sa gaseasca metodele prin care sa poata oferi cea mai buna
propunere de optimizare a companiei”. 

In acest context,
compania americana subliniaza ca a solicitat in mod repetat
prelungirea perioadei de audit la 45 de zile pentru analiza
informatiilor si pentru formularea ofertei, in conditiile in care a
avut si confirmarea oficiala a Fondului Monetar International ca nu
poate interveni in modificarea calendarului privatizarii iar orice
decizie de acest fel depinde de ministerul  de resort. Potrivit
Omnitrax, Ministerul Transporturilor a refuzat, invocand angajamentul
fata de Fond. 

„Astfel, Omnitrax solicita suspendarea
procesului de privatizare pana la rezolvarea contestatiei sale,
admiterea contestatiei prin anularea deciziei de decadere a Omnitrax din procesul de privatizare si obligarea autoritatii contractante la
reluarea procedurii de privatizare cu participarea companiei
Omnitrax. Compania Omnitrax  isi exprima in continuare interesul
de a participa la procesul de privatizare a CFR Marfa SA”, explica
operatorul feroviar american. 

Omnitrax, companie
afiliata Grupului Broe, este un operator feroviar care are peste 17
linii scurte si cai ferate regionale in America de Nord, servicii
intermodale in porturi, facilitati transload si operatiuni de
comutare. 

Ministerul Transporturilor a anuntat, in data
de 6 iunie 2013, ca doar doi investitori, respectiv Grup Feroviar
Roman si Asocierea Transferoviar Grup & Donau Finanz GMBH, au mai
ramas in cursa pentru privatizarea CFR Marfa, dupa ce compania
americana Omnitrax a fost respinsa. 

In urma analizarii
documentelor, s-a constatat ca plicul depus de compania americana
Omnitrax Inc. nu continea oferta preliminara si neangajanta si nici
comentariile asupra contractului de vanzare-cumparare de
actiuni. 

Pentru a participa la ultima etapa, respectiv
licitatia cu oferta in plic, documentele de participare trebuie
depuse pana cel tarziu in data de 19 iunie 2013, ora 12.00, acest
termen fiind unul de decadere. 

In data de 20 iunie, la
ora 11.00, la sediul MT, Comisia de Privatizare va deschide plicurile
cu documentele de participare la licitatie, a ofertelor de cumparare
de actiuni depuse si va stabili ofertantul
adjudecatar. 

Privatizarea CFR Marfa se realizeaza
printr-o procedura de vanzare de actiuni prin metode combinate cu
criterii de precalificare, constand in negociere pe baza de oferte
preliminare si neangajante, urmata de licitatie cu oferta in plic
pentru un pachet majoritar de 51% din capitalul social al
companiei. 

Aceasta este a doua tentativa de privatizare
a CFR Marfa dupa ce, intr-o prima faza, toate ofertele au fost
respinse pentru ca, potrivit ministrului Transporturilor, erau
incomplete, noteaza Agerpres.