Sova: Am cerut americanilor de la Bechtel contractul original pentru Autostrada Transilvania

06 Dec, 11:14 • Redactia DailyBusiness
Autoritatile din Romania au solicitat reprezentantilor Bechtel din Statele Unite ale Americii contractul original incheiat in 2003 pentru Autostrada Transilvania, iar acestia si-au dat acceptul sa il trimita, a declarat joi, la Realitatea TV, ministrul delegat pentru Proiecte de Infrastructura de Interes National si Investitii Straine, Dan Sova.
Sova: Am cerut americanilor de la Bechtel contractul original pentru Autostrada Transilvania

„Acest contract se afla la
Ministerul Transporturilor. Eu am fost doar petentul care l-a cerut.
Nu sunt autoritate politieneasca sau de Parchet sa caut contractul”, a explicat Sova, intrebat fiind daca a gasit contractul original incheiat cu Bechtel. 

„Este dat dosarul la Parchet. Am solicitat celor de la Bechtel din
Statele Unite sa ne trimita originalul lor. si-au dat acceptul. Inteleg ca o sa-l primim. Pe site s-a desecretizat si publicat
contractul in forma lui din 2006, cu toate modificarile care au fost.
Ce nu s-a gasit a fost forma initiala din 2003. Nu s-a gasit
originalul, ca noi avem, normal, copia contractului. De asta nu l-am
putut desecretiza. Eu astept sa apara odata, sa il trimita americanii
sa il putem publica pentru a se linisti toti cei care au spus prostii
pe marginea acestui lucru, pentru ca nu vor afla nimic nou din
contractul din 2003. Cine are rabdare sa se uite la contractul din
2006 si la actele aditionale, care sunt si ele publicate si care spun
foarte simplu cum se modifica contractul din 2003, si vrea sa
munceasca putin, are forma contractului din 2003 in fata facand un
efort de maximum un sfert de ora”, a adaugat Sova.

Contractul incheiat de statul roman cu
compania Bechtel International Inc. a fost publicat pe 30 iulie, pe
site-ul Departamentului pentru Proiecte de Infrastructura si
Investitii Straine, lipsind insa forma initiala, cea din 2003.

Dan Sova anunta la acea data ca nu a
fost gasita varianta originala, ci doar copii.

„Nu s-a reusit la Ministerul
Transporturilor sa se gaseasca varianta originala, originalul semnat.
Sunt copii, dar desecretizarea trebuie facuta pe contractul original.
Colegii de la Ministerul Transporturilor mi-au spus: il cautam si
cand il avem il punem pe site. Contractul desecretizat publicat, din
2006, este cel din 2003, updatat cu actele aditionale din 2005 si
publicat in 2006. Noi am spus ca trebuie sa se vada exact contractul
din 2003, actele aditionale separate si contractul refacut. Nu s-a
gasit inca varianta originala din 2003. Avem zeci de copii. Dar
desecretizarea ca sa o faci, ca procedura, trebuie contractul
original”, spunea Sova, potrivit Agerpres.

Ulterior, pe 21 august, Departamentul
pentru Proiecte de Infrastructura si Investitii Straine anunta ca a
depus la Directia Nationala Anticoruptie plangere penala pentru lipsa
exemplarului original al contractului cu Bechtel.

Constructia tronsonului Brasov — Bors
al Autostrazii Transilvania a inceput in 2004, in baza unui contract
cu o valoare de 2,2 milioane de euro, incheiat cu compania Bechtel.
Lucrarile au fost intrerupte la
jumatatea lui 2005, atunci cand s-a declansat o actiune de
reanalizare a contractelor incheiate de guvernarea anterioara.

Ulterior, lucrarile au fost reluate. Compania a finalizat pana in
prezent 52 de kilometri de autostrada intre Turda si Campia Turzii
din totalul de 415 cat prevedea contractul.

Termenul initial de finalizare a fost
stabilit pentru anul 2011 si prelungit cu un an din cauza
intreruperilor lucrarilor in 2005. intre timp, Bechtel a renuntat la
partea de autostrada intre Targu Mures si Brasov.

Dupa 11 ani de la semnarea
contractului, statul roman avea 52 de kilometri de autostrada in
functiune si 1,4 miliarde de euro deja platite.

In data de 30 mai, DPIIS a anuntat ca a
fost semnat acordul de tranzactionare si incetare cu privire la
contractul de construire a Autostrazii Brasov — Cluj — Bors
(Autostrada Transilvania — n.r.) intre Compania Nationala de
Autostrazi si Drumuri Nationale din Romania si compania americana
Bechtel International.

Prin semnarea Acordului au fost stinse complet
pretentiile Bechtel International Inc pentru suma de 37,2 milioane
euro, TVA inclus.

Pe de alta parte, Guvernul va sesiza DNA si SRI pentru nereguli in derularea contractului incheiat cu Bechtel la constructia Autostrazii Transilvania, acuzand posibile fapte de natura penala comise de fostii ministri Gheorghe Dobre, Sebastian Vladescu, Monica Macovei, Radu Berceanu si fostul sef CNADNR Cristian Duica.

Inspectorii guvernamentali arata, printre altele, ca intelegerea cu Bechtel a fost modificata, in 2009, fara respectarea dispozitiilor legale, ceea ce a condus la prejudicii pentru stat.