Topul piedicilor din calea antreprenoriatului romanesc

07 Feb, 14:05 • Redactia DailyBusiness
Antreprenorii romani nu dispun de informatii relevante in legatura cu sursele de finantare, organizatiile care sprijina antreprenoriatul si programele de educatie destinate lor. Mai mult decat atat, imaginea negativa a esecului in afaceri in Romania, dar si mediului economic dificil sunt percepute ca obstacole importante de catre antreprenori.
Topul piedicilor din calea antreprenoriatului romanesc

Ernst & Young a
lansat un studiu care analizeaza perceptiile a 95 de antreprenori
locali asupra mediului antreprenorial romanesc.

[b]Romanii nu isi
asuma inca riscuri[/b]

Chiar daca 50%
dintre respondenti sunt de parere ca societatea si cultura romaneasca
este incurajatoare pentru ei, raspunsurile lor privind modul in care
este perceput esecul in afaceri de catre mediul de afaceri si
societate in ansamblu nu sunt deloc incurajatoare: doar 12% au
raspuns ca esecul este perceput ca o oportunitate de invatare, in
timp ce 32% considera ca este un obstacol pentru viitoarele proiecte
de afaceri iar 24% il considera un indicator al lipsei competentelor.

Amploarea acestor
raspunsuri arata ca Romania este inca departe de a deveni o societate
care acorda sprijin antreprenorilor, indicand o tendinta de
descurajare pentru asumarea riscului in start-up-uri.

Imbunatatirea
comunicarii privind succesul antreprenorilor si promovarea
oportunitatilor de cariera si dezvoltare personala oferite de
antreprenoriat sunt actiunile percepute a avea cel mai mare impact
asupra imbunatatirii culturii antreprenoriale in urmatorii trei ani.



[b]Antreprenoriatul,
o notiune buna de introdus in scoli[/b]

In SUA, 95,1% dintre detinatorii de
intreprinderi mici au cel putin studii superioare. In Romania, doar
53,3% dintre antreprenori sunt absolventi de liceu sau de facultate.
Totusi, incepand cu anul scolar 2010-2011, educatia antreprenoriala a
fost introdusa in licee (clasa a 10-a), fapt ce va creste gradul de
constientizare a antreprenoriatului in randul adolescentilor, ca
alternativa de cariera.

In plus, contextul
economic actual, cu locuri de munca mai putine si instabile, a condus
la o schimbare a perceptiei traditionale asupra carierei ideale, care
valorizeaza stabilitatea, catre una favorabila antreprenoriatului.

A incerca ceva pe
cont propriu a inceput sa fie considerat acceptabil. Aceasta tendinta
trebuie incurajata prin informarea elevilor si studentilor cu privire
la antreprenoriat ca optiune de cariera valida, prin stagii de
internship si raspandirea povestilor de succes.

[b]Accesul la
finantare, o responsabilitate mare pentru toti actorii interesati[/b]

92% dintre
respondenti considera ca finantarea este dificila pentru tinerii
intreprinzatori. Cifrele arata clar cat de dificil se obtine
finantare in Romania pentru un start-up sau pentru o companie intr-o
faza mai avansata de dezvoltare. Intreprinzatorii romani cred ca
fondurile europene (63%) si imprumuturile bancare (52%) ar avea cel
mai mare impact pentru sprijinul antreprenoriatului in urmatorii trei
ani, in timp ce private equity, business angels si venture capital ar
avea doar un impact mediu.

Aceste raspunsuri nu
arata neaparat ca dezvoltarea instrumentelor de finantare precum
venture capital, private equity si business angels nu ar avea un
impact mare asupra antreprenoriatului, ci mai degraba arata o lipsa
ingrijoratoare de informare. Este clar ca aceste tipuri de
investitori si surse de finantare sunt inca putin cunoscute in
Romania.

Mai mult, business
angels si venture capital sunt surse de finantare la care
antreprenorii au acces limitat, intrucat nu sunt suficient de bine
reprezentate si diversificate pe plan local. Dintre sursele
alternative de finantare, prive equity sunt cele mai cunoscute si,
deci, cele mai accesate de antreprenorii romani. Pentru a schimba
aceasta realitate, business angels trebuie sa se grupeze in retele de
contacte, in timp ce fondurile de venture capital si private equity
ar trebui sa fie promovate mai mult ca surse alternative de
finantare.

[b]Reglementare si impozitare: o
perspectiva pesimista[/b]

Antreprenorii romani
nu sunt multumiti de mediul de reglementare si impozitare – doar
36% dintre ei cred ca Romania ofera o legislatie eficienta pentru
inceperea unei afaceri, comparativ cu 51% dintre antreprenorii din
UE. In ceea ce priveste impozitele si stimulentele fiscale pentru
start-up-uri, raspunsurile arata ca acestea sunt destul de putine.

Cu toate acestea,
start-up-urile ar putea beneficia de stimulente fiscale care nu sunt
in mod special dedicate lor, precum deducerile suplimentare pentru
cheltuielile de cercetare si dezvoltare – recent majorate de la 20%
la 50%.

[b]Sprijin coordonat, inca
neintegrat[/b]

Organizatii precum
incubatoarele de afaceri, mentorii, cluburile de antreprenori si
agentiile de stat ofera sprijin pentru antreprenori. 51% dintre
antreprenori cred, insa, ca efortul acestor organizatii nu este
suficient de coordonat. Daca ar fi mai bine integrate si
rationalizate, aceste resurse ar fi mult mai eficiente.

Romania nu poate
inainta fara un antreprenoriat puternic. Avem nevoie de acest motor
intern de crestere, pentru a stimula dezvoltarea sustenabila a
economiei locale. Avem nevoie de generatii succesive de antreprenori,
care sa contribuie la valorificarea resurselor interne, la generarea
locurilor de munca si la cresterea valorii adaugate a produselor si
serviciilor romanesti”, concluzioneaza Bogdan Ion, managing partner
Ernst & Young Romania.

Pentru aceasta prima editie a
Barometrului Antreprenorii Vorbesc, analiza Ernst&Young asupra
mediului antreprenorial din Romania a fost formulata in jurul a cinci
factori: accesul la finantare, reglementarea si impozitarea, educatia
si formarea profesionala, cultura antreprenoriala, sprijinul
coordonat, definiti de Alianta Tinerilor Antreprenori G20 la
Summit-ul G20 din Toronto, Canada (20-22 iunie 2010). Analiza se
bazeaza pe patru directii de baza: indicatori macroeconomici, o
ancheta a perceptiilor realizata in randul a 95 de antreprenori
romani (intre 1 iunie si 15 august 2012), interviuri calitative cu
antreprenori importanti si o analiza a programelor guvernamentale.

Ernst & Young
este una dintre cele mai mari firme de servicii profesionale la nivel
global, cu 167.000 de angajati in 700 de birouri din 140 de tari si
venituri de aproximativ 24,4 miliarde dolari in anul 2012. In
Romania, compania activeaza 1992. Cei peste 500 angajati din Romania
si Republica Moldova furnizeaza servicii integrate de audit,
fiscalitate, asistenta in tranzactii si servicii de asistenta in
afaceri catre companii multinationale si locale.