Finante-Banci

Tarile emergente prind gustul bogatiei. Cum va profita Romania

04 Feb, 11:08 • Redactia DailyBusiness
Pietele emergente au intrunite, pe ansamblu, conditiile pentru a recupera ritmul economic in cursul acestui an, cu o crestere de 4,7% preconizata pentru 2014 si de peste 5% pentru 2015 – se arata in studiul EY, Rapid-growth markets forecast (RGMF). 
Tarile emergente prind gustul bogatiei. Cum va profita Romania

Totusi, riscul de
iesiri de capital si cel de incetinire brusca a cresterii au crescut.
Conform prognozei, iesirile de capital ar putea duce la o scadere a
ritmului de crestere in pietele emergente, pana la o valoare de
aproape 3% pana in 2015, cu repercusiuni la nivel mondial.

„Am putea spune ca prognoza de crestere din pietele emergente este [b]o veste buna pentru Romania[/b], unde principalul motor de crestere al economiei ramane exportul, iar producatorii locali pot sa se orienteze catre aceste piete emergente in care clasa de mijloc are potential de consum in crestere”, comenteaza reprezentantii EY.

In timp ce cresterea
economica este de asteptat sa se mentina constanta, pe parcursul
urmatorilor doi ani, se estimeaza ca se vor produce mai multe
divergente in privinta ritmului de crestere in randul pietelor
emergente.

Astfel, pe
continentul american, pietele emergente se lupta sa-si recastige
impulsul, in timp ce avansul constant al Chinei atrage dupa sine
cresterea pietelor emergente din Asia. Cu o productie industriala
surprinzator de puternica in Polonia si in Republica Ceha, Europa
emergenta castiga tot mai multa putere, orientandu-se tot mai mult
catre Vest, mai ales in conditiile in care Germania conduce Zona Euro
catre iesirea din recesiune.

[b]Cum se tranforma
saracii in clasa mijlocie[/b]

Clasa mijlocie din
pietele emergente va ajunge la aproape 200 milioane de gospodarii
pana in 2022, in crestere de la 94 milioane in 2012. Pe masura ce
aceasta clasa de mijloc cumpara tot mai multe produse de larg consum
si servicii, producatorii si furnizorii din pietele emergente isi
concentreaza atentia catre propriile piete pentru a profita de
cresterea cererii. Pe termen mediu, pietele emergente au multe carti
valoroase de aruncat in joc.

Cresterea numarului de gospodarii in
segmentul clasei de mijloc atrage dupa sine si o extindere
semnificativa a cererii pentru servicii in educatie si sanatate,
precum si in formarea de competente pentru forta de munca.
Cheltuielile cu servicii precum cele de comunicatii, cultura sau
recreare vor creste de cel putin doua ori mai repede decat
cheltuielile destinate alimentatiei.

Prognoza mentioneaza
aparitia catorva tendinte majore, implicand modificari radicale ale
puterii de cumparare, care se manifesta in unele dintre cele mai
importante piete emergente. in China, numarul de gospodarii care vor
inregistra venituri de peste 35.000 de dolari in termeni reali se va
tripla, ajungand la peste 80 de milioane pana in 2022. Astfel, in
2022, China va avea mai multe gospodarii cu acest nivel de venit
decat Japonia.


[b]Noii „tigri”:
China, Brazilia, Rusia, Mexic, Turcia, India[/b]

Transformarile cele
mai dramatice vor avea loc in China, insa vor fi schimbari in toate
pietele emergente. Pana in 2022, peste 15 milioane de gospodarii vor
inregistra venituri anuale de peste 35.000 de dolari in Brazilia si Rusia,
in timp ce Mexicul, Turcia si India vor numara fiecare cate 10
milioane de gospodarii cu acest nivel de venituri.

In Nigeria, numarul
de gospodarii cu venituri de peste 10.000 de dolari aproape ca se va
dubla, de la 6 milioane, in 2012, la peste 11 milioane in 2022.

Insa, ceea ce vor
toti acesti consumatori poate fi foarte diferit fata de cerintele de
consum inregistrate in perioada anterioara de dezvoltare economica
rapida. in China, de pilda, ritmul schimbarilor economice si
preocuparea in crestere in privinta sigurantei alimentare si a
calitatii aerului au determinat declansarea unei miscari pentru o
modalitate mai durabila de consum. Companiile vor fi nevoite sa-si
adapteze produsele oferite la toate aceste schimbari care au loc in
cerintele locale.

[b]Viitoare piete
pentru bunuri de consum[/b]

Penetrarea de bunuri
de consum de folosinta indelungata este inca relativ scazuta in multe
dintre economiile emergente. Cu toate acestea, de indata ce
veniturile pe gospodarie incep sa se apropie de 10.000 de dolari pe an,
cererea pentru acest tip de bunuri intra pe crestere. Previziunile
arata ca, in urmatorii 10 ani, cheltuielile pentru bunuri de consum
si servicii vor creste intr-un ritm mai rapid decat cheltuielile de
baza.

Pentru a reusi sa
capteze veniturile in crestere ale clasei de mijloc si pentru a reusi
sa echilibreze presiunile datorate resurselor limitate, multe dintre
economiile emergente vor fi nevoite sa investeasca in tehnologiile
verzi si in transportul public si sa imbunatatesca mediul de afaceri
si cel de reglementare.

Chiar daca studiul
mentioneaza perspective mai slabe pentru domeniul serviciilor
financiare si de business, estimand o crestere de aproximativ 4%
pentru acest an, si prevede o crestere de 5% pentru sectoarele de
productie si de utilitati, o crestere robusta este de asteptat in
sectorul constructiilor si al distributiei, estimata la 6% in 2015.
Aceasta tendinta este in linie cu dezvoltarea procesului de
urbanizare si cresterea cererii in sectorul de retail si de servicii
pentru consumatori.