- 
English
 - 
en
Romanian
 - 
ro

Romania si alte piete emergente au sustinut in S1 profitul marilor operatori de retail

02 Sep, 00:01 • razvan.codorean
Vanzarile marilor retaileri europeni au crescut in primul semestru cu pana la 10%, pe fondul performantelor pozitive obtinute in tarile emergente, printre care si Romania. Cel mai semnificativ avans l-a marcat Carrefour, cu o crestere de vanzari de 40,3% pe piata romaneasca, cea mai dinamica din regiune.
Romania si alte piete emergente au sustinut in S1 profitul marilor operatori de retail

Daca pe plan international vanzarile marilor operatori din retail s-au redus fata de anul trecut, pe fondul majorarii preturilor si scaderii consumului, „colacul de salvare” a venit din tarile emergente, precum Romania, Rusia, Bulgaria, Polonia. Pe fondul investitiilor masive, afacerile retailerilor au explodat, semnificativ fiind, din acest punct de vedere, profitul in crestere cu 40,3% marcat de Carrefour pe piata romaneasca, in primul semestru, comparativ cu primele sase luni din 2007.

Conform datelor prezentate la nivel de grup, profitul net al Carrefour a crescut, pe plan international, cu 1,2% in primul semestru, la 750 milioane euro, pe fondul unei performante pozitive a pietelor sale emergente. Din cifra totala de vanzari din primul semestru, de 41,94 mld.euro, in Romania, tara cu cel mai mare ritm de crestere din retailul european, Carrefour a realizat vanzari de 508 milioane euro, rezultat sustinut de expansiunea retailerului, si care a compensat efectele negative ale variatiilor de curs valutar.

Afaceri in crestere, in primul semestru, a anuntat si retailerul francez Auchan, care si-a motivat avansul vanzarilor cu 9,4%, la 18 miliarde euro, prin evolutia excelenta de pe pietele emergente, care a contrastat cu conditiile economice nefavorabile din tarile dezvoltate.

Conform raportului financiar semestrial al companiei, prezentat luni, profitul net al Auchan a urcat cu 3,4%, la 185 milioane euro, iar datoriile financiare nete au crescut cu 20,2%, la 3,99 miliarde euro. Cea mai mare parte a vanzarilor grupului provine din segmentul hipermarketurilor, unde s-au inregistrat venituri de 14,8 miliarde euro, in urcare cu 10,2%.

Desi nu a prezentat date privind vanzarile din Romania, rezultatele pozitive pot fi intuite din avansul investitiilor de pe piata romaneasca.

Performante excelente in tarile emergente a marcat si grupul german Metro care, desi a raportat pierderi de 282 milioane de euro in primul semestru, fata de un profit de 303 milioane euro in aceeasi perioada a anului trecut, a vandut mai mult cu 6,9% in al doilea trimestru, ajungand la 16 miliarde euro, in ciuda cererii reduse din partea consumatorilor din cea mai mare economie europeana, Germania.

„Am reusit sa ne continuam cresterea puternica intr-un mediu economic din ce in ce mai dificil. Semnificativa a fost cresterea vanzarilor din tarile emergente”, a declarat presedintele executiv al grupului, Eckhard Cordes.

Metro a anuntat ca tinta de castiguri pentru 2008 ramane neschimbata, estimand o crestere de 6-8% inainte de elementele exceptionale si o crestere de peste 6% a vanzarilor.

Milos Ryba, analist economic la Planet Retail, explica recent cresterea masiva a vanzarilor din tarile emergente, in special din Europa de Est, prin rezultatul investitiilor semnificative operate de retaileri in ultimii ani.

[quote=Milos Ryba, analist economic la Planet Retail]Spre deosebire de piata vest-europeana, care este una matura, asezata, in zona de Est, retailul modern este in plina expansiune, iar dinamica investitiilor si cresterea veniturilor clientilor a condus la aceste performante in crestere[/quote]
„In momentul de fata formatul de hiper si supermarket este prezent in toata regiunea Europei Centrale si de Est, in timp ce discounterii sunt focalizati pe Europa Centrala. Cel mai dispersat este segmentul cash&carry, prezent in toate zonele tarii. Spre deosebire de piata din Bulgaria, de pilda, retailul romanesc nu este atat de fragmentat fiind mult mai restrans numarul magazinelor de proximitate si al chioscurilor de cartier”, a declarat analistul Planet Retail, , cu ocazia prezentarii unui raport privind perspectivele retailului modern in Europa de Est.

Retailerii anunta investitii masive in tarile emergente

Cresterile semnificative de vanzari din ultimii doi ani au determinat retailerii sa investeasca masiv in deschiderea unor noi magazine in tarile emergente, iar Romania a devenit una dintre destinatiile preferate.

Potrivit unui studiu efectuat de Cushman & Wakefield in asociere cu ICSC (International Council of Shopping Centres) si Real Estate Publishers, Romania se situeaza, de altfel, pe locul 3 in topul preferintelor marilor retaileri pentru extindere in urmatorii 2 ani, dupa Rusia si Cehia.

