- 
English
 - 
en
Romanian
 - 
ro
Internet/New Media

Cati romani si-au portat numarul de telefon la alt operator

08 Feb, 15:33 • Redactia DailyBusiness
In cursul anului 2011 au fost portate 260.256 de numere, inregistrandu-se o crestere cu 17% fata de anul 2010. cand au fost portate 221.219 de numere), potrivit datelor Autoritatii Nationale pentru Administrare si Reglementare in Comunicatii (ANCOM).
Cati romani si-au portat numarul de telefon la alt operator

Dintre acestea, 177.111 (68%) au fost numere de telefonie mobila, iar 83.145 (32%) numere de telefonie fixa. Dintre numerele de telefonie fixa, 76.937 au fost numere geografice, iar 6.208 numere independente de locatie.

Cele mai multe numere geografice au fost portate in Bucuresti (26.684), urmand judetele Galati (6.670), Cluj (5.911), Prahova (4.461), Constanta (3.214), Bacau (2.518), Timis (2.212) si Alba (2.008). Au fost portate si 12 numere nongeografice cu acces gratuit pentru apelant (din domeniul 0800).

Datele statistice mai arata ca [b]se porteaza mai frecvent numerele de telefonie mobila utilizate pe baza de abonament[/b] decat cele furnizate prin cartele preplatite.

Astfel, din numarul total de utilizatori de telefonie mobila care s-au portat in anul 2011, aproximativ 75% erau abonati postpaid si circa 25% erau abonati prepaid.  

[b]De la lansarea serviciului de portabilitate[/b], la sfarsitul anului 2008, pana la data de 31 decembrie 2011, [b]au fost portate 677.395 de numere[/b], din care 456.334 sunt numere de telefonie mobila si 221.061 numere de telefonie fixa.

Daca numarul mediu de portari realizate lunar in anul 2008 a fost de 7.833, in 2009 acesta a crescut la 15.019, in 2010 la 18.434, iar in 2011 a ajuns 21.688.

[b]In decembrie 2011 s-a inregistrat cel mai mare numar de portari[/b] realizate intr-o singura luna, atingandu-se cifra de 34.696 de numere portate.

[b]Aproape 600 de plangeri si sesizari[/b]

In cei 3 ani de portabilitate, ANCOM a primit 593 de plangeri si sesizari cu privire la disfunctii aparute in acest proces. Dintre acestea, cele mai frecvente au vizat probleme tehnice aparute in cadrul procesului de portare si solicitarea de informatii suplimentare privind procedura de portare.

Printre motivele cel mai des intalnite de respingere a unei cereri de portare de catre furnizorul donor s-au numarat necorespondenta dintre seria SIM-urilor si numerele pentru care se solicita portarea, introducerea gresita a codului de abonat, neconcordanta dintre tipul de abonament si numarul de telefon si adresa de instalare necorespunzatoare.

In majoritatea cazurilor de respingere a cererii de catre furnizorul donor, cererea de portare se reintroduce in baza de date centralizata cu datele corecte si portarea se poate finaliza.

[b]ANCOM va reduce durata procesului de portare[/b]

Autoritatea Nationala pentru Administrare si Reglementare in Comunicatii (ANCOM) a lansat spre consultare publica, pe 8 februarie 2012, un proiect de decizie care propune modificarea conditiilor tehnice si comerciale de portare a numerelor de telefon. Termenul de activare a numarului in noua retea este de maxim o zi lucratoare, asa cum prevad normele europene, iar durata maxima a procedurilor administrative aferente portarii se reduce de la 10 la 3 zile lucratoare.

Prin proiectul propus de Autoritate se reduc termenele in care furnizorii au obligatia sa realizeze activitatile specifice asociate diferitelor faze ale procesului de portare. Se reduce semnificativ termenul in care furnizorul donor trebuie sa raspunda unei cereri de portare, de la 4 zile lucratoare la o singura zi. Reducerea acestui termen va permite ca portarea sa fie realizata mai rapid, chiar si in cazurile in care furnizorul donor identifica probleme la completarea cererii si este necesara reintroducerea acesteia.

Dupa validarea cererii de portare, abonatilor care solicita portarea li se va activa numarul de telefon in cel mult o zi lucratoare. Durata maxima potentiala de intrerupere a serviciului in cursul procesului de portare a fost de asemenea redusa la 4 ore in loc de 5 (in cazul portarii numerelor de telefonie fixa) si la 3 ore in loc de 4 ore (in cazul portarii numerelor de telefonie mobila). In practica, durata intreruperii serviciului este de aproximativ o ora.

Totodata, proiectul ANCOM urmareste sa asigure abonatilor posibilitatea de a refuza asignarea de catre furnizorul acceptor a unui numar de telefon cu caracter provizoriu, spre a fi utilizat pana la momentul realizarii portarii. Mai mult decat atat, in cazul in care abonatii decid sa accepte un numar provizoriu, proiectul ANCOM urmareste protejarea acestora, prin prevederea expresa a dreptului de a alege, in mod real, intre continuarea sau nu a relatiilor contractuale cu furnizorul acceptor, in eventualitatea in care procesul de portare nu se finalizeaza, respectiv de a fi informati, in mod corespunzator, asupra consecintelor alegerii lor. De asemenea, proiectul de decizie propune in sarcina furnizorilor de servicii de comunicatii electronice obligatii suplimentare menite sa evite portarile abuzive.

Nu in ultimul rand, proiectul ANCOM propune impunerea obligatiei de avertizare a utilizatorilor finali prin intermediul tonului distinctiv asupra faptului ca acestia au apelat un numar portat, in toate situatiile in care li s-ar putea aplica un tarif mai mare decat cel pe care, in mod legitim, l-ar fi asteptat.

Urmărește Daily Business pe Google News