„This is Brazil”: Mesajul unui fost miliardar catre creditorii care vor sa ii execute tancul petrolier

05 Aug, 00:19 • Redactia DailyBusiness
In largul Oceanului Atlantic, la peste 200 de kilometri de coasta Braziliei, se afla un tanc petrolier de marimea cladirii Chrysler din New York, pentru care s-a declansat un adevarat razboi juridic cu miza de jumatate de miliard de dolari.
This is Brazil: Mesajul unui fost miliardar catre creditorii care vor sa ii execute tancul petrolier

Razboiul are loc intre Eike Batista, candva cel mai bogat om
din Brazilia, si un grup de creditori, care i-au imprumutat acestuia 500 de
milioane de dolari.
Compania sa OSX Brasil, specializata in constructia de nave,
a pierdut tancul petrolier dupa ce din martie nu si-a mai platit datoriile catre
grupul de creditori, aflandu-se in procedura de insolventa inca din 2013, scrie Bloomberg.

Cu toate acestea, compania petroliera a lui Batista, OGpar,
a continuat sa foloseasca tancul petrolier in activitatile sale curente, fara
sa plateasca vreo taxa creditorilor ce, legal, au intrat in posesia lui.

Reprezentantii companiei petroliere le transmit creditorilor sa vina in
Brazilia sa recupereze tancul petrolier daca il vor. Mesajul lor seamana cu cel
transmis de Vin Diesel agentilor FBI, in Fast & Furious 5. Cand acestia au
incercat sa-l aresteze, le-a amintit ca nu se afla pe teritoriu american si
le-a replicat „This is Brazil”.

[dbvideo=1531]

Conflictul cu creditorii americani este cel mai recent din
povestea celui care a fost candva cel mai bogat om al Braziliei. Din mare
investitor a ajuns un paria, dupa ce si-a vandut actiunile la 6 companii in 6
ani si a pierdut mai bine de 30 de miliarde de dolari odata cu prabusirea
imperiului sau din domeniul energiei.

„Pirati din Algeria”

„Asta e cartea pe care mizeaza OGpar si asa se explica de ce
nu plateste taxe pentru exploatarea navei”, spune Leonardo Theon de Moraes, expert in insolventa
la o firma de avocatura din Sao Paulo.  „Daca creditorii nu trimit pirati din Algeria dupa tancul
petrolier, atunci costurile executarii acestuia vor fi foarte mari. OGpar spera astfel sa
traga de timp”.

Creditorii ar putea incerca sa preia nava, dar pentru asta
vor avea nevoie de un ordin al instantei si de aprobarea Executivului brazilian.
Iar pretul redus al petrolului face ca nava sa nu acopere valoarea datoriei. Ar
putea lasa nava in custodia OGpar, pana cand creste barilul, dar compania
petroliera refuza sa plateasca taxele de utilizare a navei de 265.000 de dolari
pe zi.

Creditorii OSX, printre care Redwood Capital Management LLC,
DW Partners LP si Rimrock Capital Management LLC, cer in instanta ca OGpar sa
plateasca 70 milioane de dolari.

„Abuz” legal


Batista, OGpar si managementul OSX „fac abuz de sistemul legal brazilian pentru ca investitorii sa nu primeasca ceea
ce ar trebui”, spune Ruben Kliksberg, partener Redwood Capital.

[img=6647]Eike Batista[/img]

Pe de alta parte, Paulo Narcelio, CEO al OGpar, spune ca
daca ar plati 70 de milioane de dolari creditorilor, atunci compania din Rio de
Janeiro ar fi fortata sa se inchida si va fi scoasa la lichidare.

Doar pierzatori


Compania petroliera mai produce 10.000 de barili pe zi,
cam 10% din capacitatea tancului petrolier. Daca ar plati chiria ceruta de
creditori, operatiunile ar deveni neprofitabile, spune Narcelio.

„Daca o tin tot asa, nu vor fi decat pierzatori. E o
stupiditate ce vor. Acesti manageri de portofoliu de-abia au iesit de pe
bancile scolii si se cred puternici”, adauga Narcelio.

In timp ce CEO-ul OGpar ii indeamna pe creditori sa vina acolo sa
ia in posesie tancul petrolier, ambele parti sunt de acord ca aceasta nu este o
solutie pentru moment.

Deconectarea si tractarea unui colos de 284.000 de tone
nu numai ca va lasa OGpar fara principala sursa de venit, dar ii va costa milioane
de dolari pe recuperatori, care probabil vor avea nevoie de aprobare de la
autoritatile braziliene, inclusiv de la cele maritime sau portuare.