Internet/New Media

Black Friday, avantaj sau pacaleala? Ce sunt obligati comerciantii sa iti spuna

13 Nov, 17:27 • Redactia DailyBusiness
Poti cumpara produsele dorite din magazinele clasice sau magazinele online, dar trebuie sa fii atent la ofertele prezentate si mai ales trebuie sa-ti cunosti drepturile! Examineaza cu atentie ofertele comerciantilor, analizeaza "chilipirurile" oferite pe site-uri in aceasta perioada.
Black Friday, avantaj sau pacaleala? Ce sunt obligati comerciantii sa iti spuna

Uneori,
site-urile sunt deblocate abia cand incepe perioada cumparaturilor de
Black Friday, insa produsele sunt disponibile abia in ziua de luni
sau uneori chiar in luna decembrie, atrag atentia reprezentantii Asociatiei pentru Protectia Consumatorului Infocons.

Daca ai cumparat un produs prin
intermediul unui magazin online si cand a fost livrat ai constatat ca
nu este produsul dorit, stii care sunt optiunile tale?

Ai dreptul sa te razgandesti in termen
de 10 zile lucratoare
din momentul livrarii si sa iti primesti banii
inapoi, fara sa explici de ce te-ai razgandit si fara sa fii obligat
la penalitati. In schimb, trebuie sa-ti asumi costurile directe
efectuate cu returnarea produsului. In cazul in care comerciantul nu
iti  transmite in scris pana la data livrarii toate informatiile
necesare,  aceasta perioada se poate prelungi pana la 90 de
zile.

Fii atent totusi! Aceste drepturi nu se
aplica atunci cand cumperi urmatoarele: ziare, inregistrari audio,
video sau programe informatice, daca acestea au fost 
desigilate; produsele care se pot degrada rapid, de exemplu anumite
alimente, produsele personalizate, pachete turistice, cumparaturi
facute pe o platforma de licitatii online, servicii financiare pentru
care se aplica reguli specifice, pariuri si participarea la loterie.

Inainte de a cumpara ceva, comerciantul
este obligat sa iti dea informatii complete despre: compania sa si
datele de contact, caracteristicile produsului, pret, inclusiv toate
taxele si comisioanele, metode de plata, precum si costurile
livrarii, dreptul de a denunta unilateral contractul data
aproximativa a livrarii.
Atunci cand cumperi online, perioada de
livrare nu poate fi mai lunga de 30 de zile
.

Atentie la riscurile
cumparaturilor online!

Site-uri false – un website bine
realizat nu reprezinta automat un indiciu ca respectiva companie
respecta legea. Nu cumpara de pe un site care nu iti ofera in mod
clar datele de contact, precum si informatii despre identitatea
companiei.
Asigura-te ca magazinul online are o
sectiune de politica de confidentialitate.
Atentie! Atunci cand cumperi prin
internet, ai aceleasi drepturi privind garantia, ca si atunci cand
cumperi dintr-un magazin obisnuit.

Poti beneficia de repararea sau
inlocuirea produsului, in principiu la alegerea ta, cu exceptia
cazului in care costurile legate de masura aleasa sunt mult mai mari
decat costurile pentru cealalta masura – de exemplu, tu alegi
inlocuirea, dar costurile acesteia sunt mai mari decat cele pentru
reparatie. Toate costurile legate de reparatie sau inlocuire sunt
suportate de catre vanzator
.

Important! Asigura-te mereu ca
etichetele si sigiliile aplicate de fabricant raman intacte.
Vanzatorul poate refuza sa ia masurile reparatorii pentru produsele
desigilate.

Ai dreptul la o reducere
corespunzatoare a pretului sau poti chiar renunta la produs, in cazul
in care:
– Nu beneficiezi de repararea sau
inlocuirea lui;

– Vanzatorul nu a reusit sa remedieze
defectul intr-un timp rezonabil;

– Remedierea defectului este in
dezavantajul tau.

Nu uita!

– Pastreaza intotdeauna bonul fiscal
sau factura. Acestea dovedesc data si locul achizitionarii
produsului;

– Pastreaza si copii ale tuturor
documentelor primite de la comerciant, originalele se pot pierde;

– Verifica daca durata reparatiei este
trecuta in garantie.