„Investitiile retailerilor in tarile emergente vin ca urmare a dezvoltarii economice a acestor tari, a cresterii veniturilor si dezvoltarii unei cereri din ce in ce mai diversificate”, considera Ciprian Moga, secretarul general al Asociatiei Marilor Retele Comerciale din Romania, organizatie ce reuneste marile companii din retail, printre care Altex, Billa, Bricostore, Carrefour, Diverta, Domo, Flamingo, Mobexpert, Praktiker sau Selgros.

[quote=Ciprian Moga, secretarul general al Asociatiei Marilor Retele Comerciale din Romania]Cresterea economica genereaza consum, iar atata timp cat veniturile vor inregistra cresteri importante, profiturile retailerilor vor urma acest trend ascedent[/quote].
Retailerul german Lidl, ce face parte din concernul german Lidl & Schwarz Co&KG ce opereaza si hipermarketurile Kaufland, a anuntat recent ca planuieste in urmatorii patru ani sa deschida in Romania 15-20 magazine pe an, investitia medie pe magazin fiind de aproximativ zece milioane euro. Pe de alta parte, Lidl a platit luna trecuta 880.000 euro pentru terenul primului sau magazin din Bulgaria. Pe plan international, retailerul german detine peste 800 de magazine in Germania, Cehia, Slovacia, Polonia, Croatia, Romania si Bulgaria.

Investitii masive in Romania anunta si Real Hypermarket. In conditiile in care, conform Eurostat, cresterea anuala a comertului cu amanuntul in Romania a fost in iunie de peste 4 ori mai mare decat avansul de 5,7% din Slovenia, tara aflata pe locul 2 in clasamentul european al retailului, Real intentioneaza sa deschida 12 magazine noi pana la sfarsitul anului 2009 prin investitii totale de circa 260 milioane de euro.

Pe de alta parte, reteaua franceza Auchan, ce detine in prezent patru hipermarketuri, la Targu Mures, Cluj-Napoca, Bucuresti (cartierul Titan) si Pitesti, a anuntat ca vrea sa deschida pana anul viitor zece hipermarketuri in Romania, doua dintre acestea fiind in Timisoara si Constanta. In 2007, Auchan a realizat in Romania venituri de 137 milioane de euro, fata de cele 19 milioane de euro obtinute in anul 2006.

Interesati de piata romaneasca se arata a fi, tot mai mult, si olandezii de la Spar, care au deschis, recent, la Ineu, al 17-lea magazin din tara si al treilea din judetul Arad, in urma unei investitii de 650.000 euro.

In fine, Carrefour a anuntat ca pana la finele anului viitor va mai deschide noi hipermarketuri la Oradea, Buzau, Sibiu, Deva, un al doilea hipermarket la Braila, Iasi si Constanta si inca un hipermarket in Bucuresti, in Berceni. In plus, compania a remodelat opt din cele 21 de supermarketuri Artima, redenumindu-le Carrefour Express.

Carrefour Romania a incheiat anul trecut cu o cifra de afaceri de 866 milioane de euro, cu o crestere de 42,2% fata de 2006, iar in acest an spera sa treaca de 1 miliard de euro. Carrefour detine acum 35 de magazine, dintre care 14 hipermarketuri si 21 supermarketuri.

In total, in primul semestru al acestui an, marii operatori de retail au investit peste 156 milioane euro in Romania, deschizand peste 25 de magazine la nivel national.

Conform estimarilor specialistilor, retailul modern va cunoaste transformari importante pana in 2013 cand Metro Group va atinge vanzari de 3,38 miliarde euro. Acesta va fi urmat de Rewe Group care va avea vanzari de peste 3 miliarde euro in 2013, Carrefour Romania, cu vanzari de 2,84 miliarde euro, Schward Group, Louise Delhaize si Auchan care va avea vanzari de 1,95 miliarde euro in 2013.

Conform studiului Planet Retail, canalele traditionale din Romania vor avea o cota de 59% din retailul autohton, urmate de hipermarketuri cu 21,5%, de formatul cash&carry cu 8,6%, de formatele de discount cu 4,7% si de supermarketuri cu 5,2%.

Principalii jucatori pe piata de retail din Romania sunt Carrefour, Kaufland (Schward Group), Auchan, Real (Metro Group), Cora ( Louise Delhaize ) si operatorul romanesc al magazinelor Pic – pe segmentul hiprmarketurilor; Mega Image, Spar – pe segmentul supermarketurilor; Plus Discount, Penny Market, Penny Market XXL (Rewe Group ), Minimax Discount – pe segmentul de discount; Metro si Selgros pe segmentul cash&carry.

Piata de retail din Romania este a doua ca marime din Europa Centrala si de Est si a ajuns la circa 40 miliarde euro anul trecut. Valoarea pietei va depasi 100 de miliarde euro pana in 2010, daca se va pastra cresterea medie de 50% din ultimii ani, potrivit estimarilor reprezentantilor Carrefour.