„Vertijul” inovatiei, o reala preocupare pentru companii in 2013. Cum se adapteaza liderii

28 Jan, 18:01 • Redactia DailyBusiness
Directorii de companii la nivel international considera in continuare inovatia drept o prioritate strategica, insa unul din trei se declara ingrijorat in ceea ce priveste capacitatea de a-si pastra un avantaj competitiv intr-un mediu care evolueaza mai rapid, este mai globalizat si dispune de resurse limitate, arat un studiu al General Electric (GE).
Vertijul inovatiei, o reala preocupare pentru companii in 2013. Cum se adapteaza liderii

Acest „vertij al inovatiei” in
plina formare – o reala preocupare, avand in vedere dinamica
schimbatoare a peisajului de afaceri actual si incertitudinea legata
de alegerea celei mai bune cai de urmat – indeamna liderii sa
regandeasca modalitatile de a obtine crestere. Insa multi directori
par sa se adapteze acestei complexitati, explorand oportunitati de
inovatie noi si uneori neasteptate.

[b]„Inovatorii trebuie sa dea dovada
de rezistenta, altfel risca sa ramana in urma”[/b]. Schimbarea a
devenit o constanta si observam ca liderii se bazeaza tot mai mult pe
abordari neconventionale ale inovatiei pentru a declansa cresterea.
La GE, exploram diferite piete, structuri de parteneriate si modele
de afaceri”, a declarat Beth Comstock, vicepresedinte senior si
director de marketing al GE.

Barometrul a fost
comandat de GE si realizat de firma independenta de cercetare si
consultanta StrategyOne pentru a analiza perceptia liderilor de
afaceri din intreaga lume asupra factorilor determinanti si
obstacolelor in calea inovatiei, precum si modul in care aceste
perceptii influenteaza strategiile.


Anul acesta, GE si-a
extins studiul prin includerea unui numar de peste 3.000 de directori
executivi de rang superior din 25 de tari, toti fiind implicati
direct in strategia de inovatie si in procesul decizional al
companiei.


[b]Riscul politicilor
protectioniste[/b]

Se pare ca multi
directori sunt nehotarati in privinta celei mai bune modalitati de a
se adapta mediului de afaceri in schimbare. In efortul de reducere a
acestui risc pentru companiile lor si economiile locale, multi dintre
ei reactioneaza prin adoptarea tendintelor protectioniste.


71% dintre directori
au precizat ca autoritatile din tara lor ar trebui sa acorde
prioritate promovarii inovatiei interne, nu celei importate, in timp
ce tot 71% au precizat ca autoritatile respective ar trebui de fapt
sa deschida mai mult pietele si sa promoveze inovatia si investitiile
importate.


In mod paradoxal, se
constata o suprapunere de 53% intre aceste doua opinii opuse.
 

Directorii din Mexic (80%), India
(56%) si Brazilia (50%) erau mai degraba dispusi sa promoveze atat
politicile de piata deschisa, cat si cele de piata inchisa in
vederea imbunatatirii inovatiei.

De la inceputul
crizei financiare globale, eram ingrijorati ca volatilitatea
economica va afecta consensul care sustine comertul international
liber si deschis. Raportul de astazi sugereaza ca si liderilor de
afaceri le este uneori greu sa reziste chemarii ispititoare a
protectionismului,” a declarat Karan Bhatia, vicepresedinte si
consilier superior privind Politicile si afacerile guvernamentale
globale pentru GE.

[b]Dincolo de inovatia de produse[/b]

Daca inovatiile incrementale si cele de
produse au fost in trecut principalii factori determinanti ai
cresterii pentru companii, inovatia privind modelele de afaceri
devine tot mai importanta in calea spre succes. Inovatia unui nou
model poate oferi companiilor o modalitate mai putin riscanta si cu
mai multe resurse de a intelege mai bine clientii si de a-i castiga
prin metode traditionale, cum ar fi dezvoltarea de produse noi. 

52% considera ca dezvoltarea unor noi
modele de afaceri va contribui cel mai mult la evolutia
performantelor companiilor, adica o crestere de sase procente fata
de modul in care a contribuit in trecut la portofoliul lor de
inovatii.

In timp ce directorii de la nivel
global raporteaza o reducere a investitiilor private, Germania si
SUA au inregistrat crestere.

