- 
English
 - 
en
Romanian
 - 
ro

Romania in recesiune: Cine sunt castigatorii crizei?

19 May, 00:01 • razvan.codorean
In timp ce economia plonjeaza in recesiune, exista business-uri care merg din ce in ce mai bine. Potrivit specialistilor, printre afacerile cu potential in aceasta perioada sunt cele din sectorul consultantei financiare de criza, retailul cu discount, fast-food-ul si cele din domeniul medical.
Romania in recesiune: Cine sunt castigatorii crizei?

Una dintre cele mai de succes afaceri, in perioada de criza, se bazeaza tocmai pe efectele dure ale acesteia, spun specialistii. In conditiile in care numarul falimentelor s-a triplat, iar incidentele de plata, potrivit Coface, au crescut cu 500%, firmele de recuperare de creante au devenit adevarate „vedete ale crizei” fiind cautate tot mai des de companii si banci, in tentativa de a scapa de afacerile „toxice”.

De la credite neachitate la timp la facturi emise si neplatite, piata recuperarii de creante a crescut spectaculos, iar comisioanele percepute de aceste firme au explodat pana spre 30%. Managerul Coface Romania, Cristian Ionescu, spune ca, pe fondul crizei, este de asteptat ca numarul firmelor care vor apela la servicii de recuperare de creante sa creasca, in conditiile in care indisciplina financiara a atins cote alarmante.

„Comportamentul de plata al companiilor romanesti s-a deteriorat semnificativ incepand cu luna octombrie 2008. Practic toate companiile dependente de finantare bancara sau externa au fost profund afectate, in cazul multora dintre ele, deconectarea de la aceste „aparate” ducand la intrarea in colaps, cu efecte asupra tuturor creditorilor acestora”, a declarat Ionescu.

Afacerea este considerata ca avand un mare potential, motiv pentru care mai multe fonduri de investitii s-au implicat in piata, cumparand, prin intermediul acestor companii, datoriile restante ale multor firme la preturi foarte mici, care, pe viitor, le pot transforma in active valoroase.

[quote=Mihaela Lupu, partener la firma de consultanta Kallista Finance]Daca anul trecut cautam noi clientii, anul acesta clientii ne cauta pe noi[/quote]
Specialistul considera ca, pe masura ce criza se va accentua, vor iesi la iveala creantele neperformante, pe care, deocamdata, le „ascund” prin tehnici de reesalonare si de refinantare.

Bancile evita sa vorbeasca despre „creditele toxice” care au inundat piata bancara in ultimii ani – finantari acordate pentru imobile supra-evaluate, care, in cazul unor executari silite, nu mai valoreaza nici jumatate din suma garantata la banca.

„BCR nu a vandut pana in prezent nicio cladire din garantiile clientilor la credite si ofera o perioada de gratie de pana la 12 luni la creditele restructurate, a declarat, recent, presedintele executiv al celei mai mari banci din sistem, Dominic Bruynseels.

„Sper sa nu fie nevoie sa vindem nici in perioada urmatoare, dar evolutia creditelor neperformante depinde de cresterea somajului, pe care il estimam la 7,7%, si de evolutia salariilor Nu ar fi insa un moment bun sa vindem”, a spus presedintele executiv.

Recuperatorii militeaza acum pentru elaborarea unei legi a falimentului personal care prevede, in esenta, protejarea persoanelor fizice in fata executarilor silite, datoriile urmand sa fie reesalonate pe o perioada de cativa ani.

Totul redus, in ton cu criza

O alta afacere de succes in perioada de criza o reprezinta retailul cu discount, business considerat, pana anul trecut, ca o „Cenusareasa” a comertului. De la Plus, la Penny Market sau Profi, toti jucatorii din domeniu se asteapta la afaceri in crestere, in dauna hipermarketurilor, intrate deja intr-un con de umbra.

Potrivit specialistilor, potentialul de crestere al clientelei este proportional cu adancirea crizei. Directorul general al Rewe Romania, Marcel Thiele, declara, recent, ca retailerii cu profil de discount au mari sanse sa isi majoreze cota de piata in perioada crizei, deoarece sunt companii foarte atente la structura costurilor, ceea ce le permite sa „investeasca” in preturi competitive.

„Pretul este cel care face diferenta. Merg in principal pe o gama de produse de baza, de la alimente, la detergenti etc., pentru care obtin preturi foarte bune si care atrag, in contextul crizei, o gama tot mai larga de clienti”, a declarat expertul Ciprian Moga, directorul general al companiei de consultanta in domeniul retailului iQuest Consulting.

