Sova: Costul rezilierii contractului cu Bechtel, jumatate din suma platita pentru paza santierului

20 Jun, 10:56 • Redactia DailyBusiness
Costul incetarii contractului cu Bechtel, respectiv 30 de milioane de euro plus TVA, reprezinta jumatate din cheltuielile estimative pe care statul roman le-ar fi avut in 2013 cu paza santierului si conservarea utilajelor, a declarat, miercuri seara, ministrul Delegat pentru Proiecte de Infrastructura de Interes National si Investitii Straine, Dan Sova.
Sova: Costul rezilierii contractului cu Bechtel, jumatate din suma platita pentru paza santierului

El a precizat, la Realitatea TV,
ca, in perioada septembrie 2011 – decembrie 2012, statul, prin
CNADNR, a platit Bechtel suma de 44 milioane de euro pentru paza
santierului si conservarea utilajelor. in anul 2013, cheltuielile
pentru 12 luni, prinse in buget pentru acelasi lucru – paza de
santier si conservarea de utilaje – se ridicau la 66 de milioane de
euro. 

„Noi am reusit rezilierea pe jumatate din
suma pe care o plateam oricum numai ca sa pazeasca santierul cineva.
Schimbarea mecanismului de plati contractuale si obligativitatea
asigurarii unor anumite sume de la buget s-au facut sub domnul Dobre
(Gheorghe Dobre, fost ministru al Transporturilor in perioada 2004 –
iunie 2006 – n.r.). De asemenea, plata unor cheltuieli de conservare
si de paza de santier – e normal ca un constructor sa-si plateasca
santierul si nu se platesc nimanui – de asemenea au fost stabilite
tot in 2005”, a explicat Sova. 

Ministrul delegat a
tinut sa sublinieze ca, in mandatul lui Miron Mitrea, fostul ministru
al Transporturilor care a semnat initial contractul cu Bechtel, s-au
platit doar 50 de milioane de euro. in plus, contractul semnat de
Miron Mitrea prevedea executia a 416 kilometri de autostrada cu suma
fixa de 2,2 miliarde de euro. 

„Eu nu vreau sa
anticipez si sa dau vina pe nimeni, pentru ca astept un document
oficial venit de la autoritati de control care sa vina si sa spuna:
pana in 2004 cand a plecat Mitrea – tin la treaba asta, ca m-au
intrebat multi. Domnul Mitrea a platit pentru acest contract 50 de
milioane de euro din totalul de 1,4 miliarde de euro. Atat a platit
PSD: 50 de milioane de euro. Restul de la 50 de milioane de euro pana
la 1,4 miliarde de euro au fost platite de la 1 ianuarie 2005 pana in
timpul doamnei Boagiu. in mandatul domnului Dobre s-au schimbat niste
mecanisme contractuale care au dus de la 2,2 miliarde de euro la 9,6
miliarde de euro. (…) in 2011, doamna Anca Boagiu, reziliind
partial pentru trei tronsoane contractul, a venit si ne-a spus ca a
facut-o in favoarea statului roman, pentru ca in caz contrar ajungeam
la 9,6 miliarde de euro”, a explicat el. 

In opinia lui Sova, fostul ministru PDL al Transporturilor Anca Boagiu a facut doua
greseli, in 2011. 

„Prima – ca nu a reziliat
integral contractul, pentru ca nu stiu cine i-a spus domniei-sale ca
trebuie sa platesti jumatate de miliard pentru el, si ca, nereziliind
complet contractul, a pastrat aceste cheltuieli de 44 milioane de
euro, iar estimativul pentru 2013 era de 66 de milioane de euro. Intre septembrie 2011 si decembrie 2012 s-au platit 44 milioane de
euro doar pentru paza santierului, pentru ca nu s-a mai lucrat nimic.
Estimativul pentru 2013, conform aceluiasi contract, era de 66 de
milioane de euro. Noi nu am mai platit absolut nimic, pentru ca in
ianuarie am informat ca reziliem si, din acel moment, am discutat
doar despre reziliere. Nu s-a mai platit niciun fel de paza de
santier si suma finala totala incluzand orice obligatie peste care nu
va mai exista nicio alta obligatie este aceasta, de 30 de milioane de
euro, plus TVA. Acesta este costul rezilierii. Nu se va mai face
nicio plata de acum incolo catre Bechtel”, a subliniat ministrul
delegat. 