[b]Colaborarea ca avantaj
competitiv[/b]

Colaborarea intre companii se
transforma intr-o metoda de evitare a concurentei si de generare a
veniturilor, in special pe pietele emergente. ?i totusi, chiar daca
puterea parteneriatului este recunoscuta la nivel global, lipsa unei
protectii eficiente a proprietatii intelectuale, a increderii si
atragerea angajatilor de catre concurenta pun bariere in calea
actiunii.

87% sunt convinsi
ca societatea lor ar putea avea mai mult succes in inovatie prin
parteneriate si colaborare, in timp ce 68% dintre respondenti
declara ca au dezvoltat sau imbunatatit deja un produs in
parteneriat cu altii. Germania, China, Brazilia si Suedia au cea mai
vasta experienta in domeniul parteneriatelor.

Printre principalele motive de
colaborare cu alte companii se numara accesul la tehnologii (79%) si
piete noi (79%), in timp ce aproximativ 64% au mentionat ca
obstacole lipsa de confidentialitate sau protectie a proprietatii
intelectuale, urmate de incredere (47%) si teama de atragere a
angajatilor de catre concurenta (45%).

[b]Autoritatile incurajeaza dezvoltarea
mediului inovator[/b]

Liderii de afaceri
globali sunt ingrijorati deoarece mediile de politici afecteaza
inovatia, prin urmare fac apel la autorii de politici sa creeze cadre
de stabile si mai incurajatoare pentru a contribui la imbunatatirea
inovatiei pe piete si dincolo de granite.

Conform directorilor
intervievati, protejarea intereselor de afaceri – talent,
cunostinte, proprietate intelectuala – si eliminarea barierelor in
calea politicilor – birocratia, supra-reglementarea – sunt
elemente cheie care stimuleaza dezvoltarea inovatiei.
 

Perceptiile companiilor privind mediul
de politici din propria tara au devenit mai nefavorabile in
majoritatea tarilor incluse in studiu, in special in Suedia, Israel,
Turcia, Arabia Saudita si Canada. India, insa, prezinta imbunatatiri
substantiale (noua procente).

La intrebarea privind principalele
prioritati pe care ar trebui sa se concentreze autoritatile pentru a
sustine inovatia, cele mai stringente s-au dovedit a fi educatia
(50%), combaterea birocratiei (48%) si protejarea secretelor
comerciale (41%) – in special in Mexic si Brazilia.

[b]Specialistii potriviti, in locurile
potrivite[/b]

S-a constatat in mod
constant faptul ca specialistii reprezinta o preocupare critica
pentru liderii in inovatie din intreaga lume, deoarece competentele
creative si tehnice ale fortei de munca sunt considerate esentiale
pentru deblocarea potentialului de inovatie.


Exista numeroase
preocupari privind pregatirea fortei de munca (de exemplu, studiile)
si accesul la specialisti (de exemplu, mobilitatea transfrontaliera,
retentia, atragerea angajatilor de catre concurenta), companiile
incercand sa gaseasca omul potrivit pentru locul de munca potrivit si
sa stabileasca abilitatile adecvate necesare pentru a face fata
astazi nevoilor economice de maine.

O mai buna aliniere a sistemului
educational la nevoile companiilor reprezinta o prioritate
importanta pentru companii, 81% considerand ca se numara printre
cele mai importante patru preocupari. Totusi, Coreea de Sud a fost o
exceptie clara, doar 47% considerand ca aceasta reprezinta o
importanta prioritate pentru afaceri.

55% dintre respondenti – cu sase
procente mai putin decat anul trecut – au indicat ca
universitatile si scolile asigura un model educational solid pentru
liderii inovatori de maine.

41% considera ca restrictiile privind
accesul la specialisti straini sunt tot mai numeroase, avand un
impact negativ asupra capacitatii companiei de a inova.


Studiul a fost comandat de GE si
realizat de compania de cercetare StrategyOne in perioada 22
octombrie – 5 decembrie 2012. Interviurile cu cei 3.100 de
directori executivi seniori au fost realizate prin telefon, in 25 de
tari. Toti respondentii sunt implicati direct in procesele de
inovatie din companiile lor si ocupa cel putin functii de
vicepresedinte. 28% dintre cei inclusi in studiu se incadreaza in
grupul de directori executivi de cel mai inalt nivel.

Tarile incluse in studiu sunt:
Australia, Brazilia, Canada, China, Germania, India, Irlanda, Israel,
Japonia, Malaiezia, Mexic, Olanda, Nigeria, Polonia, Rusia, Arabia
Saudita, Singapore, Africa de Sud, Coreea de Sud, Suedia, Turcia,
Emiratele Arabe Unite, SUA si Vietnam.