[quote=Ciprian Moga, expert piata de retail]Avand costuri mici si o politica de promovare agresiva, firmele de hard discount pot fi castigatorii crizei[/quote]
Rewe Romania, prin magazinele Penny Market si reteaua Plus Discount, parte a grupului german Tengelmann, deruleaza afacerile cele mai dezvoltate in domeniu, fiecare cu peste 70 de unitati in intreaga tara. Plus, care a deschis recent un nou magazin la Slobozia, programeaza pentru acest an o crestere a cifrei de afaceri pe fondul expansiunii sustinute la nivelul intregii tari. Rewe vrea sa deschida alte 25 de magazine, iar nemtii de la Tengelmann isi propun sa treaca de granita celor 100 de magazine.

In prezent, pe langa Plus si Penny Market, in piata de discount mai activeaza Profi, MiniMax si Interex. Din acest an, ar urma sa intre in piata si retailerul Lidl, iar de anul viitor si reteaua germana Aldi.

Franciza, sau cum sa vinzi mancare ieftina

Potrivit specialistilor, o alta investitie rentabila in aceasta perioada este in francizele din domeniul alimentatiei publice, de la fast-food-uri la patiserii si home-delivering.

„Cum imobiliarul s-a prabusit, iar vanzarile din mall-uri au scazut, multi dintre cei care investeau in astfel de afaceri s-au reorientat, iar sectorul de fast-food este printre cele mai cautate”, a explicat Constantin Anton, presedintele Asociatiei Romane de Franciza.

[quote=Razvan Blid, director CHR Consulting]Cele mai cautate, in acest moment, in piata, sunt unitatile de genul patiserii, gogoserii, care necesita investitii minime de 5.000 de euro si care se adreseaza clientilor finali din segmentul mediu spre jos[/quote]
Una dintre cele mai de succes afaceri in franciza este KFC. Business-ul din Romania a ajuns, in prezent, la 33 de restaurante, dupa inaugurarea la inceputul anului a unei noi locatii, la Gara de Nord. KFC a incheiat primul trimestru cu o cifra de afaceri de circa 8,4 milioane de euro, in crestere cu aproximativ 10% fata de aceeasi perioada a anului precedent.

Business-ul McDonald’s Romania pare, la randul sau, sa nu resimta criza, anuntand ca a investit 9 milioane de euro in primul trimestru pentru deschiderea a trei restaurante, ajungand astfel la un numar de 61 de unitati in orasele din tara.

Specialistii spun ca, pe fondul interesului tot mai mare al investitorilor pentru francize in domeniul alimentatiei, piata francizei, evaluata anul trecut la 1,25 mld.euro, se va mentine in acest an pe crestere, procentele vehiculate fiind intre 10 si 15%, si asta dupa ce sfarsitul anului trecut a adus un recul de 15%.

Afacerile din domeniul medical, imune la criza

Un alt business care creste in aceasta perioada este, potrivit expertilor, cel din domeniul medical. De la cabinetul medical, la farmacii si pana la spitalele private, afacerile din domeniu par a fi imune la criza, dovada rezultatele financiare ale principalilor jucatori din domeniu.

De la producatorii de medicamente, Biofarm si Antibiotice, la retailerul de medicamente Farmaceutica Remedia si producatorul de produse de prim ajutor Urgo si pana la dezvoltatorii de servicii medicale Centrul Medical Unirea si Medlife, cu totii au raportat rezultate in crestere pe primul trimestru si estimeaza un avans al business-ului in 2009.

[quote= Mihail Marcu, presedintele Consiliului de Administratie Medlife]Romania inregistreaza cel mai inalt ritm de crestere al pietei de servicii medicale private din Europa Centrala si de Est, alaturi de Rusia si Bulgaria, de 25-30%[/quote]
Piata este evaluata in acest an de Centrul Medical Unirea la 400 mil.euro.

De unde acest potential? Specialistii spun ca, in contextul in care serviciile medicale din clinicile de stat sunt tot mai slabe calitativ, tot mai multe companii si persoane fizice au ales sa incheie contracte cu clinici private, piata avand un potential de crestere de peste 20% in acest an, potrivit conducerii Centrului Medical Unirea.

Iar investitiile in domeniu continua. Cea mai recenta si semnificativa, in acelasi timp, apartine Centrului Medical Unirea (CMU) si Hygeia Group care au deschis prima banca de celule stem cu depozitare exclusiv in Romania, Stem-Health Unirea, in urma unei investitii de 2 mil. euro.