Dan Sova a precizat ca, de fapt, nu este vorba
despre o reziliere a contractului cu Bechtel, pentru ca rezilierea
presupune conflictul, ci despre o incetare de comun acord a
contractului. 

„Este o incetare de comun acord. Eu
nu am mai vrut, in timpul procedurilor sa mai explic ca nu este o
reziliere, ca rezilierea presupune conflictul, ca sa nu mai
innebunesc pe toata lumea pentru ca toata lumea vorbeste despre
reziliere. Este, de fapt, o incetare de comun acord, in care partile
isi dau mana, stabilesc pe baza rapoartelor facute de consultanti
tehnici – exista un consultant tehnic al acestui contract care este
platit de CNADNR si care este de la inceputul contractului si pana
astazi – este de altfel cel mai mare consultant tehnic din lume, la
care s-au adaugat expertii CNADNR si cei de la Bechtel. Rezilierea,
popular cum s-a numit, s-a facut pe baza constatarilor in teren
facute de inginerul de santier, consultantul tehnic la care au
achiesat si expertii CNADNR si ai Bechtel”, a mai spus Sova. 

Intrebat daca ministrii care eventual vor fi
gasiti vinovati de modul nefavorabil pentru statul roman in care a
evoluat contractul cu Bechtel vor plati intr-un fel sau altul,
ministrul delegat a refuzat sa raspunda. 

„Este o
intrebare dificila la care nu vreau sa va raspund, pentru ca
principul de baza in orice control este ca raspunde cel care
semneaza. Eu nu stiu daca ministrii de dinaintea mea au semnat sau
nu. Deci, nu ma pot pronunta. Dar cei care au semnat documente prin
care s-au prejudiciat interesele financiare ale statului roman, in
mod firesc, pot raspunde patrimonial, administrativ, penal”, a
subliniat acesta. 

Acesta a mai spus ca cel mai tarziu pana la sfarsitul saptamanii viitoare contractul cu Bechtel va fi desecretizat prin ordin de ministru comun al ministrului delegat pentru Proiecte de Infrastructura de Interes National si Investitii Straine si al ministrului Transporturilor.

Constructia tronsonului Brasov – Bors
al Autostrazii Transilvania a inceput in 2004, in baza unui contract
cu o valoare de 2,2 milioane de euro, incheiat cu compania
Bechtel. 

Lucrarile au fost intrerupte la jumatatea lui
2005, atunci cand s-a declansat o actiune de reanalizare a
contractelor incheiate de guvernarea anterioara. Ulterior, lucrarile
au fost reluate. Compania a finalizat pana in prezent 52 de kilometri
de autostrada intre Turda si Campia Turzii din totalul de 415 cat
prevedea contractul. 

Termenul initial de finalizare a
fost stabilit pentru anul 2011 si prelungit cu un an din cauza
intreruperilor lucrarilor in 2005. intre timp, Bechtel a renuntat la
partea de autostrada intre Targu Mures si Brasov. 

Dupa
11 ani de la semnarea contractului, statul roman are 52 de kilometri
de autostrada in functiune si 1,4 miliarde de euro deja platite, scrie Agerpres.

Citeste si:
Boagiu: Avem nevoie de acordul Bechtel pentru desecretizarea contractului autostrazii Transilvania
„Groapa” Bechtel a inghitit 1,4 mld. euro pentru 52 de kilometri de autostrazi