Internet/New Media

Abonament pentru telefonie, internet sau televiziune: care este perioada minima contractuala?

08 Mar, 11:45 • Redactia DailyBusiness
Furnizorii de servicii de telefonie, internet sau televiziune din Romania au obligatia sa le puna la dispozitie utilizatorilor oferte cu o perioada minima contractuala de cel mult 12 luni, utilizatorii avand de asemenea dreptul de a beneficia de o perioada contractuala initiala de maximum 24 de luni.
Abonament pentru telefonie, internet sau televiziune: care este perioada minima contractuala?

Potrivit prevederilor
legale, furnizorii de servicii de telefonie, internet si televiziune pot
stabili o perioada contractuala minima, denumita si perioada contractuala
initiala, in cazul contractelor ce au ca obiect furnizarea de servicii de
comunicatii electronice, anunta Autoritatea Nationala pentru Administrare si Reglementare in Comunicatii (ANCOM).

La randul lor, utilizatorii
sunt protejati de legislatia din Romania prin stabilirea a doua praguri
pentru perioada contractuala minima – de 12, respectiv 24 de luni – perioada
in care nu pot rezilia contractul fara plata unor taxe.

Unii furnizori le
ofera utilizatorilor optiunea de a incheia un contract pe perioada
nedeterminata, la preturi standard (fara beneficii sau reduceri), avantajul
fiind ca acest contract poate fi reziliat oricand, fara plata unor
penalitati. 

Prin urmare, furnizorii de
comunicatii din Romania nu pot incheia cu utilizatorii contracte cu o durata
initiala mai mare de 24 de luni. In cazul persoanelor juridice, durata
contractuala minima se stabileste prin negociere si poate depasi 24 de luni.

Totusi, persoanele juridice pot solicita aplicarea regimului de consumator,
respectiv oferirea posibilitatii incheierii unui contract pentru o perioada
contractuala minima de pana la 24 de luni.
Perioada contractuala minima
nu trebuie confundata cu durata totala a contractului.

Astfel, dupa expirarea
perioadei contractuale minime, contractul se va derula in continuare pe o
perioada nedeterminata sau se va prelungi succesiv cu perioade egale cu
perioada contractuala minima, in functie de prevederile concrete ale
contractului, daca abonatii nu solicita incetarea acestuia. In aceasta situatie,
renuntarea la contract se face fara plata unor penalitati asociate perioadei
minime contractuale, pentru ca durata minima initiala a expirat.

Utilizatorii care doresc
rezilierea unui contract de servicii de comunicatii electronice trebuie sa
verifice daca a expirat perioada minima a contractului, iar, in caz contrar,
care sunt sumele pe care ar trebui sa le plateasca pentru incetarea
contractului.

Acest lucru este valabil si pentru persoanele care doresc sa-si
porteze numarul de telefon, avand in vedere ca prin depunerea unei cereri de
portare solicita automat si incetarea contractului cu furnizorul din reteaua
caruia vor sa plece.

Stabilirea prin
contract a unor sume de bani pe care clientul trebuie sa le plateasca in cazul
in care doreste rezilierea contractului inainte de expirarea perioadei minime
contractuale nu este interzisa, dar este reglementata de legislatia din
domeniul protectiei consumatorilor.

ANPC este institutia care poate constata
existenta unor clauze abuzive in contracte, iar instanta este cea care poate
dispune eliminarea lor din contractele aflate in curs de executare.